Darkness, The (X360 hra)


V 80. letech minulého století se komiksový průmysl otočil zády k čtyřbarevnému Supermanovi kvůli temným a odvážným anti-hrdinům. Tento trend se dobře držel až do 90. let, s novými superstars míchajícími linii dobra a zla. Tohle nebylo nikde ukázáno tak čistě, jako v “The Darkness” od Marca Silvestriho. Jackie Estacado je muž prokletý právem prvorozenství, které se vynořuje na jeho dvacáté první narozeniny. Temnota, pravěká síla, využívá Estacada jako své plavidlo způsobující zmrzačující vzpouru v New Yorku. Jediné Estacadovo uplatnění v hrdinství je to, ať už je to jakkoliv odpornej chlapík (konec konců je to mafiánský nájemní vrah), že zabíjí takové lidi, kteří představují ještě větší zlo.

Ta děsivá nátura Silvestriho komiksu byla přivedena do života s TD od 2K Games. Vytvořený Starbreeze AB, týmem rovněž stojícím za Chronicles Of Riddick: Escape From Butcher Bay, TD je vysoce poháněná FPS, která na první pohled vypadá neuvěřitelně hustě. Ale narozdíl od zmíněného Riddicka, který se postupem příběhem stával stále těžším a hloubějším, TD je slušně mělká střílečka, která se prakticky nikdy nevybuduje do maxima ze svého potenciálu. Avšak stále je hodně zábavné být zlej.

Vaše mise za Jackieho Estacada je z ryzí pomsty. Váš strýček Paulie oslavuje vaše 21 narozeniny pokoušením se vás vyhodit do vzduchu. Zatímco je on určitě zdvořilý o nepodařené vraždě, v Jackieho mysli je to jasný válečný čin. Jste průměrný mafiánský kriminálník, a tak nemáte žádnou šanci seslat k zemi Paulieho, jeho armádu najatých teroristů, a zkorumpované poldy na jeho výplatní listině. Naštěstí však krátce po “kaboom” získáte síly Temnoty. Od toho momentu, kdy se páreček dvou hadů (fyzická manifestace Temnoty) objeví na vašich ramenou, jste strčeni do kampaně nemilosrdného zabíjení.

To, co Starbreeze používají k udržení TD něčeho víc, než jen “prostě další střílečkou”, je chytrá bitva světla a temnoty. Vaše síly jsou získávané z pobývání ve tmě. Navzdory zasazení téměř exklusivně do noci, stále jsou všude po městě různá světla. Když burácíte nějakou budovu, v téměř každé místnosti je hned několik zdrojů světla. Abyste si své síly udrželi, bude třeba tyto zdroje rychle zničit. Je to zvláštní, ale po určité době se světla stanou mnohem nebezpečnějším a větším nepřítelem, než všichni ti lidé snažící se vás zneškodnit. Často po příchodu do nějaké místnosti strávíte dvě minutky zbavováním se všech světel, během čehož budete ignorovat nepřátelskou střelbu.

Starbreeze odvedli obdivuhodnou práci při vytváření dynamického prostředí, ve kterých je světlo jediným aspektem, se kterým musíte manipulovat. Ale při nějaké šesté hodině hraní začíná to neustálé rozbíjení světel nudné. Dříve nebo později to sklouzne do fádnosti, ale bez zbavování se světel nemáte prakticky žádnou šanci hru dokončit.

Společně s menším výběrem zbraní, Estacado se také může spolehnout na několik nadpřirozených. Má čtyři síly Temnoty (Creeping Dark, Demon Arm, Darkness Guns a Black Hole), které jsou někdy mnohem účinnější, než leckterá střelná zbraň. Creeping Dark vám umožňuje vyslat hada, který je pod vaší mocí, aby prozkoumal oblast, vyřadil světla a dokonce i zabil nepřátelé. V principu je to skvělý koncept, ale ovládání hada je frustrující, obzvláště tehdy, když dojde na plazení po zdech. Demon Arm je pravděpodobně nejužitečnější blbůstka, jelikož vám umožňuje použít dlouhé chapadlo na dálkové vyřazení světel a napíchnutí nepřátel. Darkness Guns jsou skutečná ztráta času. Tyto speciální pistole rychle vyprázdňují váš ukazatel Temnoty, ale často nimi nikoho nezabijete. Trefa do hlavy vašimi dvojtě ovládanými pistolemi je mnohem lepší. Poslední síla je Black Hole, která vytváří temný vír, který pohltí všechno poblíž. Je to chytrá bomba TD, a v poslední třetině hry vás dělá takřka nezastavitelnými.

Pro další doplění vašich zabíjeckých schopností, můžete také přivolat čtyři různé “Darklingy” (Berserker, Gunner, Kamikaze a Lightkiller). Tihle malí gremlini nejsou imunní vůči světlu, ale stále můžou být docela užiteční. berserker je nejspíš ten nejnápomocnější, jelikož může zabíjet na potkání. Ti ostatní mají tendenci být problematičtější. Gunner občas namíří svou zbraň na zeď nebo na dveře a zbytečně pak ztrácí náboje. Nebo (pokud nejste opatrní) vyplýtvá náboje na vás. za Kamikaze mluví jeho jméno – je to šílený bombardér, který vyhodí do povětří bombu na jeho zádech v ten moment, kdy se k němu přiblíží nepřítel. Někdy ale vletí do mačkanice ve dveřích a vybouchne před vašim obličejem. Lightkiller střílí elektrický proud, který vyřazuje světla. Užitečné, ale stejně jako ostatních, ani jeho AI není slavná. Někdy prostě vběhne do světla a nezničí jedinou žárovku.

Tito Darklingové poskytují v TD slušnou dávku humoru. V jednu chvíli jsem přistihl jednoho čůrat ja mrtvého nepřítele. Tito malí prevíti vypouští z úst mazané komentáře a nabízí nemalou zábavnou hodnotu, i když nejsou až tak užiteční, jak by jeden mohl doufat.

Život ve tmě není jediným způsobem, kterak “dobít” našeho anti-hrdinu. Vlastně je tu velmi ohavná kolekce způsobů. Vzpružit vaše Temné schopnosti můžete například zhltnoutím srdcí vašich obětí. Čím více toho sníte, tím více zesílíte. Je to původní rituál, když každá vražda vede k sadistické ceremonii vyrvání dalšího srdce. (Jo, kdyby Nintendo měli ty koule dát to do jejích Pokemonů. “Gotta eat’em all!”)

Stejně jako v Ridickovi, i v TD občas odpadne akce a vy dostanete chvíli na nadechnutí. V těchto případech se Estacado objeví v metro stanici, kde jeho zbraně a síly nejsou dostupné. Místo zabíjení nevinných, Jackie může činit i nějaké dobré skutky. Vedlejší questy jsou sice jen o málo víc, než přeášecí nebo zabíjecí mise, ale můžou herní dobu prodloužit o dobré dvě až tři hodinky, pokud jste dostatečně ambiciózní na dokončení všech. V těchto vedlejších misích sktuečně můžete vyjádřit svou morálku. Tak například budete muset získat klíč od bytu jednoho zhrzeného milence. Ten klíč si můžete celkem snadno prokecat přímo do vašich rukou. Ale jakmile jej máte, můžete toho nebohého muže zabít a sežrat jeho srdce. Jak jsem napsal, “gotta eat’em all”, nebo ne?

Zároveň se můžete jen tak protoulat dvěma sekcemi New Yorku, které byly vytvořeny. Úroveň detailů v těchto oblastech je působivá, ačkoliv město samotné obsahuje pouze několik málo bloků. Zatímco možnost volného prozkoumávaní obvykle bývá příjemná, v tak malém herním světě to kdovíjak uspokojivé není. Limitace (společně se zoufalou pomalostí hlavní postavy) je ovšem nejspíš nutná, aby se všemi těmi atraktivními efekty udržela framerate stabilní.

Nejzajímavějším místem, které v TD můžete navštívit, není jakákoliv lokace v této existenci. Ve dvou případech během kampaně Jackie odcestuje do Otherworldu. Toto hrůzostrašné království  je jistá verze pekla, ve kterém Světová válka nikdy neskončila. Zombie vojáci zde mučí a zabíjí ztracené duše Amerických vojáků. Je to nádherně zvrácené. A svět taky obsahuje čtyři jezdce Apokalypsy, i když v dost možná překvapivé formě. Bylo by fajn, kdyby více takových zvrácených a obludných aspektů bylo splynuto v New Yorku, protože většina TD vás předhazuje do bitev proti zabedněným lidem, kteří jsou jen o trochu více, než pouhé krmivo pro vaší novou omezující srdeční dietu.

Singleplayerová kampaň končí tak trochu nevelkolepě. Spíše než budování napětí do vrcholné finální bitvy, TD je na stejném kýlu od začátku do konce. Nepřátelé se nestávají obtížnějšími. Starbreeze chtěli dát hráči smysl bytí tím nejstrašidelnějším chlápkem v místnosti. Takže dokud máte Black Hole sílu, jste téměř neporazitelní. Je to skvělý pocit, když víte, že utratíte každého, na koho narazíte, ale z herního hlediska to nefunguje tak dobře. Bez zvyšování obtížnosti těch posledních pár hodin hry působí poněkud ploše. A to, že poslední level je v podstatě série cutscén, které vám ukazují, jak děláte nějaké super frajeřinky, které nemůžete dělat, zatímco Jackieho ovládáte, tomu všemu moc nepomáhá.

Ale singleplayerová hra vám doručí alespoň jistou satisfakci. Rozhodně to stojí za zahrání. To samé se ovšem nedá říct o multiplayeru, který nakonec působí, jako něco, co je jen trochu víc, než dodatečný nápad. Pobavit se přes System Link nebo Xbox Live může až osm hráčů. Spíše než přimět osm hráčů hrát za stejnou postavu, a sice Estacada, hráči přejímají roli gangsterů nebo Darklingů (nebo Darklingů měnících se v gangstery). Darklingové jsou rychlý a mohou přeskakovat neuvěřitelné vzdálenosti. Nejsou ale tak silní jako gangsteři, kteří u sebe navíc mohou mít zbraně.

Jsou tu pouze čtyři multiplayerové mody a méně než dvanáct map. Můžete si zahrát Deathmatch, Team Deathmatch, Capture The Flag a Survivor (jeden proti všem).

Mapy samotné jsou klaustrofobické, což jim dává unikátní příchuť oproti průměrným eFPéeSkám. Ale nejsou zvláště dobře zpracované. Co se modů týče, jen CTF mě přiměl k opakovanému hraní. A to je v podstatě jen proto, že výhody a nevýhody lidí/Darklingů během této hry přicházejí v úvahu.

  • Hratelnost – 8/10
  • Grafika – 8/10
  • Zvuk – 9/10
  • Návykovost – 8/10
Hratelnost8
Grafika8
Zvuk9
Návykovost8
The Darkness je nádherně ohavné dobrodružství. V jeho příběhu je pár skutečně temných a dokonce i šokujících momentů. Na konci první kapitoly je jistý zvrat, který mnou docela otřásl. A ačkoliv onen příběh ke konci ztrácí dech a dává pramálo smyslu, je to stále hodně zábavná jízda. Škoda, že umělá inteligence a hratelnostní mechaniky nemohly být vyhlazenější, aby se rovnaly té působivé vizuální prezentaci. Hodně si toho na této hře zamilujete, i když se to všechno na konci nesejde. Pokud máte požadovanou konzoli, The Darkness stojí za koupi. Jen nečekejte žádný revoluční zážitek.
83%

Sdílejte článek

Profilový obrázek

j.calling.2bad ( profil autora )

Miluju horror jakožto žánr veškerého umění, ať už jde o filmovou či herní branži, nebo i kresby, obrazy, hudební motivy apod. Kromě horroru samozřejmě zbožňuju i komedii, no a když se oba žánry zkloubí, vznikne Braindead, Evil Dead a podobné klasiky. To dává smysl, ne? Miluju karty. Ani ne tak moc karetní hry, jako čistokrevnou manipulaci s kartami (to jest impromptu karetní magie, neboli "hospodské" karetní triky, které vyžadují pouze a jenom balíček karet. I když jsem ale ozbrojem pouze jedním normálním balíčkem karet, můžu se pyšnit tím, že mám mocnou zbraň, neboť mé prsty jsou šikovné a ruce rychlé. Nikdy ale není na škodu využít i nějakou specialitku, která následně vyzdvihne zdánlivě hospodský trik do nadpřirozených výšin, kdy už mi lidé začínají říkat "tak mi něco ukaž, Copperfielde". Stojí to neskutečný prachy, ale v mým životě jsem asi nemohl učinit lepší investici. Několik let tvrdého tréninku a zaručuju se jako někoho, kdo vám pořádně zavaří v hlavě. Budete se zoufale snažit pochopit, a já budu pokračovat, budu vám ukazovat další a další věci, které jsou čím dále méně uvěřitelné a více nepochopitelné, až to konečně vzdáte, vyserete se na myšlení a jenom si užijete pohled na dění v cizích rukách. Je to prostě krásný pocit, když se člověk má čím pochlubit. Miluju angličtinu a podle toho to taky tak vypadá. Počet for, které pravidelně navštěvuju a do kterých přispívám je velký, a více než polovina je právě anglická. Jo, fakt je to dobrej pocit, když se člověk má čím pochlubit. Je mi 16 let a od dob, kdy jsem vylezl z plenek jsem nepustil karty z těch malých ručiček. O pár let později jsem zase nevynechal příležitost věnovat se angličtině. Roky plynuli, já se zlepšoval. A při vší upřímnosti jsou to jediné dvě věci, kterými se můžu skutečně pochlubit a směle říct, že díky nim vyčnívám z řad teenagerů. Jo, dělám s Photoshopem, manipuluju s fotkama a říkám si, že mi to po těch třech letech učení se se zmíněným fotokrámem docela dobře jde (viz. mé webovky, které skutečně mé weboky vůbec nejsou :-P). Tak či onak, v životě jsem zatím dokázal celkem hovno (když nepočítám zlepšování se v jistých schopnostech na samu sobě), ale vždyť mi není ani 18, tak kdo by ode mě už teď čekal nějaký výrazný výsledky, no ne?

  1. Profilový obrázek
    j.calling.2bad 23 srpna 2008 v 21:04

    Já proklínám všechny vývojáře, kteří dělají nějakou hru exlusivně pro nějakou konzoli. Uncharted, Dead Rising (ten se už sice vyvíjí pro Nintento Wii, ale původně byl exlusivní), Metal Gear Solid 4 a hromada dalších her. A co se týče konzolových her, které se ze záhadných důvodů nedostanou na PC, ačkoliv by ze všech hledisek mohly a určitě by to byl komerční úspěch, tak mě to taky dost sere. Ostatně, proto jsem investoval váznamnou část svých úspor alespoň do jedné konzole nové generace. Ale souhlasím s tebou. Navíc, snad každá jiná hra od Starbreeze vyšla pro PC a pro konzole a právě na PC klidila největší nebo stejně velký úspěch, takže nechápu, co že se rozhodli toto vytvořit jen pro konzole. Ačkoliv si neumím představit, že bych to hrál na klávesnici a s myší. Ale to tak bývá.

     

Nový komentář