Český název: Sinister
Režie: Scott Derrickson
Rok výroby: 2012
Délka: 110 min
Země: USA
Hrají:
Ethan Hawke … (Ellison Oswalt)
Juliet Rylance … (Tracy)
Clare Foley … (Ashley)
Michael Hall D´Addario … (Michael)
James Ransone … (Detektiv)
…a další
Insidious, rok 2010. Levná duchařina, která vyprávěla rodině, v jejímž době domě se proháněli duchové tak často, až zjistili, že jejich syn potajmu opouští své tělo a vydává se do mnohem děsivějších dimenzí. Nepříliš originální, ale děsivé. Na režijní sesli totiž sedí hororový talent James Wan (Saw, Dead Silence).
Sinister, rok 2012. Levná duchařina, v níž se rodina přestěhuje do nového domu, kde se dějí podivné věci. Otec je rozhodnut přijít záhadným smrtím, které se zde odehráli, na kloub. Nepříliš originální, ale děsivé. Film vznikl pod taktovkou zručného Scotta Derricksona (Hellraiser: Inferno, The Exorcism of Emily Rose).
Základní údaje známe, pojďme tedy ještě dál. Sinister měl sice dvakrát větší rozpočet než Insidious, to v tomto případě ale stejně znamená mizerné 3 miliony na celovečerní snímek. I tak se i tady podařilo vyčlenit prostředky na známější tvář. Ethan Hawke (Training Day, Daybreakers) je sice „druhá cenová“, ale během své kariéry už získal jednu nominaci na oscara a nutno dodat, že si svůj psychologický rozkol – soukromé očko, které se dostalo na stopu tajemnému zlu (=bestseller, peníze, sláva), a zároveň událostmi ohroženého otce (=ztráta milující rodiny) – zvládl slušně. I když domácí hádky nemám zrovna v oblibě (ani ve filmu), je mi jasné, že nahlodávají ještě víc (už tak dost dusnou) atmosféru a mají opodstatnění.
Sinister jsem na začátku označil jako děsivý, není tomu tak ovšem vždy. Nezkušený divák se možná bude klepat po většinu stopáže, protřelé „hororáře“ minimálně uspokojí (ostatně ani Insidious nebylo stoprocentní). Mě osobně se zdála první polovina filmu slabší. Nekonečné promítání morbidních úmrtí se po čase přejí a trochu nudí – naštěstí tu hudebně pomáhá Christopher Young. To platí i pro některé tvůrčí řešení. Proč zrovna Ellisonův syn musí trpět „nočními děsy“ a musí strašit tatínka v pozdních hodinách náměsíčností? V daném příběhu to nemá žádný podstatný význam.
Snadné to není ani s druhým potomkem hlavního hrdiny, dcerou Tracy. Tady se totiž už tluče o strop schopností a klišoidnost kazí dojem. Vyzrálejší holčička s vážnou tváří, která si ráda po pokoji maluje obrázky, aby posléze namalovala něco divného a znala jinou holčičku, samozřejmě tu tady zavražděnou? Děti mají evidentně v hororech větší prostor, než kdy předtím, ale právě tyto oblíbené tvůrčí motivy už nefungují jako v dobách minulých.
Malou výtku mám i k závěru. Je sice pěkné, že i tato neoriginální látka nemá jasně dané vypravěčské schéma – dlouho netušíte, jak se bude děj vyvíjet, co se stane, jestli vůbec někomu půjde o život nebo jestli náhodou nepřijde maskovaný zabiják s půlmetrovým nožem – vyvrcholení je proto pro mne malinko zklamání. Jedná se totiž jen o klasické uzavření kapitoly, bez potřebného napětí. Derrickson vystřílí patrony brzy.
Nehodlám ho za to ale nějak plísnit. Ani za to, že někdy v rámci prohledávání temných chodeb straší za pomoci neoblíbených zvířátek, již zmiňovaného synka nebo jednoduchými lekačkami, kdy na vás někdo vybafne zpoza rohu. Na to už jsem si zvykl. Naštěstí jsou tu i bravurní scény, ve kterých poznáte třeba, jak duchové umí přesně udávat směr třesoucímu se opovážlivci. Mrazík se zkrátka několikrát objeví.
Na závěr si dovolím citovat kolegu Skyppera a jeho poslední odstavec u Insidious (jen se změnou jména):
„Derrickson natočil opravdu poctivou duchařinu s fajn atmoškou a s pár originálními místy, která se mi ve výsledku líbila, ale i přes veškerou snahu všech zúčastněných zůstává plavat „jen“ ve vodách kvalitních béček. Jestli to byl záměr nebo jen z nouze ctnost ať každý posoudí sám.“
[…] Sinister (2012) jsem měl svého času rád, to jen tak pro připomenutí. Bohužel u hororových […]
Sinister je pro mě hororem desetiletí. Při poslechu soundtracku mi do teď běhá mráz po zádech. Rozhodně lepší, než tolik opěvovaný Conjuring OMG … 100%
Mnozí tento kousek označují za jeden z nejlepších ne-li nejlepší film minulého roku. Dokonce i verbal (na csfd) tvrdí, že se u něj může někdo pomočit. No tak já můžu v klidu říct, že tohle nadšení rozhodně nesdílím a mám na to úplně jiný pohled. Zápletka se o originalitu neopírá ani omylem, již mnohokrát provařené téma nepřišlo s ničím novým a lekací scénu, aby tu člověk pohledal. Pokud tedy tím „mrazením“ nebylo myšleno ono překvapení v krabici. Jediné zpestření a zahnání jinak nudné atmosféry vidím v oněch starých páskách, jejichž obsah mne alespoň ohřál mé jinak dost chladné srdce. Možná je to tím, že jsem už viděl přes dva tisíce hororů a už mne jen tak něco nepřekvapí/nevyděsí, ale tady nebylo ani čím. Většina filmu se odehrává v přítmí, takže toho moc k vidění není a kroky na půdě či podivná Youngova hudba, moc napětí nevyrobí. Když přivřu obě oči, dám téhle „internetové pecce“ stěží padesát procent.
Od filmu jsem nic moc nečekal, spíš jsem byl zvědavý, jak se filmařům podaří variovat stokrát omleté žánrové klišé a povedlo se jim to na můj vkus překvapivě slušně. Hudba, respektive zvuky Christophera Younga je minimalisticky skvělá, herecké výkony nadstandardní a forma svěží. Pár logických lapsů tam určitě bylo, ale v rámci žánru hodně solidní 🙂
Film byl fajn, bohužel podle traileru jsem očekávala ale mnohem víc. Jak už tu mnozí napsaly konečná zápletka to celé kazí. Kdyby byl vrah ten muž s maskou bylo by to podle mě mnohem zajímavější než že vraždí malé děti. To je trošku trapné. Ale samotný nápad s natáčením na "starožitnou" kameru je moc zajímavý proto bych dala 50% 🙂
byla jsem zklamaná T-DOWN ani Těch 70%bych bohužel nedala
Pro mě velké zklamání, nejspíš proto, že mé očekávání bylo velké (kladné ohlasy ze všech stran). Bohužel jsem tomuto hororu prostě, ať jsem se snažil sebevíc, nepřišel na chuť. No snad s odstupem času…
Děj nic moc. Ale atmosféra hustá tak, že by se dala krájet tento nedostatek docela vynahrazuje.
Mě osobně to taky zklamalo. Čekal jsem víc. Ten konec byl dost slabý a zápletka to tak nějak celé dorazila. A to prohánění duchů po domě s tím, že divák je vidí, hlavní hrdina ale ne… lítali tam jak divoženky v lese… nevím, nemám z toho jako z celku dobrý dojem, asi hlavně ten závěr jsem si představoval trochu jiný. Lze jen souhlasit s recenzí – autor vystřílel patrony příliš brzy.
Docela trpké zklamání, které přichází spolu s laciným koncem. Ten pohřbívá jinak celkem solidní atmosféricky rozehraný hororový thriller, který výborně nutí diváka sledovat a rozplétat případ vražd spolu s hlavním hrdinou. Toto kouzlo bohužel přestane působit, když divák zjišťuje, že je s případem dál než Ethan Hawke, a tak pro něho finále nemusí být tak šokující jak Derrickson zamýšlí (což se stalo bohužel mně). Kdyby tam byla ještě nějaká ta dávka originality navíc, byl bych určitě spokojenější, takhle jen mrzutě mávnu rukou nad lehce vychvalovaným hororovým produktem. 60%
Film se mi líbil a musím uznat, že nenásilná nekrvavá cesta je taky velice efektní….Nemusí se prolévat litry krve jen aby to bylo děsivé…
Soundtrack tomu všemu také velice napomáhal… Já se přiznám, že po dlouhé době jsem se u hororu i bál… A byl jsem rád i za povedený konec…
Film mě zklamal, čekal jsem více….. SCRATCH Když jsme u toho srovnání, Insidious byl pro mě mnohem lepší……
Sinister děsí hlavně atmosférou stavěnou působivým soundtrackem. Hrůzu působí hlavně scénky natočené na starou videokameru a bočasná lekačka. Jinak ale film nepřináší nic převratného, jenže v dnešní konkurenci hloupých splácanin platí pravidlo o jednookem králi mezi slepými. A jelikož v Sinisterovi skoro všechno funguje tak, jak u hororu má, díky jeho autorům za něj. Určitě stojí za vidění.
Decarabas: ničeho takového se zde bát nemusíš. Ale raději se na to podívej. Čím méně toho člověk o filmu ví, tím méně je zatížený očekáváním, které pak může zapříčinit zbytečné zklamání.
Frenk: Mě šlo spíš o to jestli se to ve druhé půlce změní takovou šílenou komediální hloupost jako právě Insidious. To že to je o duchách vim.
Naprosto souhlasím v hodnocení konce, už jsem to i v pár debatách zmiňovala, že ten mi zážitek dost zkazil – ale jak vidno z reakcí "tam i tady", zrovna na tohle skutečně nepřevažuje žádná reakce nebo názor, zkrátka každému podle chuti. Z filmu si ale ze všeho nejvíc paradoxně pamatuju ten soundtrack (pardon, ale hudba to prostě nebyla, v tom nejlepší slova smyslu), ten mě fascinoval daleko víc než film samotný, takže už jenom za něj hodnocení zvednu o něco výš.
Zpětně mě mrzí, že jsem se nechala strhnout tolika nadšenými reakcemi a čekala jsem opravdu hodně, což málokdy bývá dobře.
Decarabas: Ty filmy vznikly za podobných podmínek a oba uspěli, v obou jsou duchové, dějově se ale samozřejmě liší…
Mám dotaz opravdu je to jako Insidious? Protože na ten film jsem se velice těšil a nakonec jsem zněj byl hodně, ale hodně zklamanej.
Po překvapivě zábavném Cabin in the woods tu máme hororový kousek, který je ještě žánrově hororovější, atmosférou ponuřejší a se skvělými hereckými výkony. Prostě něco, co se nevidí u tohoto typu filmů často. Navíc, během promítání jsem nenašel snad žádné místo, kde by postavy jednaly v rozporu se zdravým rozumem a naprosto nelogicky. Ano, můžete mi namítat, kupříkladu, že osmičkové filmy měl ihned předat policii, ale to nebylo nelogické, neboť toto rozhodnutí rozkrývalo důležitou psychologickou část hlavní postavy, kdy mi byla dána odpověď, jestli je na prvním místě rodina nebo kniha. Celý film si s touto otázkou pohrává, a jak to dopadne, to se dozvíte až v samotném závěru. Oproti moderním hororům tento se ani nesnaží diváky děsit skrze šokující, dramatické záběry. Jde pomalu svou temnou cestou a to, co mu dává na děsivosti, je ona tíživá atmosféra nejistoty, kdy nevíte, co je za dalším rohem či zavřenými dveřmi. Hudba to celé nádherně podtrhuje a ač je snímek levný, na kvalitě to rozhodně znát není. Hlavní bubák připomíná japonské áčkové horory, a ač krve zde není moci, Sinister dokazuje, že ta pro něj není důležitá. Děsí i tak více, než řada jemu podobných. Ne náhodou bych to celé přirovnal ke Kruhu, který též jde podobnou cestou. Závěr pak je lahůdkou každého, kdo si nepotrpí na přehnané konce. Nesnaží se totiž o nějaké epické zakončení. Dospěje se k němu zcela „přirozeně“, bez většího závěrečného dramatu nebo nedej bože, patosu.