Údaje o knize
Originální název: Horror Moments
Autorka: Kerstin Schlemmer
Šéfredaktor: Willy Loderhose
Rok vydání: asi 1992 (Německo)
Nakladatelství: Cinema
Formát: A4, brožovaná, ilustrovaná, v měkkých deskách
Jazyk: německý
Počet stran: 193
Úvodem
Německé nakladatelství Cinema vydalo v devadesátých letech několik tematických knih pro filmové fanoušky. Šlo o publikace nejrůznějšího zaměření na filmy akční, erotické, sci-fi, či strašidelné, dále biografie herců apod. Jednou z nich je i kniha s názvem Horror Moments.
Obsah
Tato kniha, jejíž první stránka zobrazuje nejkrvavější záběr z filmu Mlčení jehňátek (policistu na kleci), je rozdělena do několika kapitol. Nepojednává v nich speciálně o žádném konkrétném filmu samostatně, nýbrž v rámci daného tématu o několika odpovídajících filmech zároveň.
První kapitola nese název „Horror 1992: Pouť temnotou”. Více než 50stránková kapitola začíná slovy: „Dobrý den, milý čtenáři, nebo raději řekněme dobrý večer. Neboť temnota patří přirozeně k tomu, co s Vámi zamýšlíme na následujících stránkách (…) cestu skrze universum děsu.” (str. 10) Následuje přehlídka nejrůznějších zmínek a fotografií z nepřeberného množství potemnělých hororů, od černobílého Psycha po drsnou Věc, odlehčenou záležitost Vrata do podsvětí, Creepshow a spoustu dalších. Jmenovat všechny nemá smysl.
Druhá kapitola se s podtitulem „Pomníky všední estetiky” zabývá spíše těmi odstrašujícími příklady v rámci hororových filmů. Začíná popisem nejhoršího filmu všech dob, u nás známého pod názvem Útok vražedných rajčat.
Třetí část se jmenuje „Hororový extrém: když létají hlavy a střeva”. Hádejte, čím tato pasáž začíná. Filmem Toxic Avenger. Věnuje se mu snad nejvíc.
Čtvrtá kapitola hovoří svým názvem „Hororové parodie: strašně směšné” sama za sebe. Jejím tahouny jsou snímky The Raven (1963), Dracula in New York, Repossessed s Leslie Nielsenem, v neposlední řadě Addams Family.
Pátá exkurze do světa hororu potěší příznivce hororové erotiky. Pod názvem „Horor a sex: ukrutná chuť” se skrývají filmy s nejrůznějším erotickým obsahem. Ať už jde o lehkou erotiku v rámci snímku Alien (ano skutečně, je zde vyfotografovaná Ripleyová mezi skafandry) nebo zvrhlost typu The Lair of the White Worm.
Závěrečná kapitola se v podobném rozsahu jako ta první věnuje tzv. hororovým expertům. Jsou to Jack Arnold, Larry Cohen a Kathryn Bigelow.
Hodnocení
Horror Moments je i přes možnou jazykovou bariéru velmi čtivě a poutavě napsané dílo. Člověk má možnost se v něm dočíst o velké spoustě filmů, o nichž předtím snad ani neslyšel. Nejedná se však o německé filmy, jak by se mohlo na první pohled zdát. Publikace je zaměřena na žánr obecně. Je doplněna vskutku velkým množstvím fotografií v odpovídající kvalitě. Mnohdy sice vypadají jako vyfocené z televizní obrazovky, jindy jsou pro jistotu černobílé, tím ale čtenáři přibližují atmosféru daného filmu.
Jedním z nedostatků knihy je její úvodní stránka. Člověk by řekl, že když ji z poloviny tvoří klaun Pennywise, že se o něm alespoň dočte, když už ho v knize pořádně neuvidí. No nic, stejný problém má více takovýchto knih.
Kdo by chtěl tuto knihu sehnat, bude zřejmě zaskočen obtížností, s jakou vůbec vyhledá informace o ní, natož pak samotnou její (ne)nabídkou.
Knihu mám a pročítám jí za dlouhých zimních večerů, ale je pravda, že vyniká především po stránce fotek než textu, ale pořád mě i po letech baví
Každopádně hezká recenze.
Pěkný článek.
Celkově ti moc děkuju, že´s na téhle kategorii tak mákl. Byla potřeba a já nestíhala.
Dříve existovalo v Praze knihkupectví zvané Cinecetrum, které provozoval časopis Cinema a kde bylo možné koupit právě takovéto knihy a zahraniční filmové časopisy. Obě knihy – Horror moments a Horror Film vlastním. Bohužel se změnou majitele Cinemy byl tento obchod zrušen
Velice pěkný článek… chválím.
Jinak škoda že podobné věci u nás nevycházejí. Místo toho raději vydají pět dílů Ordinací v růžové zahradě v pevných deskách.
tuto knihu mam,pokud má někdo zájem ať se ozve na mail ales.king@post.cz, cena dohodou
Další věc kterou bych bral u nás v knihkupectví mají maximálně Ordinaci v R. z.