Americký všestranný filmař. Je znám jako režisér, producent, scénárista, herec, navrch ještě jako skladatel filmové hudby. Dle vlastních slov jej ovlivnili Alfred Hitchcock, Howard Hawks a televizní seriál „The Twilight Zone“.
Narodil se pod celým jménem jako John Howard Carpenter dne 16. 1. 1948 v Carthage v New Yorku. Navštěvoval Western Kentucky University, kde jeho otec působil jako vedoucí hudebního oddělení. Poté se přemístil na University of Southern California, kde v rámci své studentské činnosti natočil krátký snímek „The Resurrection of Broncho Billy“, jenž byl oceněn Oscarem!
Carpenter je obecně považován za režiséra hororových filmů, nicméně se soustředí i na jiné žánry. V jeho mnohačlenné filmotéce se skrývají i sci-fi filmy, akční řežby, nebo dokonce dokumenty, například o Elvisovi. Cizí mu nejsou ani dobrodružné komedie jako „Big Trouble in Little China“ (1986).
K hudbě měl vždy velmi blízko. Celá jeho rodina byla značně muzikální. Nevyhnul se povinným lekcím hraní na housle či na piáno. Později se učil na kytaru a dokonce založil v polovině 70. let hardrockovou skupinu Coupe de Villes. K některým svým filmům si pak hudbu složil nebo upravil sám.
K těm nejznámějším filmům, které jej vynesly na výslunní a k nimž si rovněž sám složil zvukovou kulisu, patří „Halloween“ (1978), „The Fog“ (1979), „Escape from New York“ (1981), „Halloween 2“ (1981). K nejoblíbenějším a nejlepším vůbec patří „The Thing“ (1982), jehož hudbu má ovšem na starosti Ennio Morricone. Jedná se o druhý a značně lepší pokus o zfilmování povídky „Who Goes There?“, jejímž autorem je John W. Campbell Jr. Tím prvním je film z roku 1951, jeho režisérem však Carpenter pochopitelně není. Zato je autorem sci-fi snímku „Starman“ (1984) či uznávaného thrilleru „They Live!“ (1988).
Všechny Carpenterovy filmy nicméně nejsou zárukou té nejvyšší kvality. Příkladem může být „Prince of Darkness“ (1987) a kvalitativně sestupná tendence jeho posledních snímků, mezi nimiž se nachází třeba „Ghost of Mars“ (2001). Rovněž četnost jeho práce pomalu upadá. I tak je stále jedním z nejlepších režisérů moderních hororů a ikonou, od které se má leckdo co přiučit.
Zdroj: de.wikipedia.org, filmjunk.com
A ač je to samozřejmě subjektivní dojem (jak můj, tak i Prasoida), nesouhlasil bych s jeho prohlášením, že “Prince of Darkness” je příkladem toho, že ne všechny Carpenterovy filmy jsou zárukou té nejvyšší kvality. Já naopak tento film považuji právě za projev této nejvyšší kvality.
Jo, jo, Carpenter je dost dobrý hororový filmař, jeho filmy mám rád, ale úplně nejradši mám Carpenterovu filmovou hudbu, ta daleko převyšuje i jeho nejdokonalejší filmy. Carpenter je jako muzikant ve svém minimalismu až na pokraji geniality. Z úvodní melodie Halloweenu mi vstávají chlupy ještě teď…, o klavírním motivu hned ze začátku Mlhy ani nemluvě.
dobrý chlapík.
Doporučuju všem zkouknout krátký film Cigarette burns ze série Masters of horror, fakt mazec věc

Pardon, čas od času se prostě vloudí pár chyb, a pak to stojí za to. U Elvise mělo být skutečně uvedeno biografie, nikoli dokument. U Halloween 2 není vyloženě napsáno, že to režíroval, abych mohl ty jmenované filmy postavit k sobě coby “jeho” a nemusel se rozepisovat o tom, co u kterého dělal. U Resurrection jsem použil širší pojem “natočil” místo “je autorem”, ale zřejmě je to zavádějící, jak připomíná Obitus, jemuž děkuji za upozornění. Tímto se omlouvám za způsobené komplikace při interpretaci s příslibem, že jde o nedorozumění, které se stává jen jednou za “x časových jednotek” a jemuž se snažím předcházet.
Já sem bohužel jeden z těch, kteří o tomto režisérovi nevěděli až do příchodu na tento web. Ale uznávám ho, The Fog i The thing jsou legendy.
Carpenter Resurrection of Broncho Billy nenatocil, byl jen jednim z peti scenaristu, obdobne je to s Halloweenem 2. Elvis samozrejme neni zadny dokument.
na imdb.com se píše něco o “The Prince”, ale nic konkrétního.
Nevíte, co se chystá sfilmovat tentokrát?