Guillermo se narodil 9. 10. 1964 v mexickém městě Guadalajara – zde navštěvoval i univerzitu. Jeho zálibou se staly masky, učil se dokonce u oscarového maskéra Dicka Smithe (Vymítač ďábla) a zanedlouho založil své vlastní studio Necropia, zabývající se speciálními efekty. Pracoval jako producent, ale del Toro rychle spěje k režii. Na konci 80. let natočí několik krátkometrážních snímků a televizní seriál Hora Marcada (1986), na kterém mimochodem spolupracoval s dalším slavným mexickým režisérem – Alfonsem Cuarónem.
Za svůj první celovečerní debut, kterým se stal horor Cronos (Stroj času, 1993), získává Guillermo del Toro cenu kritiky v Cannes a hromadu ocenění v rodném Mexiku. To ho však nezastaví a chytá se své šance v Hollywoodu. V americké produkci natočí scifi horor Mimic (1997), který sice v žádném případě neslavil kdovíjaký úspěch o špatný film se ale určitě taky nejednalo. Přesto se del Toro vrací zpět do Mexika, aby si natočil svou srdeční záležitost.
Jedná se o film Espinazo del Diablo, El (Princ bez království/Devil, 2001), který režisér i dnes sám označuje za svůj vůbec nejoblíbenější počin, neboť si svůj příběh připravoval již od studia na univerzitě a byl při něm ovlivněn vzpomínkami na dětství. Snímek byl vřele přijat snad po celém světě, nechyběla ani nominace na cenu Saturn Award v kategorii nejlepší horor.
U del Tora se začala projevovat láska ke komiksům, proto neváhal ani na vteřinku režírovat pokračování Bladea. Blade II (2002) získal slušné renomé, vydělal pěknou sumičku v kinech a našince mohl potěšit i fakt, že mexický tvůrce nemalou část své upírské bojovky natáčel v našem hlavním městě. Na Prahu ostatně nezapomněl ani při práci na svých dalších projektech.
Před Guillermo del Torem nyní stálo těžké rozhodování. Mohl se pustit do třetího Bladea, vzduchem létala i možnost režírovat třetího Pottera, ale nakonec zvítězila láska k projektu, za který dlouhá léta bojoval. Byla jím adaptace komiksového Hellboye, která spatřila světlo světa roku 2004. Rudý démon sice sbíral dobré ohlasy, producenti ale samozřejmě čekali lepší finanční výsledky, než bylo oněch 100 mil. USD celosvětově. Ty se dostavily až s multižánrovým Laberinto del Fauno, El (Faunův labyrint, 2006), jenž získal 3 oscary (kamera, masky a výprava) a který dokonce na imdb.com figuruje jako 70. nejlepší snímek všech dob.
Guillermo poté opět zatoužil po milovaném Hellboyovi – kvůli němu opět odmítne dalšího Harryho Pottera. Hellboy 2: The Golden Army (Hellboy 2: Zlatá armáda, 2008) je zatím jeho poslední celovečerní dílo. I přes špatnou výnosnost tohoto komiksu dostal del Toro nabídku na třetí díl – tu však nedávno odmítl. Fakt, že se tento obtloustlý mexičan nenechá do ničeho nutit, prokazuje stále – s Peterem Jacksonem stál u zrodu natočit prequel k Pánovi Prstenů, dvojdílného Hobita. Kvůli problémům studia se však této šance vzdal.
V budoucnosti se Guillermo del Toro vrátí k hororovému žánru opět. Za dva roky nás čeká v jeho režii legendární Frankenstein, který má být velmi věrný své předloze. S Jamesem Cameronem bude navíc spolupracovat při tvorbě At the Mountains of Madness (asi 2013).
Nesmíme opomenout ani jeho producentské snahy, které nám udělaly radost zejména hororem Orfanato, El (Sirotčinec, 2007) či nedávno uvedený Splice (2010).
Guillermo del Toro se občas objeví i ve filmu – malé roličku měl údajně v Hellboyovi a na malou režisérskou sešlost se dostavil v Romerově Diary of the Dead (Deník mrtvých, 2007), v němž krom něho učinkují například i Wes Craven, Quentin Tarantino, Stephen King a další. A když už jsme u toho Kinga – Guillermo del Toro je autorem pětisetstránkové studie filmů Alfreda Hitchcocka, která byla vydána univerzitou v Guadalajaře. O tom, že je tedy tento mexičan milovníkem našeho žánru, netřeba pochybovat.
(Některé informace čerpány z CSFd.cz a SMS.cz)