Český název: Město, které se bálo soumraku; Děsivý soumrak nad městem
Režie: Charles B. Pierce
Rok výroby: 1976
Délka: 90 min
Země: USA
Hrají:
Ben Johnson … (kapitán J.D. Morales)
Andrew Prine … (zástupce Norman Ramsey)
Dawn Wells … (Helen Reed)
Jimmy Clem … (seržant Mal Griffin)
Don Adkins … (podezřelý)
Vern Stierman … (vypravěč- hlas)
Bud Davis (muž v masce)
… a další
Texarkana v oblasti Texas-Arkansas, 1946. Je krátce po válce a malé město prožívá svůj bouřlivý rozkvět. Staví se domy, obdělávají se pole, zanedlouho budou promovat místní středoškoláci. Cosi však typickou maloměstskou idylku narušilo. Cosi, kvůli čemu se lidé začínají bát jezdit v noci autem, takže raději zůstávají doma, než by se šli bavit. Cosi, co později nutí lidi zabednit okna. Brutálních vražd a zmrzačení přibývá. Místní policie je samozřejmě bezradná, stejně tak povolaný specialista Morales. Začíná hon na vraha v bílé masce. Ale kde ho hledat? Když všude kolem jsou jen hluboké lesy a močály a stopy žádné?
Excelentní, více než 30 let starý kousek o řádění bestiálního maniaka. Jestli je něco hodno nosit přízvisko milník hororových mysteriózních thrillerů o masových vrazích, je to tento. Důvodů pro to je hned několik.
Především je zde fakt, že se samozřejmě jedná o snímek inspirovaný skutečnými událostmi. I když tohle o sobě říká každý druhý film, zde je daný dojem velmi silně umocňován. Jistou míru autenticity mu dodává archaické vzezření. Další skutečností jsou naprosto bezchybné a věrohodné scény zabíjení, které většinou postrádají hudební složku, takže se tím může naplno zdůraznit osobnost maniaka. Nejdůležitější je však způsob, jakým je snímek natočen. Jedná se totiž částečně o dokument. Příběhem, nebo spíše děním, nás provází vypravěč, který nás seznamuje s obětmi, zdejšími poměry apod., na konci se poté věnuje hlavním hrdinům a jejich dalším osudům. Chvílemi tak má divák pocit, že se ani nedívá na obyčejný film.
Onou narativní složkou je ve spojení s již zmíněným chováním maniaka dosahováno vskutku pozoruhodné atmosféry. Troufám si tvrdit, že právě ona je tím, pro co je film řazen rovněž do kategorie hororu. Posuďte sami již samotnou hlavní postavu. Objevuje se znenadání, nebo se přibližuje pomalu, což stupňuje nervozitu a nářek oběti, ale i dechovou frekvenci samotného bílou plachtou potaženého obličeje. Vzrušení je na jeho projevech vidět. Velmi sugestivní a mysteriózní prvky nese závěr, v němž (SPOILER) se dovídáme, že při honičce vrah zmizel v bažinách a nikdy ho nikdo nenašel. Ani po letech (/SPOILERU), což tajemství chtivého diváka musí prostě dohánět k blaženému mlaskání. Stejně jako ty dvě oči a vrahovo stálé mlčení. Vše ještě dotváří nejistota o vrahově původu a osudu, což mají na svědomí trefné záběry konkrétně neurčitelných, ale vytušitelných tělesných partií.
Na druhé straně je film značně zlehčován a pojímán groteskně. Nechybí zde několik vtípků a správně zpomalených scén. Dochází taktéž k vykreslování postav, z nichž je vybíráno primárně to nejlegračnější. Je na místě několik úvah o tom, zda v době natáčení nebyla tato druhá rovina vzhledem k živosti a drsnosti tématu třeba jakožto zjemňující prvek. Dnes právě tato stránka budí přesvědčení, že jde přece jen více o film, než dokument o hrůzách, z nichž se některé záběry zapsaly mezi slavné filmové výjevy.
Super film se skvelou atmosférou jediné co mi trochu vadilo bylo to vyprávení jak to tenkrát bylo a roztahaný dej na zacátku.
Sakra ten film chci