Český název: Kletba z temnot
Režie: Ole Bordenal
Rok výroby: 2012
Délka: 92 min
Země: USA / Kanada
Hrají:
Jeffrey Dean Morgan … (Clyde)
Natasha Calis … (Emily)
Kyra Sedgwick … (Stephanie)
Jay Brazeau … (profesor McMannis)
Madison Davenport … (Hannah)
…a další
Už jsem tady kdesi četl, že existují horory, které jsou tak nějak zbytečné. Nikam (sub)žánr neposunují, nejsou v žádné položce stoprocentní a recyklují ty nejběžnější hororové postupy bez sebemenší špetky inovátorství. O takových filmech tvrdíme, že jsou zbytečné, sterilní, okoukané, nudné, neoriginální. Některá béčka se to snaží zakrýt alespoň jistou přidanou hodnotou (brutalita, sex, nechutnosti, humor), Kletba z temnot se ale jen snaží “nebýt úplně blbá”.
Pro demonstraci omšelého děje prosím o odpuštění za spoilery v tomto odstavci. – Clyde a Stephanie jsou rozvedení manželé a mají dvě dcerky. Clyde si své děti občas bere na víkend do svého nového domu. Mladší dcerka Emily si oblíbí tajemnou truhlici, kterou jí otec koupil ve výprodeji. Emily se začíná chovat divně. Rodiče si myslí, že vše způsobuje stres z rozpadu rodiny. Následuje pár mrtvol. Clyde zjišťuje, že onen předmět skrývá démona. Najme vymítače. Dobro zvítězí, rodiče se dají zpět dohromady a všichni jsou šťastní. A na závěr nechybí samozřejmě otevřená dvířka k případnému pokračování.
Film se honosí nálepkou „podle skutečné události“, ona truhla prý skutečně existuje. Štáb sice pracoval jen s replikou, přesto se při natáčení děli podivné věci – to se ostatně stává hororům celkem pravidelně, ona jakákoliv reklama se hodí. Ať už to však bylo jakkoliv (se štábem nebo s rodinou, která to měla zažít), pravdou zůstává, že Kletba z temnot vypadá jako každý druhý horor z americké produkce. Nejsilnější dojem, který jsem si po zhlédnutí odnesl, byla moje vlastní myšlenka: je lepší točit jednoduché příběhy, které budou dávat smysl, leč budou plné klišé, nebo originálnější látky, které si naopak budou s klišé hrát, ale nebudou dokonale dotažené? Jakoby Hollywood neuměl najít onu pověstnou zlatou střední cestu a hororový fanoušek musí vzít za vděk kdejakou neoriginalitou, která (ano, opakuji se) „není úplně blbá“.
A to je dost smutné. Musíte totiž přistoupit na klasická pravidla. Přemoudřelá děťátka, rodinné hodnoty či strašení za pomoci neoblíbených zvířátek, zkrátka nikoho na zadek neposadí. Kletba z temnot k tomu nenabízí ani hutnější atmošku a i v tak primitivním ději se některé postavy úplně vytratí (co se stalo se Stephaniným přítelem?). Závěrečné scény navíc působí místy směšně (rabín vypadá, jako kdyby dostal záchvat), diváka to však může paradoxně vytrhnout z letargie nudy.
Snímek tak zachraňuje sympatické herecké osazenstvo, slušná řemeslná stránka, pár světlejších okamžiků a existence ještě debilnějších hororů pracujících s podobným tématem. Každopádně se obávám, že nás tyto bezkrevné, rádoby neurážející, spotřební tituly budou provázet stále častěji. A zůstane jen šeď.
Byl jsem zvědavý, jaký podpis zanechal na tomto kousku Sam Raimi, který na filmu spolupracoval jako jeden ze tří producentů. Ole Bornedal taky není v hororovém žánru žádným neznámým floutkem, takže očekávání bylo velké. Proto jsem byl nakonec lehce zklamán, protože z duše nesnáším uřvané zápletky, které mi trhají ušní bubínky, přestože na obrazovce se neděje vlastně nic děsivého. Děj nepřinese skoro nic nového, filmy o vymítání ďábla jsou už takřka vyčerpané, co se nových prvků týká a tak jsem vzal s povděkem alespoň fakt, že se tu jedná o polského démona (který nevypadal zle) a ani herecký výběr nebyl vůbec špatný. Jenže já zmlsán starými klasikami, pokaždé očekávám kvalitní podívanou, která nebude nudit a tady se tak nestalo. Samozřejmě, dá se tady narazit na několik velice vydařených scén, jenže jich bylo málo. Díky tomu trochu trpěla i atmosféra. Tvůrci vždycky nažhavili diváka stupňující se dávkou napětí, aby následně kamera raději zabírala okno či střepy na podlaze místo to, aby nám nabídla podívanou (proč vlastně ta oběť tolik řve…).
I kdyby nebyl POSSESSION podle skutečné události, pořád by na diváka působil věrohodně. Můj debut režiséra Oleho Bornedala mě překvapil a musí říct, že to nebylo špatný. Není to důmyslné a vybudované napětí jako u Jamese Wana, ale pořád si Bornedal udržuje kvalitu a skvěle si pohrává se zvuky, nebo ruchy. Tu je sound excelentní. Chápu to, kdo nebyl v kině na POSSESSION a pustí si ho doma na pc, nebo na tv bez perfektní repro-soustavy nepocítí to v plném rozsahu, ale měl by být spokojen. První pětiminutovka je nejlepší, ve středu stopáže nás napětí trochu opustí, ale na konci jsme opět v extázi. Na celek málo lekaček a pevný příběh. POSSESSION je slabší Sinister, ale raději si pustím novější House of the Devil. A matkou všech exorcistických námětů zůstává Friedkinův nepřekonatelný Exorcist.
Kritika opať zas a z nova a ja som sa celkom potešilže konečne slušny film mne sa pačil slušne efekty či napatie aj nejaky ten dej sa dalo zbadat hoci označovať to za skutočny pribeh neviem skratka slušne davam 80% T-UP
Dávala jsem tomu obrovský potenciál, ale neskutečně mě to zklamalo. SCRATCH
Jako parodie to vypadá, ale nemá to být parodie, takže co to je? Směska trapného klišé, stupidity a vykrádaček filmů, které vykrádaly minulé filmy. Absolutní ……..:-! SPOILER: Démon "lovkyně dětí" se nechá přemluvit a vstoupí do 40 letého chlapa. OMG SCRATCH