Masters of Horror: Cigarette Burns (2005)


Režie: John Carpenter
Rok výroby: 2005
Délka: 58 min
Země: USA
Alternativní název: John Carpenter´s Cigarette Burns

Hrají:
Norman Reedus … (Kirby)
Udo Kier … (Bellinger)
Gary Hetherington … (Walter)
Christopher Britton … (Meyers)
Zara Taylor … (Annie)
Colin Foo … (Fung)
Gwynyth Walsh … (Katja)
…a další

 

Existují filmy, které dokázaly ovlivnit diváckou masu natolik, že se z nich staly nesmrtelné kulty, které definovaly nové žánry a rozpoutaly nové módní vlny. Právě neomezená síla popularity dokáže měnit svět k nepoznání, a to nikoliv pouze kladným způsobem. Tohle téma je očividně jednou z nejvděčnějších inspirací Johna Carpentera – režiséra osmé epizody Masters of Horror, ale také nesmrtelných legend připomenutých na jejím coveru (The Thing, Halloween). Nicméně, film svou myšlenkou nejpodobnější epizodě Cigarette Burns je jiná Carpenterova lahůdka, a to snímek In the Mouth of Madness – horor o šíleném a zničujícím účinku knihy na dychtivé čtenáře, jejichž víra v její text se stala novým náboženstvím, vedoucím ke zkáze lidstva. Avšak za dobu hodinové epizody není možné uvařit příliš velké množství apokalyptických ingrediencí tak, aby závěrečný pokrm chutnal tak, jak měl. Zkušený mistr však kouzelně zamáchal vařečkou, značně minimalizoval počet postižených osob a do nemastných neslaných míst pozorně šoupnul hudební feferonku od svého syna Codyho.

Tentokrát není onou zrůdností kniha, nýbrž ztracený, ale velmi proslulý film La Fin Absolue du Monde (Absolutní konec světa), jehož tajemství budeme po celý díl odkrývat společně s promítačem Kirbym Sweetmanem (Norman Reedus), který se vzpamatovává z divoké drogové minulosti a ze smrti své přítelkyně Annie. Zároveň se topí v solidním dluhu, neboť otec jeho zesnulé milenky mu ještě před její smrtí půjčil dvě stě tisíc dolarů, aby se vzpamatoval a dal zdrogovanou Annie nějak dohromady. Osud někomu zkrátka nepřeje a tak Walter chce své peníze zpátky, vyhrožuje s nabitým revolverem a snad i touží se Kirbymu pomstít, že nedokázal dát na Annie pozor a dovolil, aby si podřezala žíly. Kirby proto okamžitě skočí po nabídce maniakálního sběratele Bellingera (Udo Kier), který ho pověří úkolem najít film za každou cenu. Nekompromisní boháč tvrdí, že po zahajovací premiéře, jež skončila šílenstvím diváctva a požárem kina, nebyl film zničen americkou vládou, jak tvrdí oficiální zdroje, ale jeho jediná kopie stále někde čeká na promítačku. Zdá se, že Bellinger je tajemným filmem doslova posedlý a ochotný udělat cokoliv pro jeho získání. Kirby potřebuje peníze a tak se neptá a začíná pátrat po záhadném výtvoru, nebo snad uměleckému dílu, jež přivádí lidi k šílenství a zároveň v nich probouzí touhu se na něj podívat, vtahuje do sebe každého, kdo na něj jen pomyslí a pomalu, ale jistě, ničí každého, kdo se snaží odhalit jeho tajemství.

Že vám začátek připomněl Devátou bránu? Ano, jistá podobnost je nepřehlédnutelná, a právě proto uděluji Cigarette Burns miniaturní mínus, které se však v té armádě plusů úplně ztrácí. Bravurní zvládnutí všeho nezbytného – tak bych ohodnotil výsledek Carpenterových svěřenců. Žádné epizodě MOH nemohu už zcela logicky vytknout špatnou režii, pouze rozdělit režiséry na ty, jimž se jejich příspěvek povedl, a na ty ostatní, kteří šlápli vedle. Carpenter bezpochyby patří k těm šťastnějším. Elegantně postupuje dějem kupředu, flashbacky spojené se zde typickým symbolem cigaretové značky vkládá na ta pravá místa a jako vždy úspěšně buduje atmosféru, napětí a postupnou změnu charakteru hlavní postavy, stále silněji vtahované do La Fin Absolue du Monde. Protože herecké obsazení výborně zapadá do děje už samotným charismatem, můžeme zapomenout na obavy z pocitu nevěrohodnosti, natož selhání samotných herců. Poměrně známý Udo Kier se do své role vžil natolik, až mi pomyšlení, že jsem pozván k němu na prohlídku filmotéky, nahánělo husí kůži. O tahounovi celé epizody Reedusovi je netřeba cokoli dodávat. Tento talentovaný a charismatický herec má rozhodně na víc než vedlejší role v béčkových filmech a domnívám se, že je jen otázka času, kdy bude odstartován jeho vzestup na výslunní.

K dokonalému prožitku samozřejmě musí něco scházet. Nesledujeme přece film La Fin Absolue du Monde. Nejvýraznějším kazem tohoto brilantního snímku je především občasná zmatenost scénáře, jenž se občas zachová k divákovi trošku nefér a vrhne jej do předem nachystané vířivé vany plné neznámých vůní, jejichž složení je známé pouze scénáristovi. Bohužel je ve většině případech nutné sjet celou epizodu ještě jednou, aby se střípky nejasností pospojovaly a vnikl z nich jeden srozumitelný celek, což kapánek oslabuje celou atmosféru, pro níž je pochopení děje nezbytné. I přesto není těžké se v hlavní dějové linii orientovat, hltat každé slovo charakterizující vyjímečnost filmu La Fin Absolue du Monde a nechat se unášet detektivním proudem vedoucím až ke krvavému vodopádu. Pak už jen stačí zaposlouchat se do úžasné klávesovky vévodící hudebnímu doprovodu a velmi rádi se necháte pohltit komplexní atmosférou Cigarette Burns…

Hodnocení9
...a možná ve skrytu duše sami zatoužíte posadit se do kina a vychutnat si La Fin Absolue du Monde, neboť, jak pravil anděl: „Jsme součástí filmu. Propojeni s negativem jako duše s masem."
90%

Sdílejte článek

see-sawandrew ( profil autora )

Jsem třiadvacetiletý ignorant, milovník šachu, prózy, výtvarného umění, hororů, tenisu, brambůrků, krve, žen, metalu, jazzu a spánku. **UPOZORNĚNÍ** Pokud mě chcete kontaktovat, zeptat se na něco, nebo si prostě jen pokecat, nezkoušejte to na ICQ, použijte vzkazník. Už tak mám kontaktů až příliš mnoho a den má stále pouze 24 hodin. Děkuji za pochopení.

Nový komentář