Upír z Feratu (1982)


Režie: Juraj Herz
Rok výroby: 1982
Délka: 93 min
Země: Československo

Hrají:
Jiří Menzel … (Dr. Marek)
Dagmar Veškrnová … (Mima)
Jana Břežková … (Luisa / Klára)
Petr Čepek … (Kříž)
Jan Schmid … (Dr. Kaplan)
… a další

 

Doktor Marek a jeho kolegyně Mima se jednoho dne stanou svědky podivné nehody závodního auta stáje Ferat, při které umírá závodnice Luisa. Černé nablýskané auto doslova uhrane mladou řidičku sanitky, kterou brzy kontaktuje Madame Ferat a nabídne jí možnost závodit za její automobilku. Nadšená Mima souhlasí, ale netuší že s autem není něco v pořádku. Její odchod se nelíbí doktoru Markovi, který začne pátrat na vlastní pěst, aby široké veřejnosti dokázal, že každý kdo se zaplete s automobilkou Ferat a řídí jejich auto hrozí obrovské nebezpečí. Protože se zdá, že auto jezdí na velmi neobvyklé palivo a benzín to rozhodně není.

Za komunistů bylo velmi obtížné natočit něco, co se vymykalo tehdejším přísným směrnicím, kterými se museli řídit všichni režiséři a neexistovala žádná výjimka. Pokud to nějaký režisér přece jenom risknul dostal se jeho film na seznam cenzurovaných snímků a mnohdy ho zakázali ještě před premiérou v kině. Podobně mohl dopadnout i tento film režiséra Herze, který se nechal inspiroval povídkou spisovatele Josefa Nesvadby Upír po dvaceti letech. Přestože je Upír z Feratu označován za scifi horor moc hororových okamžiků zde nenajdeme. Ne snad proto, že by režisér neměl odvahu je natočit, ale většina těchto scén musela být z filmu vystřižena a diváci je už asi nikdy neuvidí. Což významně poznamenalo kvalitu filmu v očích diváků. V době vzniku to možná byl velký hit, ale dnes se mu tak možná zasmějeme.

Auto které se ve filmu objevilo pochází z dílny České Škodovky a při natáčení byli použity rovnou tři vozy. Osobně musím říct, že právě tento stroj mě zaujal na celém filmu asi nejvíc a přestože se nedočkáme nějaké krvavé akce s tímto vozem, tak byl jeho ozdobou. Atmosféra ze začátku naznačovala, že by diváci mohli skutečně dočkat velmi zajímavé podívané, ale díky tehdejšímu režimu se napětí postupně změnilo v průměrnou detektivku okořeněnou o dvě erotické scény, které se líbily především pánům. Celkem slušná příležitost omrknout bývalou první dámu, takže proč toho nevyužít. Jinak jsem, ale z jejího výkonu moc nadšený nebyl. Připadalo mi, že jí to hraní spíš nudí a při závěrečné scéně to bylo i vidět. Stejně jako ona, jsem začal usínat i já. Ještěže už naskočili i závěrečné titulky.

Hororových momentů zde skutečně moc není a fanoušci toho žánru se tak museli spokojit pouze s několika snovými pasážemi Jiřího Menzela. Za zmínku určitě stojí scéna s průzkumem motoru vozidla. Jinak ale byla k vidění pouze umělá krev na tvářích či tělech hlavních herců. Mě jako fanouška motorismu zaujala asi nejvíc samotná rallye a staré vozy od Škody. Nesmím samozřejmě opomenout ani hudební doprovod, který vyšel z dílny Petra Hapky.

Možná by neuškodilo natočit v dnešní době něco podobného, protože upíří auto se zas tak často na filmovém plátně neobjeví. Na internetu je navíc uveden rok výroby 1981, přestože premiéru mě film až o rok později tedy 1982.

Hodnocení5
V konečném hodnocení mi z toho vyšel průměrný film, který neuškodí, ale ani moc nenadchne. Najde se zde několik docela zajímavých momentů jenže díky tehdejšímu režimu a cenzuře nemohl režisér nabídnout divákům to co by si zasloužili. Těch několik scén, které připomínají hororový žánr nemůžu ohodnotit víc jak 50%.
50%

Sdílejte článek

Solo ( profil autora )

Život je hořký. Bohudík!

Nový komentář