James Newton Howard


Datum narození: 9.červen 1951
Místo narození: Los Angeles (Kalifornie, USA)

Narodil se jako James Howard (první příjmení si přidal pro zviditelnění) a již jako čytřletý chlapec dostával lekce hraní na klavír. Hudba se stala doslova jeho vášní, zejména klasická. Po absolvování střední školy se vydal studovat Music Academy of the West a svoje hudební nadání uplatnil později i na University of Southern California School of Music. Následovalo ještě studium orchestrace pod vedením Howardova pozdějšího dirigenta jeho mnohých skladeb – Martyho Paiche. James však fušoval i do populární hudby. Krátce byl – coby zručný klávesista – členem jedné rockové kapely, pak se dokonce vydal na sólovou dráhu, avšak bez valného úspěchu.

Zlom nastal roku 1975, kdy s kapelou Eltona Johna objížděl turné (opět jako klávesista) a mohl si poprvé v životě vyzkoušet práci s větším orchestrem. Tehdy se definitivně rozhodlo o jeho budoucnosti – jeho hvězda vyletěla strmě vzhůru. A hned při prvním kontaktu s filmovou hudbou se mohl učit od opravdových mistrů, neboť spolupracoval na hororovém snímku Twilight Zone: The Movie (Zóna soumraku, 1983) s legendárním skladatelem Jerrym Goldsmithem, kterého se velmi vážil. První vlastní premiéru si odbyl o dva roky později v komedii Head Office (Vedoucí místo, 1985).

Byl jsem tehdy opravdu vyděšený, protože jsem skutečně netušil, zda dokážu psát na pokyn. Pamatuji si, že jsem měl na komponování šest nebo sedm týdnů a hned na začátku jsem si tu práci zamiloval.”

O další dva roky pracuje na dramatu Promised Land (Zaslíbená země, 1987). S režisérem tohoto filmu Michaelem Hoffmanem pak spolupracoval na dalších čtyřech filmech. Následovalo několik dalších „fláků”, ale ona pravá sláva se dostavila až roku 1990, kdy stvořil kompozici pro slavnou romanci Pretty Woman a tentýž rok uvedený horor Joela Schumachera Flatliners (Hráči se smrtí). Veřejnost i kritiky si nového talentu nemohli nepovšimnout a tak byl Howard nominován na BMI Film Music Award. O rok později byl poprvé nominován na Oscara za hudbu ke snímku Prince of Tides, The (Pán přílivu, 1991). Následovala spolupráce na spoustě filmů 90. let, z nichž nejznámější jsou asi Fugitive, The (Uprchlík, 1993) a Wyatt earp (1994).

Velmi obdivovanou se stala jeho ďábelká hudební kompozice k hororu Devil´s Advocate, The (Ďáblův advokát, 1997), ale to už za rohem čekala velkolepá spolupráce s novodobým mistrem hrůzy M. Night Shyamalanem, s nímž poprvé skládal o dva roky později k hororovému thrilleru Sixth Sense, The (Šestý smysl, 1999). A pokračoval: Unbreakable (Vyvolený, 2000), Signs (Znamení, 2002), na Oscara nominován za Village, The (Vesnice, 2004) ad. – práce s indickým režisérem nebere konce do dnešních dnů. Mezitím skládal například i pro Petera Jacksona a jeho monstrmovie King Kong (2005), v neposlední řadě jste jeho umění mohli slyšet na soundtracku k post-apokalyptickém hororu I Am Legend (Já, Legenda, 2007).

Dnes má James Newton Howard vlastní studio v Santa Monice (Kalifornia), které založil roku 1997 a pojmenoval ho jednoduše JNH. (Mimo jiné v něm pomáhá méně zdatným skladatelům). Se svojí třetí ženou Sofií žije James od roku 1994 a má s ní dva syny. Nadobro zaujal místo mezi elitou filmové hudby. Jeho nejoblíbenějších skladatelem je mimochodem Beethoven, o jehož nadání říká: „Z této hudby, která se pro mě už v dětství stala neodolatelnou, cítím ušlechtilost, stejně jako neuvěřitelnou touhu, cit a sílu.”
Díky za všechno, Jamesi, my si to o tobě myslíme taky…

 

Zdroje: ost.sk, wikipedia.org, google.cz

Sdílejte článek

Profilový obrázek

Frenk ( profil autora )

Film, hudba a alkoholické radovánky, to jsem já!

Nový komentář