Uccello dalle piume di cristallo, L’ (1970)


Český název: Pták s křišťálovým peřím: Přízrak teroru
Režie: Dario Argento
Rok výroby: 1970
Délka: 91 min
Země: Itálie / Západní Německo
Alternativní název: Bird with the Crystal Plumage, The

Hrají:
Tony Musante … (Sam Dalmas)
Suzy Kendall … (Julia)
Enrico Maria Salerno … (Inspector Morosini)
Eva Renzi … (Monica Ranieri)
Umberto Raho … (Alberto Ranieri)
…a další

 

Americký spisovatel Sam Dalmas se vydává na večerní procházku Římem, která jak se záhy ukáže se pro něj stane osudná. Přes prosklené dveře jedné umělecké galerie uvidí krvácející ženu, která je napadena mužem v černém plášti. Ten záhy zmizí, ale dívka naštěstí přežije. Sam je vyslýchán policií a dozví se, že ve městě řádí maskovaný vrah, který má na svědomí již několik zavražděných žen. Na místě činu však nezanechává žádné stopy a tak je policie zcela bezradná. Sam se proto rozhodne pátrat na vlastní pěst aniž by tušil, že tím ohrožuje nejen život svůj, ale i své přítelkyně. Vrah je totiž rozhodnutý pokračovat v započaté práci a nepohodlné svědky vždy odstraní z cesty. Navíc je vždy o krok napřed a všechny trumfy drží ve svých rukách. Každý ovšem udělá jednou chybu!

Dario Argento je mnohými právem považován za jednoho z hlavních zakladatelů takzvaného gialla žánru. Nebo lépe řečeno se stal jeho pevným pilířem a mistrem. Tento film je jeho úplně prvním hororovým kouskem a dodnes je na celém světě velice oblíbený. Není to ovšem jen zásluhou samotného režiséra, ale hlavně i díky lidem, kterými se obklopil. Hudební doprovod si vzal pod své ochranné křídla génius ve svém oboruEnnio Morricone jehož tvorbu zná snad každý. Za kameru si stoupl Vittorio Storaro a společně se střihačem Franco Fraticellim odvedli pořádný kus práce.

Základem každého gialla musí být vynikající detektivní zápletka, aby vůbec dokázalo diváka zaujmout. Společně s ubíhajícími minutami postupně odkrýváme tajemství příběhu, které vyvrcholí odhalením skutečného vraha. Nebyl by to však Argento, aby ve svých filmech nepřichystal pro lačné diváky nějaké to překvapení navíc. I zde nám bylo naservírované velice zajímavé vyvrcholení, ale pojďme pěkně od začátku: Tajemná atmosféra se objeví téměř hned od začátku a divák musí zapnout mozkové buňky už při první scéně. Dostane se nám malé ochutnávky pohlédnout na praktiky, které v tomto filmu bude vrah využívat. Zde mu k tomu má dopomoci sada pěkně naostřených dlouhých nožů a samozřejmě nesmí chybět ani břitva. Po svižném začátku se však dostaví menší nudná pasáž, kterou si mohl režisér odpustit. Tím mi trošku zkazil dojem z celého filmu. Naštěstí to vynahradil hned v zápětí další obětí a konečně se objeví i pár kapek krve.

Čím dále se v ději dostáváme, tím začíná atmosféra houstnout a to právě díky skvělé hudbě, která se snažila seč mohla. Najde se zde ovšem i několik scének či hlášek, které měli za úkol trošku zvolnit a diváka i pobavit. Za zmínku určitě stojí podivný to malíř obrazů. Argento však diváky tentokrát i trochu šokoval, protože ti co znají jeho tvorbu ví, že se doslova vyžívá v eroticky laděných scénách, při kterých se svlékají přitažlivé herečky. Ve své prvotině si na to zřejmě ještě netroufl, přestože i zde hrály pěkné herečky. Film měl však spoustu jiných kladů, jako například herecké výkony.

Až na pár výjimek podali všichni herci velice obstojné výkony a byla radost se na dívat. Pro mě osobně byl nejzajímavější Tony Mutante, který ačkoliv má velice pestrou filmografii a objevil se v několika desítkách filmů, nikdy pořádně neprorazil a většinou hrál jen ve velmi průměrných snímcích.

Přestože tenhle film nepatří mezi moje nejoblíbenější kousky Argentovy tvorby musím uznat, že jako prvotina nedopadl vůbec špatně. Určitě se zde najde několik chyb a scén, které nesednou každému, ale jako celek myslím funguje dokonale.

Hodnocení7
Pro mě je to nadprůměrné giallo, na které se určitě ještě někdy podívám znovu.
70%

Sdílejte článek

Solo ( profil autora )

Život je hořký. Bohudík!

Žádné komentáře

Přidejte svůj komentář