Nomads (1986)


Český název: Kočovníci smrti
Režie: John McTiernan
Rok výroby: 1986
Délka: 91 min
Země: USA

Hrají:
Pierce Brosnan … (Jean Charles Pommier)
Lesley-Anne Down … (Flax)
Anna Maria Monticelli … (Niki)
Frank Doubleday … (Razor)
Jeannie Elias … (Cassie)
… a další

 

Do Los Angeleské nemocnice právě dovezli zkrvaveného šíleného muže, který mluví nesrozumitelné věty ve francouzštině a na první pohled je patrné že umírá. Ujme se ho mladá doktorka Flax, která s ním tráví poslední minuty života. Těsně před smrtí jí něco pošeptá do ucha a pacient umírá. Doktorka záhy začne mít podivné halucinace v nichž prožívá mužovy vzpomínky a vydává se v nich na místa, které navštívil. Pacient se jmenoval Jean Pommier, pracoval jako antropolog a se svou ženou se do Ameriky přestěhoval z Francie. V posledních dnech narazil na zvláštní skupinu mladých lidí, kteří žijí podivným kočovným životem a nazývají se Nomádi. Nemusí spát a jejich jedinou zábavou je zločinná aktivita. Mají však i mnohem temnější stránku své existence. Jde o zlé bytosti, jakési démony kteří odstraní z cesty všechny, jenž odhalí jejich pravou identitu. Flax začíná ztrácet pojem o tom, co je skutečnost a co jen halucinace a sama se ocitá v ohrožení života, protože Nomádi jsou jí už na stopě.

Jedná se o debut známého režiséra Johna McTiernana, který si k němu sám napsal i scénář. Mezi jeho známá díla patří takové skvost filmové scény jako Predátor, Die Hard, nebo The Hunt for Red October. Tento snímek byl dlouho diváky u nás opomíjen, kvůli své nedostupnosti což byla velká škoda. Díky Filmagu se konečně objevil i v našich trafikách a diváci tak mají konečně šanci shlédnout tento docela vydařený snímek. Sice se nejedná o žádné převratné dílo, ale hororové fandy určitě zaujme mysteriózní atmosféra a slušný výkon Pierce Brosnana.

Hlavní doménou je již výše zmíněná mrazivá atmosféra, která je rovnoměrně rozdělená po celé délce filmu a najde se zde jen velmi málo hluchých míst. Navíc má divák šanci sledovat dvě dějové linie najednou a udělat si tak celkový obrázek ohledně zcela originální myšlence autora, který si po právu zaslouží obdiv. Rozjeté psychologické hře s divákovou myslí totiž odolá jen málo kdo a brzy každý propadne kouzlu tohoto snímku. Za pomoci kamery i střihu se zde podařilo příjemně skloubit všechny důležité prvky mysteriózního filmu dohromady, přesně tak jak mají být. Divák pomalinku rozbaluje obal příběhu a je nadržený nad tím co se skrývá uvnitř.

Důležité je především to, že se děj rozběhne na plné otáčky hned od začátku, kdy se za pomocí halucinací hlavní hrdinky přeneseme časem a začneme sledovat počátek útrap mrtvého pacienta. Jakmile se přeneseme přes několik romantických chvilek dostaví se seznámení s bandou potulných kočovníků, kteří mají na sobě hadry typické na tehdejší dobu. Odění do kožených bund, roztrhaných džínů a ověšeny tunou nejrůznějších ozdob a cvoků terorizují poklidné ulice velkoměsta. Na první pohled vypadají jako normální bandička výrostků, ale brzy poznáme i jejich temnou stránku. Nejde o žádné svatoušky o čemž se i brzy přesvědčí oba naši hlavní hrdinové. Tvůrci se zde i díky malému rozpočtu rozhodli moc neexperimentovat a zbytečně nezacházeli do extrémů z nějakou proměnou a zůstali u klasické formy zla v lidské podobě za což jim děkuji. O něco odvážnější už byli při scéně v polorozpadlém klášteře jeptišek, kde si divák užije i několik perných chvilek.

 

 

Hodnocení7
Nejimpozantnější je však proměna samotného antropologa. Z milujícího a sebevědomého muže se postupně stává lidská troska, pronásledovaná stihomamem, paranoiou a samozřejmě i kočovníky. Brosnan zde odvedl pořádný kus práce a líbil se mi stokrát víc než jako agent 007. Bezesporu je největším tahounem filmu.
70%

Sdílejte článek

Profilový obrázek

Solo ( profil autora )

Život je hořký. Bohudík!

Žádné komentáře

Přidejte svůj komentář