Renny Harlin


Renny Harlin se narodil 15. 3. 1959, na těžko vyslovitelném místě zvaném Riihimäki (Finsko). Podobně jako většina režisérů, i on začínal nejprve pracovat pro reklamu a svůj první film natočil roku 1986. Jednalo se o akční thriller “Born American” (Arktické peklo). Ten byl v jeho rodné vlasti ostře zcenzurován, finančně si také nevedl příliš dobře a tak se Renny rozhodnul zkusit štěstí v Hollywoodu.

Jeho kariéra se odrazila díky dvěma hororům. “Prison” (Věznice) z roku 1988 je solidní duchařinou, dnešního diváka však zřejmě nejvíce překvapí herecká účast (tehdy ještě neznámého) Viggo Mortensena. Ve stejném roce stihnul Harlin ještě natočit třetí pokračování Freddyho Kruegera – “Nightmare On Elm Street 4: The Dream Master, A” (Noční můra v Elm Street 4: Vládce snu). Snímek byl opět poměrně kvalitní a tak Rennymu spadnuly do klína dva velké akční projekty. Jednalo se o “Die Hard 2” (Smrtonosná past 2, 1990) a “Cliffhanger” (1993). Oba filmy vydělaly po celém světě dohromady půl miliardy dolarů a Renny Harlin se těšil velké oblibě. V téže době se o něm velmi dlouho hovořilo jako o nejlepší volbě pro chystaný třetí díl vetřelčí série (“Alien 3”), ale režijní sesli nakonec obsadil jiný velikán – David Fincher.

Harlin se alespoň stačil oženit s herečkou Geenou Davisovou a protože jej zřejmě láska zaslepila (nebo na něj tlačila přímo Geena?), rozhodnul se, že z manželky udělá velkou hvězdu a zároveň vzkřísí dobrodružný velkofilm v pirátském duchu a tak roku 1995 natočil “Cutthroat Island” (Ostrov hrdlořezů). Jenže problémová produkce si vyžádala velký rozpočet (100 mil. USD) a film postrádal větší hvězdu (Geena Davis byla sice známá z hitů Tootsie, Moucha, Thelma a Louise, Beetlejuice apod., ale očividně to nestačilo) a snímek tak vydělal v amerických kinech pouze desetinu svého rozpočtu a to nemohli samozřejmě zachránit ani tržby ze zbytku světa. Harlin poslal ke dnu společnost Carolco Pictures, dočkal se ceny za nejhorší režii roku a diváci si museli na znovuvzkříšení pirátského žánru počkat až na Johnyho Deppa.

Netrvalo to však ani rok a Renny natočil další film, a sice “Long Kiss Goodnight, The” (Dlouhý polibek na dobrou noc), kde potvrdil svou pověst solidního akčního řemeslníka (a opět tam procpal svoji drahou, ale po natáčení se rozešli). Svůj hororový obzor si rozšířil ve slušném žraločím běsněním ve snímku “Deep blue sea” (Útok z hlubin, 1999). Následovala další spolupráce se Stallonem, tentokrát v propadáku “Driven” (Formule!, 2001) a reputaci si nevylepšil ani s dalším hororem, kterým byl prequel slavného Vymitače ďábla z roku 1973. Tentokrát ho však nešlo úplně “odstřelit”, protože projekt byl již od začátku problémový (Harlin musel přetáčet téměř celý materiál). Nakonec se “Exorcist: The Beginning” (Vymítač ďábla: Zrození, 2004) po sedmi letech produkce dočkal premiéry, která však oprávněně nebyla příliš vyvedená.

Renny se tak (až do teď) ujal režie průměrných a nenáročných filmů: akčního “Mindhunters” (Lovci myšlenek, 2004), hororu “Covenant, The” (Síly temna, 2006) či krimi “Cleaner” (2007). Snaží se i produkovat a v některých svých filmech se i objevil (Ostrov hrdlořezů, Útok z hlubin, Formule!…). Táhne mu na 50 let, ale třeba nás stihne ještě něčím překvapit a opráší tak slávu z 90. let.

Sdílejte článek

Frenk ( profil autora )

Film, hudba a alkoholické radovánky, to jsem já!

Nový komentář