Schock (1977)


Český název: Šok
Režie: Mario Bava
Rok výroby: 1977
Délka: 95 min
Země: Itálie
Alternativní název: Beyond the Door II

Hrají:
Daria Nicolodi … (Dora Baldini)
John Steiner … (Bruno Baldini)
David Colin Jr. … (Marco)
Ivan Rassimov … (Dr. Aldo Spidini)
… a další

 

Dora Baldini se po letech vrací společně se svým malým synem a novým manželem Brunem do svého starého domu na pobřeží, kde před léty prožila traumatizující zážitek. Její první muž zde spáchal za záhadných okolností sebevraždu a Dora se z toho dodnes psychicky zcela nevzpamatovala. Ze začátku se zdá, že návrat zas tak špatný nápad nebyl a žijí klidným rodinným životem. Jenže brzy začíná mít Dora strašidelné sny a dokonce i během dne má záhadné vidiny. Navíc se zdá, že její malý syn je posedlý mnohem víc. Jeho chování se začíná měnit, je agresivní a stále více se matce vzdaluje. Dora cítí, že s domem není něco v pořádku. Vypadá to, jako by toto místo bylo ovládáno zlem, které má něco společného s její vlastní minulostí.

V první řadě bych chtěl podotknout, že jde o rozlučkový film Maria Bavy z hororovým žánrem. Určitě byl neplánovaný, ale tento uznávaný režisér v roce 1980 zemřel na infarkt. Zanechal za sebou několik desítek filmů různých žánrů a kvalit. Přesto se do srdcí hororových fandů zapsal několika velice kvalitními filmy, jako třeba Mask of the Demon (1960), Black Sabbath (1963), Operazione paura (1966), nebo průměrnými kousky Planet of the Vampires (1965) a I Vampiri (1957). Jeho úplně poslední film, který natočil po boku svého syna se jmenuje The Venus of Ille (1979). Právě tento režisér je mnohými považován za jednoho ze zakladatelů takzvaných italských giallo a jeho snímek Reazione a catena (1971) za vůbec první slasher na světe.

Začátek filmu nás přenese k právě se stěhující rodince, která se rozhodla své životy opět spojit se starým domem, ve které už kdysi žili. Film spíše připomínal romantické snímky co dávají v na našich kanálech o víkendu a nic nenasvědčovalo tomu, že by mohlo jít o horor. My jsme si taky na první děsivé chvilky museli počkat takovou kratší půlhodinku. Za tu dobu mi začal ten malý ryšavý spratek lézt na nervy a já si říkal z jakého ústavu ho vytáhli. Musím však na konec říct, že se nakonec ukázalo, že jde o správnou volbu. Narušený kluk zahrál svou roli posedlého synka naprosto skvěle. Své záchvaty dokázal dovést až do takových výšin, že jsem začínal cítit opravdové mrazení na zátylku. Jeho skvělá mimika obličeje dokázala zvolna přejít z andělské tváře na psychopatického šklebu.

Mario Bava se vždy dokázal obklopit skvělým týmem spolupracovníků a na jeho snímcích si diváci vždy nejvíce cenili naprosto dokonalého hudebního doprovodu, kdy dech beroucí melodie rozehráli pekelný poslech, který se navíc smíchal s na první pohled chaotickým střihem a vytvořili tak šílenou podívanou, která se začala odehrávat posledních zhruba 35. minut. K tomu všemu jím navíc stačil zchátralý domek s několika místnostmi, ponurým sklepem a nádherným okolím. Navíc do filmu zapracoval i několik prvků z různých hororových odvětví ( woodoo, nemrtvé, duchy, telekinezi, atd…)

Největší peckou však byl výkon dvorní Argentovy herečky Darii Nicolodi. Ta se objevila v celé řadě Argentových filmů a vždy v nich podala úžasné výkony. Ani zde tomu nebylo jinak. Ze začátku si svou roli milující matky a pozorné ženy moc neužívala, protože na těchto scénkách toho není moc zajímavého, ale jakmile přišla na řadu temná strana filmu rozjela nezastavitelnou jízdu. Naprosto dokonale se vžila do svého úkolu a začala s bravurními schizofrenickými výlevy, které nenechají nikoho klidným. Hypnotizující halucinace se na nás začali valit ze všech stran a vyvrcholili hodně slušným závěrem, který mě určitě nezklamal, ale ani zrovna dvakrát nepotěšil. Přece jenom jsem čekal něco trošičku jiného.

Přesto všechno mě Bava nezklamal ani tentokrát. Tento film je určitě důstojnou rozlučkou jednoho z těch důležitějších co se hororového žánru týká. Nejvíce jsem však rád, že představitel toho malého spratka už v dalších filmech nikdy nehrál.

 

Hodnocení7
Protože podruhé bych o už asi nestrávil. Jako celek se mi film líbil a hlavně za velice slušné herecké výkony dávám ...
70%

Sdílejte článek

Solo ( profil autora )

Život je hořký. Bohudík!

  1. SkuciuS 26 ledna 2011 v 20:08

    Dora, Brun a jejich synek Marco se znovu stěhují do svého domu. Dora tu bydlela s prvním manželem a jejich synem. Manžel dle jejího vysvětlení spáchal sebevraždu a zanechal jí a synovi něco, co se při návratu do domu s novým manželem Bruncem probudilo. Počáteční idylka se postupem času mění v noční můru, kdy úkazy a nevysvětlitelné příhody pronásledují Doru a jejího syna. Dora, na kterou doléhá stále větší tlak, chce za každou cenu z domu pryč. Brun si začíná myslet, že je šílená, protože vidí ve svém synovi zrůdu. Stále na ni dopadá jasnější tíha z minulosti, která naznačuje, co se vlastně v minulosti v domě stalo. S tímto filmem se s námi rozloučil slavný hororový režisér Mario Bava a předal rodinné žezlo svému synovi, který mu při realizaci pomáhal. Za největší klady považuju práci s kamerou, střih, hudbu a v jistých momentech geniální atmosféru. Mezi zápory bych označil zbytečnost některých scén a žalostné herecké obsazení, jemuž dominuje ta malá dětská úchylná kreatura. Celkově si tento film udržuje kvalitu a v závěrečném hodnocení bych ho označil za (středně) nadprůměrný.

Nový komentář