James Horner


Americký skladatel filmové hudby, dvojnásobný držitel zlaté sošky Oscara. Nejznámější jsou jeho díla Braveheart (Statečné srdce) a Titanic. Jeho jméno je dnes úzce spjato s režisérem Jamesem Cameronem. Nicméně začínal na hororech.

Narodil se 14. dubna 1953 v Los Angeles v Kalifornii. V polovině padesátých let se jeho rodina přestěhovala do Londýna. Zde chodil Horner na Royal College of Music, kde jej učil György Ligeti. Ten mj. složil hudbu pro sci-fi „2001: Vesmírná odysea“. Horner však zanedlouho přestoupil na University of Southern California. Začal zde pracovat i na svém doktorátu, ten ovšem nedokončil.

Roku 1978 zpracoval kompozici pro koncertní síň Spectral Shimmers. Byla však zahrána pouze jednou. Na další představení nebyly peníze.

Po několika pracích pro Americký filmový institut (AFI) na konci 70. let se začal věnovat filmové hudbě. Začínal nejprve na lacinějších „béčkách“ producenta Rogera Cormana. Konkrétně na hororu „Up from the Depths“ (1979). Jeho prvním filmem pro kina byl ve stejném roce „The lady in Red“. Následovalo sci-fi „Battle Beyond the Stars“ a horor „Humanoids from the Deep“, oba v roce 1980. V následujícím roce pracoval mj. na hororech „The Hand“, „Wolfen“ a „Deadly Blessing“.

Cestu do Hollywoodu mu zajistil rok 1982. Tehdy bylo třeba složit hudbu pro druhý film Star Trek, „The Wrath of Khan“. Jerry Goldsmith, autor prvního, nemohl, takže byl na řadě Horner. Jeho ztvárnění tohoto a ještě třetího dílu „Star Trek III: The Search for Spock“ (1984) je považováno za vůbec nejzdařilejší. Mezi nimi stihl natočit jedno ze svých nejlepších děl pro fantasy „Krull“ (1983), dále třeba sci-fi „Brainstorm“ (1983), nebo kriminálku „48 hours“ (1982).

V roce 1985 si připsal na konto snímek „Cocoon“ (Zámotek) a mimořádně úderné „Commando“. O rok později byl nominován na Oscara za doprovod ke Cameronově filmu „Aliens“. Roku 1987 měl tu čest „Project X“, 1988 „Willow“, další Schwarzeneggerovka „Red Heat“ (Rudé horko) a „Cocoon: The return“. Léto 1989 vychází např. „Honey, I Shrunk the Kids“ (Co je malý, to je hezký) a válečný velkofilm „Glory“.

Do roku 1995, kdy jej proslavily kousky „Braveheart“ (Statečné srdce, dvě nominace na Oscara) a „Apollo 13“, chrlí do světa jeho tvůrčí činnost zuřivě další a další nadprůměrné kousky. „Another 48 hours“ (1990), „The Rocketeer“ (1991), „Patriot Games“ (1992), „The Man Without a Face“ (1993), „The Pagemaster“ (1994). Odtud má již nakročeno ke Cameronově Titanicu (1997), který mu vynáší dva zlaté Oscary (1998), jednoho za hudbu, jednoho za song „My Heart Will Go On“.

Po Titanicu jeho tvorba přirozeně neutichla. Skládal většinou několik filmových opusů do roka. Např. „The Mask of Zorro“ (1998), „Bicentennial Man“ (1999), „A Beautiful Mind“ (2001), „Troy“ (2004). V poslední době však jeho činnost na kvantitě polevuje. Zatím posledním dílem v jeho diskografii je thriller „In Bloom“ (2007). Na příští rok (2008) chystá fantasy „The Spiderwick Chronicles“ a na ten další opět ve spolupráci s Cameronem akční sci-fi „Avatar“.

Dodnes má na kontě přes 130 plnohodnotných filmových doprovodů. To by v tom byl čert, kdyby jeho práce nepřinesla ovoce. Je držitelem dvou již zmíněných Oscarů a k tomu dalších 32 cen a 33 nominací na ně.

 

Zdroj: www.wikipedia.de, www.imdb.com

Sdílejte článek

Nový komentář