Jedináček Anthony Hopkins (nar. 1937) patří k těm celosvětově známým hercům, kteří svou kariéru začínali na britských divadelních prknech. Účinkování v Shakespearovských dramatech prokládal studiem hudby – Anthony je vynikající pianista. Před kameru se dostává v šedesátých letech. Ve Lvovi v zimě má příležitost srovnat své herecké schopnosti s hvězdami Peterem O´Toolem a Katharine Hepburn a nikoho nepřekvapilo ani následné obsazení do filmové podoby Hamleta.
V sedmdesátých letech pak přicházejí dva horory, které stojí za zmínku. Nejprve to byl lehce experimentální snímek Oživlá, následovaný thrillerem Kouzlo. V obou případech dostal Anthony jednu z hlavních rolí a oba dnes patří ke klasice hororového žánru.
V roce 1980 obsadil režisér David Lynch Hopkinse do náročné hlavní role ve Sloním muži a spolupráce těchto dvou velikánů dala vzniknout strhujícímu dramatu o “jiném” člověku. Chválou nešetřilo odborné ani laické publikum a Hopkins se tak dostal do pozice, v níž si mohl začít role skutečně vybírat.
Za Anthonyho zlatý věk lze suverénně označit léta devadesátá, kdy se naplno ponořil do práce a za jeho přispění tak vzniká série převážně velmi dobrých filmů. Z toho skutečně výjimečného jmenujme Soumrak dne (1993), Krajinu stínů (1993), či Legendu o vášni (1994).
V počátcích této dekády rovněž vzniká snímek, kterým se Hopkins definitivně zapsal do srdcí fanoušků hororu a jenž také opětovně prokázal, že horor není podřadný žánr. Šlo o kultovní Mlčení jehňátek. Je přitom zajímavé, že Hopkins se, podobně jako Jodie Foster, dostal k roli Hannibala Lectera až po sérii odmítnutí ze strany jeho hereckých kolegů (byť kanibal v podání Jacka Nicholsona by také mohl potěšit). Ačkoliv tedy obě hlavní role nebyly psány svým představitelům “na tělo”, oba v nich excelovali, oba si odnesli Oscary, a Hopkins dokonce o tom, že si zaslouží zlatou sošku za hlavní mužskou roli, dokázal Academii přesvědčit v pouhých sedmnácti minutách, v nichž se Hannibal Lecter na plátně objeví. Jeho role se dočkala velkého počtu parafrázování, hlášky z filmu zkultovněly a leckterý fanoušek se v soukromí domova pokoušel nabodobit Lecterovo specifické syčení.
Monstra umím zahrát dobře. Monstrům rozumím. Rozumím šílencům.
Hned v následujícím roce (1992) nabízí Hopkinsovi roli Francis Ford Coppola – v jeho připravovaném Drákulovi je pro herce přichystána role profesora Van Helsinga. Tu přijímá a dá jí snad až příliš excentrickou podobu v celkově křiklavém, nicméně u publika velmi úspěšném, snímku.
Od přelomu tisíciletí lze hovořit o podzimu Hopkinsova herectví. Řada spíše nevýznamných rolí v mírně nadprůměrných filmech, sem tam větší průšvih (Slipstream). Hororový žánr nevyjímaje. Dvakrát se pokusil navázat na úspěch z Mlčení jehňátek. Poprvé ve snímku Hannibal, který mě, coby velkého fanouška původního filmu, docela zabolel. Jodie Foster, která účinkování odmítla, byla nahrazena Julianne Moore, a špičkovou hrůzu v Mlčení jehňátek vystřídalo nepříjemné tlačení na pilu. Co však utrpělo nejvíc, byl vztah mezi agentkou Starlingovou a slavným kanibalem, jehož implicitnost jako by režisér Ridley Scott nepochopil.
Druhý pokus o návrat ke starému dobrému Lecterovi se konal v roce 2002, kdy se režisér Brett Ratner rozhodl vrátit svým filmem před Hannibala i před Mlčení jehňátek a zachytit první díl celého příběhu ve snímku Červený drak, který překonal Hannibala, nicméně ke kvalitám prvního z filmů se nepřiblížil.
Ačkoliv potřetí ženatý Anthony Hopkins spadá dnes spíše do kategorie legend, s profesí nekončí. Během letošního roku se můžeme těšit na Vlkodlaka s velmi solidním hereckým obsazením, tak se nechme překvapit.
Vyléčený alkoholik a odnaučený kuřák sir Anthony Hopkins přijal v roce 2000 americké občanství (Amerika ke mně byla skutečně štědrá. Myslím, že bych jí to měl nějak oplatit…) a dnes žije ve slunné Kalifornii. Zná se s neuvěřitelným množstvím významných osobností společenského života – od britské královny po Billa Clintona. Neustále pracuje na svém duševním rozvoji – trénuje si pamět memorováním britské poezie, jako dobrovolník vyučuje herectví a poloprofesionálně maluje. Zajímá se skoro o vše – od divadelní teorie, přes filozofii až po náboženství. Konec kariéry již v minulosti ohlásil, nicméně k filmům se vrátil. Ještě asi nenastal ten pravý čas.
Zdroj titulní fotografie: ad7.w8w.pl, zdroj závěrečné fotografie: imdb.com.
Moc hezky napsane, faktograficky absolutne spravne, coz na to, ze nejsi profesionalka maximalne potesi. Vyborne
Kdyz to srovnam s dnesnim clankem na idnesu o Zlatych globech, tak Ti nesahaji ani po kotniky
Dík kluci.
Frenkovi se tedy tímto omlouvám za toho Hannibala.
Ona by biografie asi měla být míň subjektivní, ale co už.
Pro mě je tenthle herec jeden z nejlepších. Hned po již zmíněné trilogii o Hannibalovi se mi nejvíc líbil ve filmu Okamžik zlomu. Beonice nezbývá než
JJ ve Joe Black byl skvělý ….
Lecter je fenomenální, i když preferuji spíše Hannibala před Červeným drakem. Hopkins se mi líbil i v Zorrovi nebo romanci Seznamte se, Joe Black.
Souhlas ….
Hopkins je prvotřídní herec… článek se povedl …
