Režie: David Cronenberg
Rok výroby: 1981
Délka: 103 min
Země: Kanada
Hrají:
Stephen Lack … (Cameron Vale)
Jennifer O´Neill … (Kim Obrist)
Michael Ironside … (Darryl Revok)
Patrick McGoohan … (Dr. Paul Ruth)
Lawrence Dane … (Braedon Keller)
Robert A. Silverman … (Benjamin Pierce)
…a další
Hlavní hrdina Cameron Vale je scanner. To znamená, že má neuvěřitelně silnou telepatickou schopnost, která mu umožňuje nejen číst myšlenky, tzn. skenovat, ale také ovládat chování lidí. Zatím však své nadání neumí plně využít, protože o něm pořádně neví. Osobní rozvoj mu zajišťuje až Dr. Ruth, jenž jej „vychovává” ve středisku společnosti ConSec. Právě on mu sdělí, že lidí jako on je velmi mnoho. Bohužel jsou ve velké většině soustředěni ve zločinné organizaci Darryla Revoka, obávaného scannera. Cameron má jasný úkol. Musí se do Revokovy skupiny infiltrovat. Zdá se však, že je stále o krok pozadu a že na něho čeká několik nemilých překvapení, která vyvrcholí bojem o život.
Scanners je film, který Cronenberga katapultoval do povědomí široké divácké obce a samozřejmě i štědrých sponzorů jeho dalších filmů. Jak příhodné a osudově symbolické, když si uvědomíte, že to způsobil film, který se tématem po(d)vědomí přímo zabývá, že? O kvalitách snímku hovoří i 3 získaná ocenění. Ještě v roce 1981 získal Saturn Award za nejlepší mezinárodní film a make-up, o dva roky později cenu za nejlepší fantasy film.
Jak známo, režisér Scanners si ve svých filmech bere na mušku jistá témata. I zde lze nalézt jedno z nejsilnějších, tj. odkaz na deformační účinek pokroku na lidské individuum. Jedná se zde o pokrok duchu lékařského, přesněji řečeno o následky nepříliš etického experimentu. V těch se nejedná o tělesné degenerace, nebereme-li v úvahu ty, které jsou způsobeny skenováním, jde jednoznačně o ty duševní. Zásadní prostor filmu je věnován psychickým prožitkům, nicméně pouze skrytě. Nevidíme konkrétní obrazy, jako například v pozdějším Cronenbergově filmu Videodrome, slyšíme pouze hlasy a vidíme jen vnější projevy ve výrazech obličeje. Ty je na místě pochválit. Ostatně jako další herecké výkony většiny zúčastněných.
Skutečností k zamyšlení se nabízí hned několik. Nebezpečí neprověřených lékařských postupů. Možnost zneužití původně dobře zamýšlené technologie. Způsob nakládání s mimořádnou schopností či silou, jež může deformovat osobnost. Odpovědnost za vlastní činy, které se nelze zbavit mlčením. Odcizení způsobení výjimečností. Je asi zbytečné je všechny jmenovat a rozebírat. Je na divákovi, jak se k filmu postaví a jestli se mu bude chtít přijmout jej nejen jako odpočinkovou zábavu, což v tomto případě není zcela nemožné.
Snímek vyniká pro Cronenberga vlastní poctivostí. Scénář je téměř bezchybný (pokud vám nevadí občas delší dialogy, bez kterých byste ale leccos nepochopili). Nápad je nevšední a praktická realizace některých jeho částí (pokus o spojení s počítačem) slušivá. Atmosféra je pohlcující. Může za to postupné odkrývání tajemství a vcelku svižné tempo. Hudba, jejímž autorem je opět Cronenbergův dvorní skladatel Howard Shore, dokresluje beznadějnost, s níž jakožto jedinou lze proti scanners bojovat.
Po stránce vizuální je film pastvou pro oči. Nádherné barvy, i když nic extra veselého, bizardní umělecká díla jedné z postav, násilné scény, i když zde ne až tak přímé, jak by mohl někdo čekat. Kapitolou o sobě je pověstné vybuchování hlav, které se nad filmem vznáší jako legenda. Sice jich tu tolik nevybouchne, ale i to málo je provedeno velmi precizně a působivě. Stejně jako závěrečný souboj, který je vedle zápasu grimas i ukázkou excelentního maskérského umění. A taktéž ukázkou režisérova nadání zamotat divákovi hlavu tak, že chvíli neví, jak to vlastně dopadlo, popřípadě jestli to vůbec nějak dopadlo.
Ze začátku je to takové zmatené, až jsem měl pocit, že sleduju pokračování něčeho, co bylo naznačeno v předchozí části. Naštěstí Cronenberg začal dosazovat informace včas a mě nakonec přesvědčit o schopnostech Scanners. Není to rozhodně nejlepší režisérův počin, ale za tu scénu s hlavou a zejména díky působivému výkonu Michaela Ironsidea, který mě mimochodem překvapil i svými vlasy, dávám 70%.
Další super horůrek,navíc ještě v režii Cronenberga. Dávám tomuto snímku 90%. Ovšem dílům navazujícím,tedy Snanners 2 a 3, které byly pochopitelně v režii někoho úplně jiného,nedávám více jak 25%,jelikož jako drtivá většina filmů na pokračování,stojí za starou bačkoru
Docela dobrý film. Gore celkem ujde i kdyz je ho málo, skvelá hudba, atmoska téz ujde a Ironside byl do role skvele vybrán.70%.
Paradni filmecek jako vsechny rane hororove filmy Cronenberga
jj ja si to pamatuju taky ze ne to davali, vzdycky kazdy patek pravidelne nejaky horor z 80. let. To byla podivana
No na Nove je dávaly kdyz zacínaly ale já byl malej a moc me to nebralo.(bylo my asi 5).(máma mi jako malýmu zakázala dokonce Predatora kvuli tomu chlápkovy co vyprável o ku****, ale gore scény jí nevadily kdyz jsem videl).
no to je pravda. Od N@vy muzeme spis cekat Megafilmy typu Vítejte v džungli nebo Jádro
. Skoda no 80. leta by nove sluseli víc
Tohle dávají jinde, spíš na rapidshare a tak, to jsou ale programy, které může chytnout jen ten, kdo o nich ví
Planá nadeje Nova radeji pustí nejaký novejsí horsí film.
hhhmmm zni to zajimave, doufam ze to budou davat nekdy na nove
