Zhest (2006)


Režie: Denis Neimand
Rok výroby: 2006
Délka: 110 min
Země: Rusko

Hrají:
Elena Babenko … (Marina)
Mikhail Efremov … (Kind Man, maniak)
Vyacheslav Razbegaev … (Pavel)
Aleksey Serebryakov … (Terminator)
Yusup Bakhshiev … (Lavrenti)
a další

 

Marina patřila ještě donedávna k nejlepším novinářkám, ale z osobních důvodů se rozhodla se svou profesí skončit. Bývalým přítelem je však požádána, aby napsala ještě poslední článek. Ten se má týkat případu sériového vraha – učitele, který byl umístěn do psychiatrické léčebny. Než se k němu novinářka vůbec dostane, podaří se maniakovi utéct. Marina společně s detektivem jej pronásledují až do rozlehlé bohem opuštěné vesnice, kde se však dostanou do potyčky s několika místními vyvrženci, kteří policistu zabijí a pro Marinu tak začíná boj o holý život.

Premiéru v režisérském křesle si Denis Neimand určitě užil a přestože mu nemůžu upřít snahu přinést do ruských hororových vod nový vítr, tak se mu to moc nepovedlo. Tím myslím hlavně fakt, že jak to všechno slibně začalo, tak v průběhu filmu se hororová podstata úplně vytratila a my tak sledovali jakousi variaci směsice kriminálky a thrilleru. Když jsem si tak zběžně přečetl obsah filmu, těšil jsem se na další příběh o masovém (sériovém) vrahovi, jehož zápletka navíc bude okořeněna o bandu buranů v polorozpadlé vesnici, kterým bude hlavní hrdinka vystavena napospas. Místo toho následovala jakási psycho podívaná (především díky způsobu – práci kameramana a střihače) v první polovině a ruský Terminátor tu byl naprosto k ničemu. Ta druhá polovina už lehce ztratila šmrnc a začala nudit.

Asi největším přínosem byl výběr Eleny Babenkové do hlavní role. Tahle sympatická herečka dokázala naplno využít svých hereckých schopností a talentu a jasně vévodila nad ostatními. Najít jí role neskutečně sedla i díky scénáři, hláškám i situacím, kterým byla Marina vystavena. K dobru musím připočítat i prostředí, v němž se děj odehrával. Ona skoro opuštěná a polorozbořená vesnice vypadala jak z nějakého postapokalyptického světa a skrývala nepřeberné množství nejrůznějších možností, jen kdyby si s tím tvůrci více pohráli. Přišlo mi, že potenciál byl využit tak napůl.

To samé platí i o přítomnosti místních buranů – nejrůznějších individuí, které se zde schovávali před policií. Po zavraždění policajta, jakoby scénárista skoro rezignoval a přestal s nimi pracovat. Pokud nepočítám dvojici gangsterů a následné pošimrání vidlemi. Právě od této chvíle se mi to přestávalo líbit. Když už si totiž dali tu práci nám představit ruského Terminátora a ona postava vypadala zprvu tajemně (někomu možná i hrozivě), tak jsem očekával pořádný masakr. Jenže jeho přítomnost byla ve finále naprosto zbytečná. Alespoň že ta automobilová honička stála za to. Žigulík je prostě žigulík.

Zhest v sobě nese i jisté morální poselství, stejně jako pocit beznaděje a chaosu. Tohle všechno bylo předurčené k dobré podívané, jen kdyby měl pan režisér více zkušeností a scénárista si veškerou svou inspiraci nevypotřeboval v první polovině. I proto mi přijde přemrštěná stopáž trochu zbytečná.

Hodnocení5
Denis Neimand to však nakonec stačil ukočírovat alespoň do průměrných vod, ale měl určitě navíc.
50%

Sdílejte článek

Profilový obrázek

Solo ( profil autora )

Život je hořký. Bohudík!

Žádné komentáře

Přidejte svůj komentář