Režie: Ryuhei Kitamura
Rok výroby: 2008
Délka: 100 min
Země: USA
Hrají:
Bradley Cooper … (Leon Kauffman)
Leslie Bibb … (Maya)
Brooke Shields … (Susan Hoff)
Vinnie Jones … (Mahogany)
Roger Bart … (Jurgis)
Tony Curran … (Driver)
…a další
Je šance, že pakliže jste již slyšeli o půlnočním masovém vlaku, také jste slyšeli o tom, že se Lionsgate z nějakého záhadného důvodu rozhodli v podstatě tento film vykolejit tím, že ho anonymně vydali jen stovce kin. A pokud bych měl novým zprávám věřit, tyto dějiště budou navíc zejména malé, někde mimo stojící, korunové mini kina, rozmístěné pouze po Americe. To je určitě hrubé odmítnutí pro film s takovým ikonickým původem, jako je Clive Barker, který za tímto stojí, na druhou stranu, lidé z USA budou muset vynaložit minimální úsilí a zaplatit minimální mzdu za něco, co by mohlo být nejlepším horrorem tohoto roku. My češi se s hanbou budeme možná muset smířit s ilegálně staženou verzí, ale když to jinak nejde. A v případě Midnight Meat Train, stojí za to jednou shřešit.
Nápad MMT je relativně jednoduchý: Fotograf Leon Kauffman (Bradley Cooper) je na své misi zachytit město. Nejen vinuté ulice a cihličky a průčelí, ale duši celého toho místa, nabízenou v ostré černobílé. Jednoho večera si Kauffman vyfotí jednu ženu v metru, která se stane pohřešovanou dalšího rána. Po návratu na scénu, Kauffman nakonec naráží na Mahoganyho (Vinnie Jones) – impozantní figuru v obleku a s kravatou – který, jak se brzy ukáže, řezničí na svých obětech v pozdních vlacích a vykládá jejich maso tam, co Kauffman považuje za továrnu masného průmyslu, kde Mahogany pracuje. Vlastní vysvětlení je odhaleno v bizarním rozuzlení třetího aktu, které čtenáři originálního krátkého příběhu od Barkera budou zcela jistě očekávat, a kterým budou méně znalí diváci nejspíše palarizováni.
Ale abyste si nemysleli, tento film je hardcore drsný krvák. Režisér Ryuhei Kitamura přináší neuvěřitelnou úroveň lesku a vizuální sofistikace něčemu, co je v podstatě průměrný scénář. Nejen že film vypadá úžasně skrz své temné červeno a tupé, neživé světýlka, ale taky je kreativně zrežírován. V tomto filmu jsou záběry – zvláště jeden zahrnující dekapitaci z docela unikátního hlediska – všechny stejně brutální, hravé a intenzivně originální. Kitamura dokazuje, že je odborník, nabídnutím nejen viscérálního krvavého násilí, ale také efektivně udržující napětí, dokud se vhodná doba na styl a rychle se měnící akci nepředstaví sama. Posledních deset minut filmu má takovou energii, které se nemůže rovnat takřka žádný jiný novější horror, a Kitamurův sklon k tvrdě udeřující akci, přičemž jí má stále pod kontrolou, je prostě vždycky pod povrchem.
Jediný opravdový problém tohoto filmu – i když tohle je lehká kritičnost v porovnání s nižšími žánrovými výkony – je fakt, že scénář od Jeffa Buhlera jen zřídka zaměřuje na jistou postavu. Je obtížné komunikovat s posedlostí v tak krátkém rozpětí času, a Buhler dělá několik značných emocionálních skoků ze scény do scény. Fakt, že tohle všechno jen slouží při vytvoření filmu s takovým podnětem, to dělá relativně odpustitelné, ale určité scény příjdou a působí uspěchaně nebo postrádají dostatečné vybudování. Buhler navíc působí, jakoby se vyloženě snažil používat přijaté těsnopisy pro utkvělé hlavní postavy. Tyto zahrnují momenty, jako když Leonina přítelkyně Maya (Leslie Bibb) příjde domů a uvidí, že je celý byt pokrytý fotkami zobrazující Mahoganyho – vizuálie, která nakonec nemá žádný větší účel, až na to, že ilustruje fakt, že Leon na něj HODNĚ myslí. Odvádí to práci dostatečně dobře, ale není to nic zvláště originálního nebo nového.
Samotné výkony pak vdechávají život do jinak pouze dvourozměrných postav. Cooper v roli Leona j silný, zvídavý vedoucí, zatímco Bibb přesahuje maximálně roli “bezmocné oběti”, což je přesně taková postava, kterou tato žena nejspíš dostane v příštím filmu. Roger Bart je také poměrně šikovný v roli Jurgise, který poskytuje určitý stupeň překvapivě efektního komického reliéfu. Jonesův Mahogany je konstantní hrozba slabého vření, brutální tehdy, když zaútočí, a opravdu děsivý ve své kořistnické jednoduchosti. V celém filmu je jen jeden moment, který spočívá v žánrovém naléhání na chytré lidi dělající hloupé věci, a Kitamura tento moment rychle mění ve fungující napínavou sekvenci.
Nemám moc rád, když postavy přemýšlí jinak než já.., nelogicky, nějaké nesmyslné scénky, atmosféra dobrá, Vinnie Jones vynikající, dohromady jsem se bavil, dohromady mi vychází 60%….
Říkám si, dobrý, Američani se vyšvihli, je to syrový jak Japonský prasárny a ejhle, japonský režisér.
To bol taky drsnejsi film co sa mi na nom celkom pacilo aj ta babenka bola super aj ked nechapem preco jej na konci vytrhol srdce ko…ot dobre napinavy a hlavne surovy a krvavy
85%
Gore teda zrovna moc nemusím, ale úchylný až bizarní styl Cliva Barkera mám hodně rád pro jeho syrovost a jistou uměleckost. A to se právě podařilo vystihnout tomuto filmovému zpracování jedné z Barkerových povídek z jeho slavných Knih Krve. Půlnoční vlak je dost krvavý a místy až nechutně, tam kde i v odvážnějších hororech kamera přece jenom uhne, tady vydrží až do konce. Snesu toho dost, ale místy jsem měl nutkání se prostě otočit (trhání zubů a nehtů prostě nesnáším zrovna dvakrát dobře, stejně jako propichování achilovek). Nečekejte však nějaké rádoby krvavá až karikaturistická divadýlka ve stylu kanibalských hororů či např. HORY MAJÍ OČI, tohle je, ač místy zahnáno do extrému (až by se zdálo, že je v člověku tak přes 10 litrů krve), často až nezdravě naturalistické. Triky jsou parádní (tady konečně ta digitalizace spíše prospívá než ubírá na kvalitě), krve hektolitry a příběh docela zajímavý. A Vinnie Jones vynikající.
Hodně slušný film, který si u mě nasbíral body hlavně při scénách v
metru. Protože jakmile se scény odehrávaly venku tak mě to moc nebralo.
Mnohdy tam bylo naprosto zbytečné natahování děje a kecalo se o ničem.
Jedinou výjimkou je ta honička v řeznictví. Krvavé scény a masakr byly
pastvou pro mé oči, nikoliv však už ty scénky, kdy urážel a mlátil do
hlav obětí. Tuhle umělinu si mohli odpustit. Jinak jsem byl docela
spokojený a mohli by natočit pokračování, když už to Leon přežil. 60%
Vinnieho vyraz ledovyho vraha nezklame v zadnem filmu.
Tady ale neni Vinnie duvod me kritiky ale nejake ty nadprirozene efekty jak bych to mohl nazvat. Treba vypadeni oka po uderu kladiva. Podobnej nesmysl jako v Hostelu kdyz tam ty asiatce vypaluji oko svajcem. Takovejch nesrovnalosti popirajicich realitu a fizikalni zakony tam bylo povice. Trochu mi zklamal prichod tech priser jejiz vyznam ve filmu mi nekde utekl ale budis bylo to spestreni.
Z fimu mi nejvice bavila cast sledovani tajemneho vraha.
Je to mozna tim ze jsem film celkove nepochopil ale davam mu 50% coz je prumer. Takze koukatelny film pro dvoji shlednuti.
kua to bola pecka
akurat dvom veciam som nepochopil – co to mal ten vrah na svojom tele take divne vyrastky a este ten konciec co tam nabehli ti mutanti ci co to bolo
inac Vinnie Jones tam sedel uzasne…odvtedy sa mi vryl do pamati ako brutalny masochista
Vinnie byl prostě super v tomhle filmu
Skvělý film 80%
Ju,díky za info,to si určo přečtu
Ano, je to v První knize krve Cliva Barkera. Jmenuje se to stejně.
Ach tak,ale film je to moc pěknej,ono je to podle povídky?
D_E: Kdepak peklo. (MOŽNÝ SPOILER) Z filmu mi to moc jasné nebylo, ale z povídky je patrné, že jde o jakési srdce města, dávnou “obludu” a její nohsledy, jež je třeba v zájmu přežítí města udržovat při životě.
Mě se to moc líbilo
Akorát,to místo kam dojeli,to mělo bejt jako peklo jo
Jedním slovem: Řezničina
Tak díky za skvělý film, který se k nám ani nepodívá. Za mě 70%. Jinak by mě zajímalo, kdo a proč dal tomuhle filmu 20%
, jen pro zajímavost kvůli argumentům, jinak nic proti. Já třeba za neúplné dodržení náplně povídky jsem moc nadšený nebyl, ale rozhodně je to jako svébytné dílo velmi nadprůměrné, atmosférické a brutální.
Já to sosám. Páč jsem to zrovna včera dočetl, takže jsem zvědav, jak se s tím filmaři poprali a co všechno tam zapomněli dát
. Nehodlám čekat na distribuci. Takže… zatkněte mne za to. čekám tady na vás.
Co to?
Používat cizích termitů je velké rizoto a někdy to může dopadnout katastrálním fiakrem.
….že očividně nejsi schopna nebo ochotná psát s čárkami, háčkami, tečkami…
olol
Jino, moc díky. Teď si všímám dalších, celkem výrazných chyb, jako “Leonina přítelkyně” místo “Leonova přítelkyně”, nebo vynechávání slov jako v “scénář od Jeffa Buhlera jen zřídka zaměřuje na jistou postavu” chybí “se” atd. Tak se za ně všechny omlouvám.
To Pajus: Kazdy se muze preklepnout a nebo omylem napsat jine slovo. A ver mi ze i kdyz si to po sobe treba stokrat prectes, nekdy tu chybu proste nenajdes a uvidis ji treba az ve zverejnene recenzi nebo az na ni nekdo upozorni.
Jinak si myslim ze J.calling.2bad ma vynikajici slovni zasobu a velmi dobre pise clanky.
Pajus: Představ si, že to byl překlep. Chtěl jsem napsat “polarizováni” a všiml jsem si toho až teď, když si to okomentovala. Mimochodem, ironie ti moc nejde a vzhledem k tomu, že očividně nejsi schopna nebo ochotná psát s čárkami, háčkami, tečkami a velkými písmeny na začátcích vět, od tebe to neberu. Jsem ti ale vděčný, že jsi na tu chybu upozornila.
prosim vas kdo ty recenze pise?? ocenuju ze se tomu venujete a poskytujete ostatnim informace, ale kdyz uz kazdy clanek pisete tak kvetnatym jazykem a davate si zalezet (?) na tom, aby vas prispevek byl hodny nejmin zlateho globu za uzasnou skladbu textu a vyber vhodnych pridavnych jmen atd tak aspon na urovni – co je podle vas slovo palarizováni ?? splest se muze kazdy, ale neverim ze tohle je preklep
Tak, pánové, lovci těch, co stahují, připište si mě na seznam
, pakliže distribuce do střední Evropy opět selže na plné čáře.