Jerry Goldsmith (1929 – 2004)


Jerry se narodil 10. února 1929 jako syn houslisty a klavíristky a již od šesti let pravidelně hrával na piano. Rodiče ho vedli ve svých stopách a platili mu kurzy u těch nejlepších hudebních kantorů. Zlomem se pro ně stala návštěva biografu roku 1945 na Hitchcockův snímek Spellbound (Rozdvojená duše). Právě zde si uvědomil, že chce skládat hudební melodie pro filmy. Zároveň se zamiloval do hlavní hrdinky tohoto díla, leč bohužel ke svatbě mezi nimi nikdy nedošlo.

Jerry Goldsmith si uvědomoval svůj zájem o skládání hudby a šel tedy sbírat zkušenosti na univerzitu do Jižní Kalifornie, kde se na hodinách hudby potkával s různými osobnostmi. Počátkem poloviny 20. století je již zaměstnán v jedné rozhlasové společnosti, ale rychle spěje do televize a svými melodiemi okrášluje tehdejší seriály. Pak už je z něj filmový skladatel a pro Hollywood začíná tvořit své nezapomenutelné zvuky. Roku 1962 má složit hudbu k jeho prvnímu snímku Lonely Are the Brave, ale včas zasáhne Bernard Herrmann, další osobnost filmové tvorby, a poradí mu, aby si nechal tak vyjímečnou melodii pro lepší dílo.

V tomtéž roce se Goldsmith dočkal své vůbec první nominace na Oscara za hudbu ke snímku Freud. O Jerryho je velký zájem a skládá jak o život, každý rok stihne alespoň pět filmů. Nicméně oscarové nominace zůstávají neproměněny a to až do roku 1976, kdy se do nebeských výšin vyšvihl jeho fantastický hudební doprovod k hororu Richarda Donnera The Omen (Přichází satan). Jak jsem již uvedl v recenzi na tento film, je tato hudba naprosto perfektní a staví běžné situace do jiné úrovně. Svou skladbu Goldsmith pojmenovává Ave satani! (Sláva satanovi). Rozhodně je veliká škoda, že to byl první a poslední Oscar v jeho životě, protože i nadále skládal legendární hudbu.

A tou se dozajista stala třeba i melodie z roku 1979, kterou obohatil slavný horor Vetřelec Riedlyho Scotta. Bohužel se tito dva pánové příliš nepohodli a tak se část soudtracku nahrazovala hudbou z Freuda. Goldsmith rád experimentoval a proto byly jeho nahrávky tak působivé, tentýž rok skládal hudbu ještě k jednomu vesmírnému dobrodružství, čímž byl Star trek: The Motion Picture.

V 80. letech ozvučil další horory. Pokračoval s dalšími díly Přichází satan, dále například Poltergeist nebo Psycho 2. Stává se z něj vynikající profesionál, o kterého mají režiséři zájem, jen starý spor s Riedlym Scottem se snad ještě více rozrostl roku 1985 při natáčení fantasy Legenda. Mimo tyto díla se podílel i na těchto filmech: Planeta opic, Základní instinkt, Star trek 5, Motýlek, Total recall, Star trek: Nemesis a další.

V létě roku 2004 zemřel na rakovinu, se kterou statečně bojoval. Bylo to v Los Angeles v noci mezi 21. a 22. červencem ve spánku. Svět ztratil jednoho z nejvýznamnějších filmových skladatelů.

Sdílejte článek

Profilový obrázek

Frenk ( profil autora )

Film, hudba a alkoholické radovánky, to jsem já!

Nový komentář