Halloween (John Carpenter)


Úvod

John Carpenter, všestranný filmový umělec a uznávaný budovatel husté hororové atmosféry, vypustil do světa v roce 1978 jeden z prvních a zásadních slasherů vůbec. Halloween. S ním přišla nejen vlna podobně laděných snímků, ale hlavně kultovní postava maskovaného vraha Michaela Myerse a jedna ze zásadních hororových melodií. Nesložil ji nikdo jiný, než sám John Carpenter, jehož hudební celek Halloween se dočkal spousty vydání. Na LP u Celine Records, na cd pak u labelů Colosseum nebo Columbia. Tradiční vydavatel Varése Sarabande samozřejmě nezůstal pozadu a poskytl oba formáty.

Rozbor

Main Title” díla Halloween slyšel a hravě rozpozná téměř každý, kdo je ve filmovém hororu nějak zainteresován. Kombinace jednoduché pianové melodie s elektronickým kmitáním a masivně táhlými až hypnotickými syntezátorovými tóny se dodnes řadí k tomu nejlepšímu a nejúdernějšímu, co kdy v žánru vzniklo.

Část melodie se ve varhanní obměně přesouvá do „Laurie´s Theme“. Ladění se snižuje a přichází ponurý těžkopádný motiv, pro dílo druhý nejzásadnější. Načež se ozývá známé kmitání a opět se zrychluje ve stylu úvodní melodie, v niž tentokrát nechybí nějaká ta vsuvka připomínající prolétávání laseru.

V nejdelší skladbě „Meyers´s House” se skrývá plíživý děs v podobě těžkotonážní recyklace druhého tématu. Sotva však začne posluchač usínat, přichází svěží variace, které nezapřou lekající záměr. Stejně nesmlouvavá je i chvíle, kdy „Michael Kills Judith“. Skladatel předvádí, jak se dá notoricky známý a do konce ještě několikrát opakovaný motiv přetavit, tentokráte do tklivé podoby vysokých vibrací s hrůzným podkladem. Stejným způsobem se snaží naložit i s druhým tématem ob skladbu dál.

The Shape Lurks” je momentem, v němž dochází k odhalení dalšího melodického, nebo přesněji řečeno rytmického postupu, jenž je doplněn o pozadí připomínající pozdější Nightmare on Elm Street. Je přechodem do 3kladbového finále, v němž se objevují staré známé prvky i několik čerstvých. Vévodí zde samozřejmě klasický halloweenovský motiv. Samotný závěr patří onomu třetímu hlavnímu melodickému zářezu, vygradovanému zde do extrémní nálože elektřinou jiskřící hrůzy.

Hodnocení

John Carpenter je mistrem hypnózy. Jeho skladby jsou velmi vtíravé a intenzivně působí na posluchačovy mozkové vlny. V někom vyvolají všelijaké pochmurné představy, někdo v nich uslyší příkaz spáchat ohavnou nepatřičnost, jiný při výletech do světa podvědomí bude spokojeně klimbat. To vše záleží na tom, jak se kdo staví k plně elektronické hudbě.

Ač se zdá volba této formy pro horor nepříliš šťastná, Carpenter odhalil cestu, na níž není třeba budovat atmosféru pomocí symfoniky. Pravda, odmítnutím klasických postupů se dostal do pozice, kdy zkrátka nemohl přinést momenty, jež jsou možné pouze při tradičním přístupu k tématu. Nicméně tyto nedostatky zejména v gradační tendenci a celkové živosti úhledně maskuje za závoj psychedelie a uhrančivosti. Je na místě námitka, že v této fázi přináší hudba zdlouhavou monotónní nudu, která jen tu a tam přepne na stejně nezáživné a emocionálně sterilní variace stále stejných tónů.

Jistě, Carpenter se často opakuje, což už tak dost krátkému soundtracku příliš nesvědčí, nicméně svůj skladatelský um a potenciál nechává demonstrovat na četných vsuvkách a variacích. Stěžejní tři hudební motivy mele v pomyslném mlýnku tak, že z něho leze téměř pokaždé trochu něco jiného.

Ve vytlačeném výsledku ovšem převládá zásadním negativum. Skladbám chybí větší dávka variability. Posluchač tak vnímá celek spíše jako jednotnou kulisu. Přesně identifikovat jednotlivé skladby se mu daří až po několikanásobném poslechu, na který navíc potřebuje značné množství energie a pozornosti vůči otupělosti.

Dostupnost

Soundtrack Halloween vyšel v několika edicích. V současné době je možné sehnat zde rozvedenou kratší verzi, případně 20th Anniversary Edition, která je doplněna i o filmové dialogy.

Seznam skladeb

  1. Halloween Theme – Main Title (02:55)
  2. Laurie’s Theme (02:05)
  3. Shape Escapes (01:43)
  4. Meyer’s House (05:35)
  5. Michael Kills Judith (03:11)
  6. Loomis And Shape’s Car (03:32)
  7. “The Haunted House” (03:33)
  8. The Shape Lurks (01:35)
  9. Laurie Knows (03:02)
  10. Better Check The Kids (03:27)
  11. The Shape Stalks (03:10)

Celková doba: 33:48 min

Hodnocení7
Carpenterův hudební Halloween je atmosféricky velmi dobře zvládnuté dílo, jemuž nechybí občasný výlet do světa hrůzy. Schází mu na druhé straně celková přehlednost a větší míra rozlišenosti mezi jednotlivými momenty, které vypadají, že se často opakují, i přesto, že se autor snaží o jejich variace.
70%

Sdílejte článek

  1. Profilový obrázek
    pan Hnědý 4 prosince 2013 v 10:53

    Přelom mezi horory. Výborná hudba, děsivý vrah ještě s děsivější maskou, hororový vyvražďovací scénář a výborná Carpenterova režie s temnou stránkou kulis. Klasika – ORIGINÁL ve svém žánru. PŮSOBIVÝ soundtrack, který by si neměli pouštět lidi s psychickými problémy. Jeden z nejlepších hororů 70. let (možná i všech dob).

  2. Profilový obrázek
    Eraserhead 4 prosince 2008 v 23:17

     Zrovna dneska jsem to poslouchal cestou z práce. Je pravda, že se na soundtracku v podstatě v různých lepších či horších variacích obměňují tak tři čtyři motivy, ty jsou ale tak silné, že to vůbec, ale vůbec nevadí. Ústřední motiv bych mohl poslouchat pořád dokola. Na cestu vlakem hudba akorát stvořená. Jen jsem si tak říkal, jaké by to bylo na spolucestující koukat skrze masku

Nový komentář