Český název: Rozparovač z New Yorku
Režie: Lucio Fulci
Rok výroby: 1982
Délka: 91 min
Země: Itálie
Hrají:
Jack Hedley … (Lt. Fred Williams)
Almanta Suska … (Fay Majors)
Howard Ross … (Mickey Scellenda)
Andrea Occhipinti … (Peter Bunch)
Alexandra Delli Colli … (Jane Forrester Lodge)
… a další
Když jsem si naposledy kupovala v nejmenovaném obchodě svou pravidelnou várku filmů, padl mi zrak na Fulciho Rozparovače. Osmdesátá léta? Italský film? Vše mi říkalo, že tohle nebude nic pro mě. Přesto jsem nakonec natáhla po DVD ruku. Bohužel.
Rozparovač z New Yorku se odehrává v New Yorku. Je to přesně ten New York, v jakém operoval poručík Kojak – spousta slepých uliček, poloprázdné noční metro a policejní auta ve tvaru plechovek od sardinek. Jediným rozdílem je poněkud vyšší koncentrace Italů – Fulci nezapomínal na domovinu.
V ulicích města řádí vrah mladých žen. Svou obět si vyhlédne a ve vhodnou chvíli ji pro své zvrácené uspokojení zavraždí pomocí žiletky. Jako správný masový vrah si pohrává s mužem, který se jej snaží vypátrat. Komunikace probíhá po telefonních linkách a newyorský rozparovač jejich prostřednictvím promlouvá hlasem Kačera Donalda. Identitu vraha neznáme, příběh je tedy určován detektivní linií.
Už na první pohled zarazí diváka, očekávajícího horor, nesmyslné množství sexu. Jde o přesně tu erotiky prostou zvrácenost, kterou umí vytvořit snad jen Italové (znáte Pasoliniho Saló?). Nevzrušuje. S odolnějším divákem neudělá nic, citlivějšího znechutí.
Podobné je to s jednotlivými vraždami. Dívky vřeští, žiletky řežou maso i oční bulvy, krev stříká všude kolem, ale nic z toho není zábavné ani hrůzostrašné. Scény mohou částečně uspokojit jen fanouška exploitation. Trvají dlouho a používají stejné množství detailů jako severoamerický pornoprůmysl.
Aby všeho špatného nebylo málo, nepovedli se ani samotní aktéři. Hlavní postavy jsou krajně nesympatické a ty vedlejší krajně šablonovité (domácí coby ukecaná dáma se síťkou na hlavě). Dialogy vše jen zhoršují, odehrávají se totiž ve stylu: “Tak jo. Vrátím se za chvíli. Chceš něco?” – “Ne, jenom tebe, miláčku.” – “Někdy si říkám, jak se může holka s IQ 180 chovat jako ty. To nepochopím.” – “Kvůli tobě. Tvoje blízkost mi vyřazuje mozkové buňky.” – “Dobře. Za chvíli jsem tady, ale raději nikomu neotvírej. Člověk nikdy neví.” – “Bez obav. Pohlídám to tady. Kdyby někdo přišel, zaštěkám.” Etc.
V New Yorku začne řádit bezcitný maniakální zabiják. S radostí kuchá prsaté paničky, přičemž si nepíská, ale kváká jako kačer. Starší průměrný detektiv začíná po inteligentním rozparovači pátrat. V průběhu se spojí s géniem, jenž pro něho začne sestavovat psychologický portrét potenciálního vraha. Vražd neustále přibývá a detektiv s policajtama nemají vůbec tušení komu nasadit želízka. Mezi zraněnými je i osoba, která vraha nevědomky zná. Do poslední chvíle doufá, že dotyčný nemá s vraždami nic společného. Teoreticky bych mohl tento film zařadit na konec zlaté éry, kdy Fulci natáčel nejznámější a nejkvalitnější filmy. Po Squartatore di New York následoval už jen slabý odvar dřívější slávy a kvality. Fulci v sedmdesátých letech točil převážně gialla. Lo Squartatore di New York v sobě tento podžánr a jeho pozdní projevy nezapře. Mimo gialla zachází i do žánru krimi a samozřejmě hororu. Chtěl bych pochválit práci kameramana (Luigi Kuveiller), jenž převzal otěže po Salvatim a dokázal věrně napodobit jeho nenapodobitelný styl. Hudba šla výjimečně mimo mě. Gore efekty a jiné (palcové) prasárničky byly na výbornou. Herecké obsazení neurazilo a docela bych vyzdvihl výkon Andrea Occhipintiho. Vřele tento žiletkový (nářez) zářez doporučuju…..kvaky..…kvak.
Tak u tohohle jsem se docela pobavil. Film je sice průměrnou
kriminálkou, ale najde se tady několik velice podařených scén na které
se jen tak nezapomíná. Hlavně tedy na ty erotické. Sličné dámy se
absolutně nestydí ukázat cokoliv a vrah je z radostí porcuje žiletkou,
nožem či střepem. Některé gore scény ušly, ale byla tu i spousta těch
gumových jenž se mi nelíbily. Hlas kačera byl srandovní a musím se
přiznat, že až dokonce jsem netušil, kdo bude tím vrahem. Tentokrát mě
Fulci docela dostal.
Já ho mám pokud vím z Levných knih a je to celkem dobrý slash/horor/krimi se skvelým vrahem
70%.
no Beonico,taky jsem se už několikrát spálil při koupi dvd. Celkem mě,ale tenhle filmeček zajímá,asi si seženu
Rozparovac z New Yorku ma spravnou B-ckovou atmosferu, kvakajici vrah je netradicni a Fulciho gore fascinujici – 70%.