Pit and the Pendulum (1961)


Český název: Jáma a kyvadlo
Režie: Roger Corman
Rok výroby: 1961
Délka: 80 min
Země: USA

Hrají:
Vincent Price … ( Nicholas)
John Kerr … ( Francis)
Barbara Steele … ( Elizabeth)
Luana Anders … ( Catherine)
Antony Carbone … ( Doctor Leon)
…a další

 

Francis Barnard přijíždí z Londýna na ponuré panství svého švagra Nicholase Mediny. Nedávno od něj dostal velmi smutnou a krátkou zprávu o smrti jeho sestry Elizabeth. Rozhodl se tedy o ní dozvědět co možná nejvíce. Don Medina se mu snaží vysvětlit ze všech sil, jak k tomu došlo, že zemřela na tíseň a strach z panství v jehož útrobách je hrozivá mučírna a ještě strašnější mučící prostředky, ale Francis tomuto tvrzení moc nevěří. Za nedlouho dochází k několika podivným událostem a Francisovi se začíná pomalu odhalovat skutečná pravda, která je mnohem tajemnější a děsivější. Don Nicholas Medina je totiž synem obávaného inkvizitora, který spáchal v minulosti mnoho zvěrstev, z nichž mnohé se odehrály i mezi samotnými zdmi panství. Co se tedy opravdu stalo jeho milované sestře a co ještě tají zdejší obyvatelé?

Režiséra Rogera Cormana asi není potřeba moc představovat. Zcela zaslouženě patří mezi režisérskou elitu a jeho filmy obdivuje snad každá generace. Tento velice skromný a nenápadný američan dokázal i z malým rozpočtem natočit skvělé filmy, jejichž výdělky byly mnohonásobně vyšší. Režíroval například filmy Swamp Woman, The Undead, House of Usher, The Little Shop of Horrors, Tales of Terror, The Raven, The Haunted Palace, The Red Baron a další. Mimo to byl i skvělým hercem.

To co však zdobí jeho filmy nejvíc je velice barvitá houstnoucí atmosféra, kterou dokáže navodit zcela mistrovským způsobem, když nervy drásající hudební doprovod přesně doplňuje právě probíhající scény, při kterých běhá mráz po zádech. Není potřeba ani prezentovat masové vrahy nebo rozlévat litry krve, aby dokázal vzbudit u diváka přesně to, co on potřebuje – a to je STRACH. Jeho scénáře jsou velice rozmanité a postupné odhalování všech tajemných zákoutí prostředí, ve kterém se film odehrává, nebo domy či panství, kde žijí hlavní hrdinové, jsou důležitým základem pro úspěch filmu. Není to žádné zbrklé a odfláknuté popisovaní, jako u spousty dnešních filmů, ale do detailu propracované záběry, které dokáží vzbudit u diváka zájem.

Pojďme se ale věnovat filmu Jáma a kyvadlo. Na začátku máme možnost spatřit přesně to, o čem jsem před chvílí psal. Dostavník se pomalu blíží po rozbouřeném pobřeží a zastaví pod kopcem, na kterém se tyčí obrovské panství. Vede k němu jen úzká pěšina, která je stejně jako les pokrytá mlžným oparem. Samotné sídlo je nádherně vybavené a samotné pokoje vypadají, jako by tu žili králové. Když ale přijde řeč o sklepení, ve kterém se nachází mučírna, máme možnost spatřit spousty mučících nástrojů a strojů, při kterých běhá mráz po zádech. Když si představíme, kolik lidí na něčem podobném zemřelo. Šero a povlak z pavučin však nejsou to jediné, co nás má ochromit. Jde především o pekelný vynález, který je v útrobách panství. Geniálně propracovaný stroj, tedy Kyvadlo, které mučitel mohl ovládat a natahoval tak muka odsouzeného, než ho kyvadlo rozpůlilo. Smrt to musela být jistě příšerná. Kolem kyvadla je obrovská jáma, do které když někdo spadl, nebo byl vhozen, zemřel hladem, nebo následkem pádu.

Námětem pro tento film je knižní předloha, povídka Edgara Alana Poea. Film se jí ale zas až tak moc nedrží a myslím, že to je dobře. To co Poe skvěle popsal ve své knize, to Corman dovedl k dokonalosti na filmovém plátně. Samozřejmě je řeč hlavně o Kyvadle a jámě. Celým filmem nás doprovázela klavírní a varhanová hudba, která navodila tu správnou tajemnou a místy až mysteriózní atmosféru.

Hlavní roli Dona Mediny si zahrál vynikající herec Vincent Price, který měl velký prostor ukázat to nejlepší ze svého hereckého umění. Jeho herecké umění je naprostým důkazem geniálního herce, který se stane ústřední postavou a hlavně největším lákadlem celého filmu. Jeho mimika obličeje a rychlá proměna v chování je prostě fascinující. Jako by dokázal hypnotizovat svýma očima a jejich ďábelský lesk a hluboký hlas si diváky zcela podmaní.

Jeho filmovou manželku si zahrála Barbara Steele, která sice není tak slavná jako on, ale už má také za sebou několik filmových rolí. Zahrála si ve filmech Black Sunday, Danza macabra, Shivers, The Proplet.

 

Hodnocení8
Skvělý film, kterému se dá opravdu vytknout málo co. Skvělé herecké výkony, nádherná atmosféra i prostředí, to všechno jsou záruka kvality, kterou nám nabídl Corman.
80%

Sdílejte článek

Solo ( profil autora )

Život je hořký. Bohudík!

  1. Norwegian forest cat 13 července 2010 v 16:11

     Já se na to dívala v literárním kroužku a musím uznat, že i když to bylo natočené před dávnou dobou, tak je to opravdu fantastické. Nejlepší to bylo, když se začal rozuzlovat příběh Elizabeth, tedy že ji pohřbili zaživa a ona (dodnes nevím jak) se tam pak znovu objevila, aby Dona Medinu vyděsila k smrti – jenže poslední slovo přece jen neměla ona, a to se mi na tom líbí. Zvlášť ten konec, úplně poslední scéna, mě dostala.

  2. Eraserhead 11 května 2010 v 20:50

    Rozhodně nelze očekávat čistou filmovou verzi známé Poeovy povídky, s tou to má společného jen málo (zhruba 10-15 závěrečných minut), je to spíše slepenec více poeovských příběhů a námětů (spíše jejich ducha). Dobře vymyšlený a hlavně výborně natočený příběh s klasickými poeovskými proprietami jako je předčasný pohřeb, zazdívání zaživa, užírání svědomí a propadání šílenství. Dočkáme se klasických pochmurných gotických kulis, temně tísnivé a napjaté atmosféry a v neposlední řadě výborné hudby. Trojka Poe-Corman-Price je prostě klasika.

  3. ondrej 4 dubna 2009 v 22:04

     Nádherný filmek, kterému čas neubral nic na jeho kráse a kouzlu. Brilantní atmosféra, herecké výkony a hudba. Jen by dneska někdo těžko takovému filmu přiřkl cedulku “do 18 let nevhodné”. Doporučuju každému fandovi hororu, vždyť Jáma a kyvadlo od E. A. Poea je legendou ve svém žánru.

Nový komentář