Poltergeist (Jerry Goldsmith)


Kdo by neznal slavný film Poltergeist od ještě slavnějšího Toba Hoopera, režiséra pecek jako Liveforce, Eaten alive nebo originálního Texaského masakru motorovou pilou. I když teď spíše točí propadáky a levné filmy jako třeba Krokodýl, v éře 80. let patřil mezi hororovou elitu. Jediné, co dnes stojí v jeho filmografii za zmínku, je snad jen jeden díl ze seriálu Masters of horror (teď si nejsem jistý, ale myslím, že natočil díl Ta zatracená věc a Dance of the dead). Hooper patří mezi mé nejoblíbenější režiséry. Nyní ale nebudu recenzovat ani jeho film, ani psát jeho životopis. Jsem tu, abych vás seznámil s Poltergeistovou odnoží, a tou je hudba. A kdo by mohl dělat k tomuto slavnému filmu hudbu? Nikdo jiný, než další ikona 80. a 90. let Jerry Goldsmith.

Film

Film samotný představím v rychlosti, protože ho každý správný hororář jistě viděl. Jde v něm o to, že mladá rodina se nastěhuje do domu, kde straší. A straší proto, že (SPOILER) ten dům je postavený na starém indiánském pohřebišti (KONEC SPOILERU). Dalo by se říci, že Poltergeist je průkopníkem dnešních duchařských hororů, ve filmu nešlo o lekací scény, spíše o atmosféru, která se tady dala krájet hodně ostrým nožem.

Rozbor

Hned první skladbu, myslím, nemusím představovat, jedná se o hymnu. Není to vyloženě klasická hymna, je tam pár věcí navíc, ale v podstatě je to klasická hymna, která zní hned na začátku filmu. Zato další “The Calling the Neighborhood“ je hodně temná a hraje si hodně se strachem. Asi v půlce skladby se tónina zvedá, poté se zdá, že se opakuje, ale není tomu úplně tak. Další skladba “The Tree” je ze začátku hodně temná, ale občas se to oživí díky jiným hudebním nástrojům. Poté se přehoupne skoro do pohádkové skladby. Lehce mi připomínala Gremliny. Další skladba “The Clown” začíná jak jinak než temně, ale občas vás vyděsí změna tónu. V polovině už se skladba úplně změní a je hodně strašidelná a opět se přehoupne až do akčnější záležitosti, načež se vrací k temnější struně.
Skladba “Twisted Abduction” je skoro hned ze začátku akčnější a střídá se zde několik hudebních nástrojů. Hodně se stupňuje. Na této skladbě je vidět, že zde hraje velmi velký orchester. Nebál bych se říct, že tato skladba je blockbuster v tomto soundtracku.
Jednu kompozici vynechám a skočím rovnou na “The Light”, která mi připomínala pár skladeb k jinému filmu, a to k filmu Evil Dead. Je tam celkem zachytitelná jistá inspirace. “Night Visitor, No Complaits” se mi ze začátku zdála, jako kdyby už v soundtracku zazněla. Ale chyba. Ona sice zní skoro stejně, ale po každém intervalu zní jiný tón a pak po asi 2 minutách se změní úplně. Potom to vypadá, jako kdyby skladba skončila, ale ona má skoro 10 minut, tak proč by měla skončit hned ve 2 minutách a zbylých 8 by bylo ticho? No ono to tak zcela nekončí, jen je potom taková tichá. Skladba “Rebirth” zní jako vystupující z ničeho nic, bez začátku. Ale když se do ní zaposloucháte, je skoro až hypnotická a dynamická.

Dalšími třemi skladbami se už nebudu zabývat, protože už je to jedno a to samé.

Hodnocení

Jerry Goldsmith udělal hodně dobrý a strašidelný soundtrack. Skladby jsou samozřejmě do detailů propracované a v každém případě posluchače zaujmou. Jediné, co mi na něm vadilo, byly snad jen některé opakující se skladby či jejich části. Některé pasáže také trpí zdlouhavostí a částečnou nudností, která z toho v protikladu k napínavým momentům vyplývá. Naštěstí toto není soundtrack (mám verzi 1997 Edition), kde je hodně skladeb, takže vás neomrzí neustálým omíláním stejných melodií, ani neuspí místy klidnějším tempem. Goldsmith udělal už sice lepší díla, ale byla by škoda, kdybyste si toto neposlechli.

Seznam skladeb

  1. The Star Spangled Banner (01:30)
  2. The Calling / The Neighborhood (Main Title) (04:07)
  3. The Tree (Outtake) (02:26)
  4. The Clown (They’re Here / Broken Glass (Outtake) / The Hole (Outtake) / TV People) (05:12)
  5. Twisted Abduction (06:56)
  6. Contacting The Other Side (05:10)
  7. The Light (02:05)
  8. Night Visitor / No Complaints (09:07)
  9. It Knows What Scares You (07:37)
  10. Rebirth (08:23)
  11. Night Of The Beast (03:51)
  12. Escape From Suburbia (07:10)
  13. Carol Anne’s Theme (End Title) (04:19)
Hodnocení9
Jako ostatní skladatelovy práce má totiž něco do sebe a příjemně se poslouchá. Takže dávám 90% a myslím, že na toto hodnocení má Jerry Goldsmith právo.
90%

Sdílejte článek

  1. Profilový obrázek
    Jino 5 října 2008 v 18:12

     Aano Jerryho hudba Poltergeistovi dává hodně, tak hodně, že byl za ní Jerry nominován na Oscara.

    Nejsem si ale Zbynku jisty zda-li byl dum postaven na indianskem pohrebisti. Mam pocit ze byl postaven na normalnim hrbitove, nebo spis na nejakem ukrytu, kde se ten blaznivy farar s tema lidma ukryl a nepustil je ven.

    Ale jinak super soundtrack a dobry clanek

Nový komentář