Psycho (1960)


Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Joseph Stefano
Producent: Alfred Hitchcock
Střih: George Tomasini
Kamera: John L. Russell
Efekty: Clarence Champagne
Hudba: Bernard Herrmann
Výroba: Paramount
Rok výroby: 1960
Délka: 109 min
Země: USA

Hrají:
Anthony Perkins … (Norman Beats)
Janet Leigh … (Marion Craneová)
Vera Miles … (Lila)
John Gavin … (Sam)
Martin Balsam … (Arbogast )
Alfred Hitchcock … (Man)

 

Příběh který nám Hitch nastiňuje je vcelkovém vyznění velice prostý, proč je tady tento film tak uznávaný a oslavovaný i dnes?

Děj

Vše začíná ve městě Phoenix, kde se mladá sekretářka jménem Marion Craneová rozhodne okrást svého šéfa o 40 tisíc dolarů. Okrade tím i šéfova zákazníka, který si právě u něj tyto peníze uložil. Poté co ukradne tento obnos míří z Phoenixu do malého městečka za svým milencem. Samem. Zajímavé je že cestou z města potká svého šéfa, ketrý se na Marion nepochopitelně díval. Přesto Marion pokračuje v cestě nejistě dále. Po cestě se jí snaží sledovat policista, nikdo neví proč, proto si Marion zajede cestou do autobararu pro jiné auto a to staré hned prodá. To však nemělo žádný efekt, neboť policista na Marion vyčkával před autobazarem. Pokračuje se tedy za pronásledováni policisty dále. Po nějáké době se Marion zastaví v motelu, pronásledování policistou již skončilo, a zde si u obědná pokoj na jednu noc u podivína Normana Beatse. Ten žije ve velikém strašidelném domě za hotelem. Žije v něm s jeho ještě podivnější matkou, která vše sleduje z okna domu. Marion se ubytuje a jde se do koupelny osprchovat, při tom ji pozoruje Norman a začíná onanovat. Když je hotový běží do domu. Pochvíli se k Marion do sprchy vkrade na pohled stará žena a Marion ubodá k smrti. Zanedlouho so vrátí Norman, a když vidí tu spoušť rozhodne se odklidit tělo, auto, věci i s penězi zabalenými do novin. Mezitím se po Marion začíná shánět její sestra Lila se Samem, a tak si najmou detektiva Arbogasta. Ten je téměř již na konci vyšetřování, ale nakonec je taktéž zavražděn. Poté Lila se Samem berou případ do vlastních rukou. Dopídí se k Normnanovi. Lila se nakonec dostane až do záhadného domu, kde nalézá ve sklepě mrtvolu matky a při tomto odhalení ji nachytá Norman, který se celou tu dobu převlékal do matčiných šatů a v nich vraždil. Poté co dorazila policie vše se vyjasnilo.

Alfred Hitchcock

Režisér si v tomto kultovním snímku taktéž zahrál. Jak je u něj zvykem jen sekundovou roli, a to když stál v klobouku před kanceláří kde pracovala Marion. Hitchcock objasňoval použití černobílého podkladu tím, že na něm nevynikne tolik krve. Celý film produkoval ze svého a vyšel na 800 000 dolarů.

Zajímavosti

Psycho bylo zprvu plánováno jako malá hříčka. U diváků v době uvedení do kin vyvolalo ubodání ženy veliký rozruch. Slavná scéna ve sprše se natáčela celých 7 dní, se svým kameramanem Johnem Ressellem Hitchcock nasnímal scénu ze 70ti pohledů. Místo Janet ve sprše ležela její dvojnice. Tato scéna je velice často omývána i v dnešních filmech např: Policejní akademie, Karlík a továrna na čokoládu. Původní hudba měla být podle Hitchcocka, ale když náhle Hitch odjel z natáčení Herrmann ji složil sám a Hitchovi se velice zalíbila. Výdělky Psycha se pohybují okolo 20 000 000 dolarů.

Psycho je považováno za nejlepší mistrovo dílo a patří mu čestné místo ve světové kinematografii.

Sdílejte článek

13 komentářů

Přidejte svůj komentář
  1. Profilový obrázek
    pan Hnědý 4 prosince 2013 v 11:56

    5*. Film Alfreda Hitchcocka PSYCHO je silný, komplexní psychologický thriller a matkou všech moderních filmů hrůzy a napětí. Je to bez pomoci ohlášený období nižší obrazovky "slashers" s krvavou zápletkou a šokující vraždy s vrcholem koupelnové scény. Děsivě znepokojující úplatnost, zmatené identity, lidské zranitelnosti, pronásledování a smrtící účinek strachu. Alfredovy tématy byly odhaleny prostřednictvím opakovaného použití motivů, jako jsou vycpaní ptáci, oči, ruce a odrážející se zrcadla. Ďábelsky promyšlený thriller dotýkající se hranice psychického teroru, natočil tvůrce století – ALFRED HITCHCOCK v 60. letech, kdy už měl za sebou celovečerní filmové skvosty: Na sever Severozápadní linkou, nebo Vertigo. Dobrodružství zametl pod stůl a vysílil diváky tím, že na scénu přivedl jednoho z nejslavnějších zabijáků všech dob Normana Batese (Anthony Perkins). Dějové prvky v podkresu kulis – už jen ty jeho domy nahání hrůzu … A TEN ZÁVĚR !

  2. Profilový obrázek
    JasonVoorhes 17 dubna 2011 v 10:03

    Tak tento první díl je opravdu ale opravdu klasika. Už jen kvůli hudbě, která zazněla již v mnoho filmech nebo seriálech, ať už hororových nebo ne. Celý film je takový napjatý až do skvělého závěru. Jen mi vadili ty nudne scény jak Marion jela autem a hlavou se jí honili ty myšlenky, to si mohl Hitchcock odpustit. Takže mé hodnocení je 90%.

  3. Profilový obrázek
    davena27 10 dubna 2011 v 01:37

    Alfred Hitchcock byl tak trochu šťoural a velice se mu líbilo otírat se o  v té době dosti tabuizovaná témata.Poodkryl roušku tajemství zvané schizofrenie a vmasíroval jej divákovi rovnou do mozkových závitů.Přidejme si k tomu ďábelského Anthonyho Perkinse v dámském šatu a dílo dokonáno jest.Pro tehdejší publikum to muselo být zákonitě a zcela jistě šokující,a z kin odcházeli s rozporuplnými pocity.Pro mě osobně je snímek jasnou jedničkou,a Hitchcock člověk který před 51 lety nasadil laťku filmové hrůzy hodně vysoko. 

  4. Profilový obrázek
    Solo 2 června 2010 v 11:59

    Tak tohle je samozřejmě klasika, která v době svého vzniku slavila
    obrovský úspěch, který ani po padesáti letech neopadl. Strejda Alfred je
    prostě king, který navždy zůstane v srdcích všech svých fanoušků.
    Všechno podstatné už zde bylo rečeno, takže i mě nezbývá nic jiného než
    dát plný počet bodů. 

Nový komentář