Nightbreed (1990)


Český název: Plod noci
Režie: Clive Barker
Rok výroby: 1990
Délka: 102 min
Země: USA

Hrají:
Craig Sheffer … (Aaron Boone / Cabal)
Anne Bobby … (Lori Desinger)
David Cronenberg … (Dr. Philip K. Decker)
Charles Haid … (Captain Eigerman)
Hugh Quarshie … (Detective Joyce)
Hugh Ross … (Narcisse)
Doug Bradley … (Dirk Lylesberg)
…a další

 

Příběh o tajemném městě Midian obývaném monstry, natočen Barkerem na téma vlastní novely Cabal.

Hlavní postavou je mladík Aaron, jenž trpí nočními můrami o příšerách. Jeho psychiatr si myslí, že stojí za vraždami, které se poslední dobou v okolí staly. Pošle ho do sanatoria, ale zde se objevuje další pacient s vědomím o tajném místě a po nechutném incidentu s ním Aaron uteče. Dostane se do Midianu, je tu napaden několika jeho obyvateli. Začne se měnit v jedno z nich a je nucen se k nim přidat. Vše se komplikuje, když se jej snaží najít jeho přítelkyně a té je v patách tajemný vrah, který usiluje o vyhlazení příšer, které v minulosti unikly apokalyptickému lynčování…

Barker nasadil Hellraiserem laťku hodně vysoko, ale to neznamená, že už by ji nemohl přeskočit. Nightbreed se mu sice v jistém úhlu pohledu nádherně vydařil, ale protože je trošku o něčem jiném, je lepší ponechat tu pomyslnou hranici raději nepřekonanou.

Atmosféra je skvělá. Z ruchu města a klasického prostředí špitálu na ponurý hřbitov a do tajemného Midianu. Výlet do ponuré minulosti je rovněž paráda. Strach filmu tentokrát nevévodí, což může být na první pohled škoda, ale o to více je v něm prostoru pro obdiv jiných skutečností, jako jsou např. masky. Snímek je totiž vystavěn na základně fantasy. Brutalita tu nicméně je, nedosahuje však nesnesitelných výšin, je střízlivá.

Pocit z filmu značně znevažují komediální prvky, je jich tam naštěstí jen minimum. Po shlédnutí může mít divák dojem, že je děj zhuštěný a rychlý. Skutečně, je poměrně akčnější než třeba zmíněný Hellraiser, má vyšší tempo, tudíž může hellraiserovské příznivce zaskočit. A to i v otázce rozlišení dobra a zla.

Jednoznačnost v otázce příklonu většiny postav ke straně dobré či zlé není zřetelná. Hlavní postava není žádným kladným hrdinou, je to v podstatě lotr. Zástupci obyvatelů podzemních prostor jsou postaveni do rolí obětí, které se po předlouhé věky schovávají před zraky lidí, tvorů, kteří jejich předky vyvraždili. Mají city, ale umí se i naštvat. Jako opravdová zrůda je vykreslen vrah, který je rozhodnut je vyhubit. Běsnění monster je tak pouze vyprovokované a má charakter sebeobrany, což není v monster-hororech až tak obvyklým jevem, ale právě to dělá příběh zajímavým. Jedinou čistě kladnou postavou se zdá být Aaronova přítelkyně.

Po trikové stránce film splňuje očekávání i náročnějšího diváka. Monster je tu trochu víc. Není jich sice nepřeberné množství, ale je jich poměrně dost a jsou velmi rozmanitá. Masky působí přesvědčivě, jsou detailně propracované, poctivá ruční práce, takže obavy z počítačových ladění na místě rozhodně nejsou. Jedině snad ty, že vážnost monster narušují některé jejich legrační tvary. Jedna z nejpovedenějších je pak maska vraha, jejíž jednoduchost je jedním z mála prvků, které diváka mohou vyděsit. K těm dalším patří zjm. postava Davida Cronenberga.

 

Hodnocení7
V celku na mě film působí spíše jako fantasy s hororovými prvky, nicméně jako velmi povedená. I když je Barkerův rukopis se vším všudy nepřehlédnutelný, přesto nemohu s ohledem na jeho další tvorbu hodnotit Plod noci příliš vysoko.
70%

Sdílejte článek

  1. Profilový obrázek
    Solo 27 února 2015 v 09:40

    Clive Barker je především znám jako tvůrce pekelného „legendárního“ Hellraisera, ale toho jsem zatím neměl čest vidět (nějaký díl jsem viděl, ale jednička to nebyla) a ani jsem nečetl jeho román Cabal. Měl jsem však tu čest vidět několik jeho krátkometrážních snímků a dokumentů (o něm), takže jsem věděl, s kým mám tu čest. Bál jsem se však, že budu dost zklamaný, protože popravdě mixu hororu a fantasy (tomu především) zrovna moc neholduju. Naštěstí se ukázalo, že mé obavy byly zbytečné, protože já si sledování filmu užil od první minuty. Možná si teď budu protiřečit, ale mě ani tak moc neokouzlil příběh (zápletka filmu), jako spíš ono podzemní doupě Midian a jeho obyvatelé. Tady se Barker vyřádil nejvíc a dopomohla k tomu i výborná atmosféra. Všechny ty bizarní bytosti a monstra – no radost pohledět. Maskéři si pořádně mákli, ale odvedli velmi dobrou práci. Hlavním a nejdůležitějším prvkem však bylo hlavně mysteriózní pojetí no a pak samozřejmě sám mistr Cronenberg. Tenhle „ďábel“ tu prostě nesměl chybět. Předvedl perfektní výkon a s tou maskou vypadal roztomile. Budu se muset velmi rychle poohlédnout do své hororové sbírky a vytáhnout toho Hellraisera. 70%

  2. Profilový obrázek
    MrBerserkr 21 listopadu 2010 v 10:31

    Smíšený pocity je to horror-fantasy , hned ze začátku jsem se bavil , tajemný: On není neschopný, ale má něco za lubem, ale co? … Druhá půlka byla horší, nepřesvědčivá.  Takový narychlo. Neztotožnil jsem se s hlavním hrdinou. Dobrý nápad, ale jeho potenciálnení moc využitý. Vzhledem k tomu, jak ten film mohl vypadat, dávám 60%, ve srovnání s novými filmy (Souboj titánů, Saw 156 díl…) dávám 80%.

  3. Profilový obrázek
    Eraserhead 1 prosince 2009 v 08:25

     No, od té doby, co Barker začal postupně přecházet od bizarně-úchylných hororů k hodně temné dark fantasy (a jeho román Cabal, podle něhož je tento film natočen, patří právě k začátkům tohoto přechodu), to s Barkerem podle mě šlo trochu z kopce. Ač ho mám rád a za jeho nejlepší knihu paradoxně považuji právě jednu z těch jeho fantasy/hororových, čistý horor mu šel opravdu lépe. Nihtbreed má poměrně dobrej nápad, ale děj sám o sobě není nic moc, nikam se v podstatě neposouvá a jen tak pomalu plyne k nevyhnutelnému závěru, který je ale jasný už v půlce filmu, navíc samotný závěr filmu je zbytečně dost nejednoznačný. Co však tento film dělá čtyřhvězdičkovou záležitost, jsou masky a částečně povahy postav (v těch si Barker docela libuje – viz. např. Hellraiser nebo Pán iluzí) a in/exteriéry – Midian těsně stíhá hřbitov z Dellamore Dellamorte v mé soukromé soutěži o nejlepší filmový hřbitov.

  4. Profilový obrázek
    Lyrel 29 října 2007 v 11:23

     Četla jsem to kupodivu dost nedávno, moc se těším na filmovou verzi. Je to celkem oříšek, protože bez Barkerovského jazyka je děj sám o sobě trošinku povrchní a je to právě sloh, který z toho dělá noční můru stejně jako u ostatních jeho novel a povídek. Ale Noční rasu si rozhodně nenechám ujít

Nový komentář