Quarantine (2008)


Český název: Karanténa
Režie: John Erick Dowdle
Rok výroby: 2008
Délka: 89 min
Země: USA

Hrají:
Jennifer Carpenter … (Angela Vidal)
Steve Harris … (Scott Percival)
Jay Hernandez … (Jake)
Johnathon Schaech … (George Fletcher)
Columbus Short … (Danny Wilensky)
Andrew Fiscella … (James McCreedy)
… a další

 

Koncem roku 2007 vnesl španělský filmový průmysl do světa příjemné překvapení v podobě hororu s názvem REC . Jeho handcamové zpracování se potkalo s několika cenami na festivalech, nepopiratelným úspěchem u diváků a také americkou remakovou vlnou, jejíž výsledek si zaslouží být náležitě porovnán se svým předchůdcem…. a to pokud možno v tak přísném měřítku, s jakou vervou a rychlostí se zaoceánská mašinérie rozhodla udělat vlastní verzi originálu.

Reportérka Angela Vidal s kameramanem Scottem Percivalem natáčejí reportáž o noční práci hasičů. Od klasického seznámení s personálem a disponující technikou této hasičské stanice si slibují i nějaký výjezd vhodný bližšímu pozorování zásahové jednotky v akci. Ten nakonec opravdu přichází. Spolu s hasiči přijíždějí do jednoho losangeleského domu, kde v jednom z bytů nacházejí pomatenou ženu, která záhy zaútočí. Nečekané vyústění na první pohled nevinného zásahu se stoickým klidem nezvládá nikdo kromě policie, ta uvrhne na celou budovu přísnou karanténu a uzavře všechny možné východy.

Stejně jako uvězněným postavám dřímá v hlavě otázka, co že se to šíří mezi nimi za smrtonosnou nákazu, kvůli níž nemůžou vyjít ven na ulici a pokochat se igelitem obaleným barákem, tak divák znalý originálu bude násilně vržen do pocitu dejavu, s kterým přichází a odchází i požitek z celého snímku, protože je nucen sledovat drtivou většinu lekajících sekvencí ještě jednou a navíc s obrovskou dávkou předvídatelnosti. Prvek překvapení tímto nabírá na významu jen v několika málo momentech, a to zejména za doprovodu absence světla.

Drobné poupravení scénáře bratří Dowdleových dává za vznik více nakažlivým zrůdám a následnému vzrůstu počtu krvavých scén, díky nimž se z domu toho času stává ještě větší past. Častěji se však Karanténa posouvá do samoúčelného vzbuzování nechutnosti. Rozkousané a vyčnívající části těla (jež jsou zároveň asi tou jedinou největší zbraní, co do souboje s Rec může tasit) převážně slouží jako přehlídka práce tvůrců speciálních efektů. Při uvědomění vážnosti situace, která má diváka pomoci vtáhnout do středu probíhajícího dění, bohužel tyto vsuvky neobstojí a na porch vystupují jen jako typicky americké návyky pro přehánění.

Karanténu doprovází ruku v ruce jen kameramanova schopnost zachytit události, co by mohly být oku diváka zajimavé a těch je tady naneštěstí víc než mnoho na úkor španělského produktu! S originální myšlenkou vnášející do kopírujícího, i když plynule ubíhajícího děje přichází Dowdle nejviditelněji jen jednou, kdy časem postupně zapadající informace o viru prolne vlastní diagnózou, s níž snímek nakonec ztratí i tu sebemenší atmosferickou vložku něčeho neznámého v okolí – toliko potřebného pro gradující finále.

Hodnotit film jako celek je hodně těžké, zvláště pokud měl divák možnost se nejdříve střetnout s předlohou, to pak nezbývá nic jiného než srovnávat obě verze, podobně jako herecké výkony zúčastněných, kteří tak povětšinou zastávají roli věrných klonů.

Hodnocení4
Slovo remake tímto dostává úplně jiný rozměr, mění se ve smysl postrádající kopii a zároveň staví Karanténu mezi nejzbytečnější snímky všech dob, kde nejvíc kladů spadá na vrub Balaguera a Plazy (scénáristi a režiséři Rec - pozn. autora).
40%

Sdílejte článek

Jino ( profil autora )

Jsem fanouškem hororů a jeho přidružených subžánrů... Mezi mé favority v hororových postavách patří takové ikony jako jsou zombie a vlkodlak, atd.

21 komentářů

Přidejte svůj komentář
  1. Solo 4 dubna 2016 v 11:49

    O tomto remaku jsem toho slyšel už dost, ale dosud jsem se mu schválně vyhýbal. Je totiž o mně všeobecně známo, že rozhodně nejsem příznivcem jakýchkoliv „předělávek“. Jen málokterá totiž opravdu stojí za povšimnutí a jelikož španělský REC považuji za jeden z nejlepších hororů. Nakonec jsem se k tomu po letech přece jenom odhodlal a popravdě už teď toho lituji. Absolutně souhlasím s těmi, kteří Karanténu označili za totálně zbytečný remake. Kvalit originálu nedosahuje ani z poloviny a to tvůrci okopírovali většinu scén. Chtěl jsem být opravdu nestranný a neporovnávat oba filmy, ale prostě to nešlo. Dowdle patří zřejmě rovněž k fandům španělského hororu a tak se rozhodl, že dokud se z toho dají vytřískat prachy, mohl by se sám pokusit natočit jeho napodobeninu. Myslel si, že k úspěchu stačí překecat známou tvář (J.Carpenter) a úspěch bude zaručený. Jenomže to se hošánek hodně spletl. Zatímco Španělé, Asiaté a Seveřané dokáží u většiny svých filmů navodit opravdu hustou atmosféru, u které vám místy přechází mráz po zádech, většina amerických režisérů nedokáže pořádně natočit ani lekací scény. Navíc pořád jen něco kopírují a už mi „USA“ distribuce začíná lézt pěkně krkem. Když k tomu připočítám ještě tragickou kameru (u REC jsem si na ní taky trochu stěžoval, ale jak se ukázalo stala se základním kamenem k celkovému prožitku), která nám místy nabídla neskutečně rozmazaný obraz, zmatený střih jenž nás ochudil o to nejdůležitější a slabé herecké výkony některých zúčastněných, bylo vymalováno. Ano, musím připočítat k dobru asi tři „originální“ scény, díky kterým se Karanténa od REC alespoň trochu liší v ději, ale to už celkový zmar nezachránilo. Přiznám se, že jsem místy použil urychlovač, protože bych u toho asi chcípnul nudou. 40%

  2. JurinaCZ 21 června 2012 v 16:22

    Ach jo..ti Američani se asi nikdy nepoučí. Vykrádat nápady, to je jejich. Tenhle film se honosí REMAKEm, ale podle mě je to úplná kopie ve které je nacpáno více ujetostí, blbostí..no…REC je 1000x lepší a hlavně bylo to originální. Dobré by bylo, kdyby to radši Jaumé Balaguéro a Paco Plaza (tvůrci REC) nikdy neviděli…. :,-( :-!

  3. spilla 17 března 2011 v 02:43

     já viděl teda první karantenu…a ta se mi líbila a tak jsem si sehnal i rec….a když bych srovnal ty dva snímky….tak asi tak: karantena je taková modernejší…a zároven jakoby nudnější….sice kamera byla mín roztřesená….ale i tak je to slabej odvar proti syrovýmu a temnějšímu skvostu rec….kde je opravdu lepší atmosféra, kamera taková přirozenější a hlavně angela je hezčí a přesvědčivější než ta americká miss….i když tam jsou ostatní mín simpatičtější, tak stejně rec vyhrává na plné čáře u mě…..ale amici jsou trapní s tím svým kopírováním….připadá mi že karantená je taková do 18 a rec od 18ti….se divím že se ten film vůbec dá hodnotit…podle mě zbytečnost

  4. spilla 17 března 2011 v 02:43

     já viděl teda první karantenu…a ta se mi líbila a tak jsem si sehnal i rec….a když bych srovnal ty dva snímky….tak asi tak: karantena je taková modernejší…a zároven jakoby nudnější….sice kamera byla mín roztřesená….ale i tak je to slabej odvar proti syrovýmu a temnějšímu skvostu rec….kde je opravdu lepší atmosféra, kamera taková přirozenější a hlavně angela je hezčí a přesvědčivější než ta americká miss….i když tam jsou ostatní mín simpatičtější, tak stejně rec vyhrává na plné čáře u mě…..ale amici jsou trapní s tím svým kopírováním….připadá mi že karantená je taková do 18 a rec od 18ti….se divím že se ten film vůbec dá hodnotit…podle mě zbytečnost

  5. Jino 30 ledna 2009 v 12:29

    Strašák: Nejseš v tomto dojmu sám. Jen velká míra objektivity mi zabránila dát míň, ačkoliv jsem přesvědčen, že po zhlédnutí Rec (beru v potaz to, že jsem ho viděl dřív) si tento snímek snad ani nezaslouží být hodnocen, natož kladně. Ale je to věc názorů, které se budou nejspíš lišit v tom, jakou verzi divák upřednostní pro premiérovou projekci.

Nový komentář