Elliot Goldenthal


Narodil se 2. května 1954 v Brooklynu v New Yorku. Studoval na Manhattan School Of Music hru na trumpetu a kompozici. Vynikal ve hře na piano a zpíval v barytonu. Dosáhl úplného vysokoškolského vzdělání jako skladatel.

Již během svých nabitých studií se velmi zajímal o film jako takový. Paralelně se svým hlavním studiem se zapsal na NYU´s School of Film and Television a získal zde cenné zkušenosti pro svoji další činnost.

Skladatelskou dráhu musel jako většina začít skromně. Za nízké odměny skládal hudbu pro studentské filmy a taneční spolky. Režiséry na sebe upozornil až svými úspěšnými divadelními kousky The King Stag (1983) a Juan Darien, A Carnival Mass (1988). A tak se stal v průběhu devadesátých let díky svým inteligentním a technicky propracovaným konceptům uznávaným skladatelem s neobyčejným talentem a tendencemi k inovacím. Nezaměřoval se nikdy na konkrétní žánry, což může napovědět, že sice k hororové hudbě lecčíms přispěl, vzhledem ke svému širokému záběru však u ní na dlouho nezůstal. V jeho díle můžeme nalézt nejen atmosféricky odlišné soundtracky, ale i materiál pro divadelní hry, balet, duchovní písně, operu.

Z jeho hororových počinů je třeba vyzdvihnout dílko Pet Sematary (1989). Byl to jeden z jeho prvních filmových projektů a dovedl si s ním pohrát natolik, že téměř přenesl atmosféru Kingovy knihy do zvukové stopy, která sama o sobě děsí snad ještě více než ve spojení s obrazovým materiálem. Dalším solidním kouskem je doprovod třetího dobrodružství kapinána Ripleyové – Alien 3 (1992). Na první pohled slabší záležitost, jeho přednosti jsou však nesporné. Bylo by neomluvitelné nezmínit se o jednom z jeho nejslavnějších dítek, jímž je Interview with the Vampire (1994), za něhož získal zlatou sošku Oscara (1995). To hovoří samo za sebe, čili další komentář je zbytečný.

Obecně sice není Goldenthal v oblasti filmové hudby zdaleka tak plodný, jako mnozí jeho kolegové, o to větší je v poměru k nim jeho sbírka cen a nominací, jež dal za dosavadní kariéru dohromady. Získal Oscara nejen za už zmíněný upíří příběh, ale v roce 1997 i za historické drama Michael Collins (1996) a v roce 2003 za biografické drama Frida (2002). Vedle toho získal např. i ASCAP Award za filmy Demolition Man (1993), Batman Forever (1995), A Time to Kill (1996), Batman & Robin (1997), S.W.A.T. (2003).

Jeho zatím poslední prací je muzikál Across the Universe (2007).

 

Zdroj: www.wikipedia.de, www.imdb.com

Sdílejte článek

Nový komentář