Český název: Noc oživlých mrtvol
Režie: George A. Romero
Rok výroby: 1968
Délka: 96 min
Země: USA
Hrají:
Judith O´Dea … (Barbra)
Karl Hardman … (Harry Cooper)
Marilyn Eastman … (Helen Cooper)
Keith Wayne … (Tom)
Judith Ridley … (Judy)
Kyra Schon … (Karen Cooper)
… a další
Možná bude pro začátek stačit, zmíním-li jméno režiséra – G. A. Romero. Muž, kterého lze bez přehánění označit za revolucionáře kinematografie a jenž je i ve třetím tisíciletí profesně aktivní. V době natáčení Night of the Living Dead (dále jen NLD) mu bylo osmadvacet let – nové nápady tedy podpořila i mladistvá odvaha “dělat věci jinak”.
NLD je “jiný” v mnohém. Především se stal jedním z těch snímků, které zahájily šňůru filmů o zombie. Oživlé mrtvoly zde získávají (vcelku prostou) image, která byla následně mnohokrát napodobována a kterou, troufám si tvrdit, nepřekonali ani ti režiséři, jenž mají dnes po ruce nové prostředky – především počítačovou techniku. Typické pohyby, bílé obličeje a monotónní mručení – tím Romero svoje mrtvoly obdařil a efekt se povedl. Tihle zombie se rovněž živí lidským masem, z čehož film vytěžil několik krásně nechutných scén.
Zvláštní kapitolu tvoří i kladní hrdinové, kteří divákovi nejspíš dvakrát sympatičtí nebudou (to je mimochodem další z novinek – “klaďáci” se nejeví úplně kladně). Zápletka je velmi prostá – skupina lidí se zabarikáduje v domě a snaží se čelit oživlým mrtvým. Jednotlivé postavy se v průběhu filmu dobře typologicky vyhraní a na řadu může brzy přijít i psychologie – začínají hádky, jak nejlépe čelit všudypřítomnému nebezpečí, zda je bezpečnější první patro či sklep a kdo se vydá pro pomoc. Objevuje se zde i jistý sexismus – ústřední postavy tvoří tři muži, ženy jsou spíše apatické a problémové. Feministkám se to líbit nebude, ale nejspíš to není zcela mimo mísu. Romero nebere ohledy na pokryteckou diplomacii.
Snímku NLD velmi sluší černobílé zpracování – troufám si dokonce tvrdit, že barva by zde spíše škodila (ačkoliv kolorovaná verze již od roku 2004 existuje). Kontrast mezi světlým vnitřkem domu, v němž se skupinka ukrývá, a tmavým okolím, ve kterém svítí jen obličeje oživlých mrtvol, tak dodává filmu nesmírnou amosféru. Místy takřka hraničí s dokumentem.
Pokud jde o prostředky, záplavy dolarů Romerovi na NLD z nebe nespadly. Ostatně – šlo o jeho první režijní počin a sponzoři se tak zřejmě obávali o své investice. Herecké příležitosti zde proto dostali zejména mladí nadšenci, kteří nevyžadovali vysoké honoráře. O improvizovaných podmínkách svědčí i fakt, že Romerovo jméno najdete v kolonce pro režii, scénář, kameru, střih i herce (vybral si pro sebe jednu z vedlejších rolí – novináře, který se ve filmu objeví jen na pár vteřin).
Na NLD navázaly dva snímky. Autorem prvního se stal opět sám Romero – a to v roce 1978, kdy vzniká Dawn of the Dead. Ten se od původního filmu liší pokusy o jistý nadhled – jakoby si Romero chvílemi dělal legraci ze své vlastní tvorby. V tomto pokračování si zahrál i Tom Savini, který o dvanáct let později natočil druhý ze snímků navazujících na NLD. Jeho počin nese zcela shodný název (NLD) a i dějová linie kopíruje původní snímek. Saviniho ambicí zřejmě nebylo natočit film, který by se stal uznávanějším než originál – zdá se, že šlo spíše o připomenutí a oslavu Romerova snímku. Ani jedno z jmenovaných pokračování se neukázalo jako průšvih – a v tomhle smyslu tedy NLD z roku 1968 nebyl nijak znevážen.
[…] především reklamních spotů a syn zesnulého legendárního režiséra, chystá prequel Noci oživlých mrtvol! Snímek bude nést název Rise of the Living Dead a na bližší detaily si budeme muset […]
[…] Night of the Living Dead, č. Noc oživlých mrtvol (1968) Dawn of the Dead, č. Úsvit mrtvých (1978) Creepshow (1982) Day of the Dead, č. Den mrtvých (1985) Due occhi diabolici, č. Dvě ďábelské oči (1990) The Dark Half, č. Temná polovina (1993) Bruiser, č. Drtič (2000) Land of the Dead, č. Země mrtvých (2005) Diary of the Dead, č. Deník mrtvých (2007) Survival of the Dead (2009) […]
100%, lidi se tam chovají realisticky a celkově mě to vtáhlo. Zombieland tomu nesahá za nehet na palci u nohy.
Ten film ja maximalne vychvaleny a treba priznat ze na tu dobu aj dobry
aj ked sa tam vyskitli nejake nelogicke veci ktore nemali ani hlavu ani petu a efekty neberem do uvahy ci osvetlenie celkom dobre sa ten film pozeral a nenudil aj ked v nom nevidim ako ostatny nic bozske davam 70%
Za mě 90%
klasika
viděla taky v kolorce, a to je právě asi chyba- černobílý by to bylo asi o dost lepší. Jinak verze z 1990 se mi líbila víc 🙂
Já to viděl v kolorové verzi, super film
Nuzný rozpočet, začínající režisér, neprofesionální herci… přesně takhle se rodí legendy
Já si na 100% s čistým svědomím klikl
Jen bych rád varoval před v recenzi zmíněnou kolorovanou verzí. ČB verze velmi galantně maskuje nedostatky, kterých se Romero díky nízkým možnostem zkrátka nemohl vyvarovat, a navíc filmu dodává potřebnou atmosféru. Naproti tomu barevná verze filmu skutečně škodí – například onen efekt svítících obličejů v černočerné tmě se tak naprosto vytrácí
proto se nenechte zlákat a buďte věrní originálu
Prostě klasika…Co více dodat,za mě klidně 90%
Tenhle filmovej skvost se s rezident evil a dalsimi zombie filmy neda vubec srovnat.Dulezita je vec ze v konecne fazi jsou lidi horsi jako zombie.Nekdo psal ze by se nebal dat sto % ale za me to 100% je.
Miluju tento film ale jak je zde napsáno v hlavních postavách chybý ta nejhlavnější osoba.hrdina BEN(Duane Jones)
To je ten černoch
No tenhle film jsem nemělmožnost vidět zatím, takže nemohu posuzovat, ale vždycky jsem měl jisté obavy ohledně filmů se zombikama. Třeba Resident Evil, ten me vubec nebavil a pritom se rika, ze je to jedna z nej zombiovek. Vcelku se me libilo Planeta Teror. To bylo velmi povedené a kvalitní a rozohdně si tenhle film stáhnu.
Frenku, tak si ho sosni.
Mluví se tam dost málo – a nejde o nic důležitého.
Bohužel, nikdy jsem neměl možnost vidět to celé, ale pokud vím, je to velmi dobré dílo…
z těch řečí o feminismu mi jde hlava kolem. Asi si půjdu pustit nějaký hezký maskulinní film. třeba Conana nebo něco se Seagalem
Ano, asi máš pravdu. Taky mám s některými těmi aktivitami problém. To jsme se závěrem pěkně domluvili.
to bylo v Land OTD. Ale k té minulosti u nás. Tam nešlo o rovnoprávnost ale o rovnostářství. Ve chvíli kdy chtěly feministky něco víc, měly utrum. Já jsem ale v podstatě antifeminista. Nebo spíš nemám rád tu jeho agresivní formu, která by chtěla všechno nařizovat za každou cenu
Což si nepamatuješ MDŽ (odhlédněme od toho, jak vypadal v praxi) a ženy traktoristky?
Stačí mrknou na ty budovatelské sochy – většina těch ženských tam by dokázala zatočit i s Rambem. To byla socialistická představa o ženách. Mám pocit, že i ten Romero v jednom ze zmiňovaných filmů rozdělil lidi na smetánku a lůzu, přičemž první skupina pochopitelně tu druhou ultačovala. A společně se bránily mrtvolám.
S tím tykáním feminismu a levice nevím, nevím…
Tady vládla levice 40 let a feminismus rozhodně na růžích ustláno neměl. On je Romero spíš takový trochu anarchista co nemá rád autority. Jeho hrdinové jsou spíš buřiči, než aby chtěli něco změnit.
OK, díky, přijdu si kouknout.
Ten postřeh ohledně sexismu není původní. Těch recenzí a komentářů k NLD je na netu docela dost a velká část z nich si toho všimla. Většinou jsou to ty texty, které psaly ženy. Moje poznámka se liší v tom, že mě ta skutečnost nepobuřuje.
To pro-mužské vidění světa je u Romera zajímavé zejména vzhledem k jeho politické orientaci. Levice a feminismus si normálně tykají.
PS. Ještě k tomu sexismu. Je zajímavé, že Savini to v remaku pojal přesně naopak. Tam je ženská hrdinka ta aktivnější a hýbe dějem.
Tady jde o to, že ty čtyři filmy k sobě prostě patří a musí se srovnávat. Je to něco podobného jako u dalších sérií. Těžko psát recenzi třeba na jeden díl Nightmare on Elm Street, Friday 13th nebo třeba Child’s Play a nesrovnávat s ostatními díly série. Ty údaje jsem uváděl jen pro doplnění. Jinak se mi recenze hodně líbila a bylo zajímavé třeba to vytknutí sexismu, čehož jsem si já jako chlap vůbec nevšiml. Celkově ti vůbec chválím hlavně výběr filmů, které tu recenzuješ. V té záplavě popcornu, co tu je, je to příjemné osvěžení. Jen tak dál. A dovolím si tu i malou reklamu: Přijď se někdy podívat na http://www.ehf.cz (encyklopedie hororových filmů), tam jsem doma.
Já nechápu, proč se mi tady tak často nezobrazují mezery mezi slovy.
Dobře, kluci, jste na mě dva.
Přiznám se, že pro mě je tenhle náhled Romerovy filmografie špatně stravitelný. Přece není možné k recenzi na jakýkoliv jeho snímek uvádět odkazy na drtivou většinu ostatních filmů, jichž se dotkla jeho režisérská taktovka. Romero je značně monotematický a mám pocit, že právě proto je nutné ty filmy trochu třídit. A pro mě je zombík, který neoduševněle bloumá kolem domu velmi odlišný od takového, který se někde za plotem domlouvá s kumpány, jak nejlépe vyhladit živé lidi. Každopádně děkuji za věcné poznámky, jsem za ně moc ráda.
já si naopak nemyslím, že se Romerovy pozdější filmy výrazně lišíale naopak je tam jasně patrný vývoj a návaznost. Night: poprvé se objevují zombie a film ukazuje jak se dotýkají jen úzké skupinky lidí. Dawn: poprvé se ukazuje celková apokalypsa. Day: čas postoupil a zombie ovládly svět. Poprvé se ukazuje, že v nich mohou zůstávat i zbytky vědomí. Land: Lidé zkoušejí parazitovat ve světě zombií. Etabluje se skupina “myslících” nemrtvých. Podle mě jde o pevně provázanou tetralogii, kde Romero vytvořil svůj svět.
to Beonica: myslim ze ma Waump pravdu ale, Day of the dead je volne pokracovani Usvitu a Noci mrtvych. Romero se tam snazil zachytit vyvoj zombie, a v Zemi mrtvych to dokoncil tim ze se naucili pouzivat zbrane a dokazali se trosku domluvit, ja bych to radil jako volne pokracovani – vsechny ty dily. V jistem smeru se Romero snazil zachytit spise psychiku lidi kdyz maji bojovat spolecne proti zombie, ale v tech jednotlivych dilech je jasne videt ze zombie se nejak pomalu vyvyjeji – v tomhle bych videl nejvetsi fakt v tom ze je to pokracovani
Nenapsala jsem, že je Saviniho snímek z roku 1990 pokračováním, ale že na něj navazuje – což se jistě nemusí týkat jen dějové linie.
Ostatní jmenované snímky se podle mě tohoto filmu takřka netýkají. Myslím, že nelze všechny pozdější Romerovy “…of the Dead” filmy shrnout pod stříšku toho prvního. Ostatně pokud jsi je viděl, jistě víš, jak moc se liší.
Jenom bych chtěl doplnit: na Night of the Living Dead navayuje nejen Dawn of the Dead (1978) ale i Day of the Dead (1985) a Land of the Dead (2005). Saviniho Night of the Living Dead (1990) není pokračování ale remake. A hlavně Savini v Dawn of the Dead nejen hrál, ale především měl na starosti make-up a speciální efekty týkající se zombií. Jinak si zahrál i v nejnovějším Land of the Dead (hrál zombii). V současnosti Romero připravuje jako režisér další díl série pod názvem Diary of the Dead a podílí se na scénáři k dalšímu remaku, tentokrát filmu Day of the Dead, který bude režírovat Steve Miner. Mezi remaky se počítá i Snyderův Dawn of the Dead (2004) ale jde o naprosto jiný děj a pojetí zombií než v originálu.
Jino, díky za doplnění. To jsem vůbec nevěděla.
Jo jo tohle je klasika, ja bych se nebojil dat tomu i 100% – tento kult by si to zaslouzil. Jen bych jeste dodal, ze v roce 2006 byl natocen dalsi remake Night of the living Dead 3D. Jde v nem vlastne o to same – skupina lidi v dome se brani ozivlym mrtvolam. Cele je to natoceno jako 3D a kupodivu se mi to docela libilo
to si asi stáhnu