Český název: Bažina
Režie: Jordan Barker
Rok výroby: 2006
Délka: 90 min
Země: Kanada
Hrají:
Gabrielle Anwar … (Claire Holloway)
Justin Louis … (Noah Pitney)
Forest Whitaker … (Geoffry Hunt)
William Cuddy … (Kid)
… a další
Bažinu lze označit za sólo Gabrielly Anwar, která jednoznačně patří k mým oblíbeným herečkám. Přesto si nejsem jistá, zda bylo toto obsazení vhodným krokem. Její britsky zdrženlivý projev se výborně hodí do komorních dramat. Ale při vší úctě k jejímu talentu – vyděšenou hrát neumí. A také zestárla – kamera jí neodpustí jedinou vrásku a maskérna byla po dobu natáčení nejspíš mimo provoz. Nemohu se zbavit dojmu, že byla obsazena poté, co některá z mladších hereček odmítla. Velice bych si teď přála dodat – a tím jsem skončila s výčtem toho, co se na Bažině nepovedlo. Bohužel nikoliv.
Námětem film z mainstreamu nevybočuje. Máme tu dům plný vzpomínek, mnoho nepravděpodobných náhod, hodné a zlé duchy, děsivé sny a staré křivdy. No a nesmím zapomenout na vševědoucího černocha (což je šablonovitá figura, která se ve filmech objevuje neuvěřitelně často a mně osobně už celkem leze na nervy). Tuhle postavu si, v rámci možností celkem obstojně, zahrál Forest Whitaker.
A děj? Claire, autorku dětských knih, už roky trápí zlé sny. Vlivem duševní nevyrovnanosti se jí přestává dostávat i spisovatelské múzy. Bere si dovolenou a tu se rozhodne strávit v domě, který uvidí v televizi, a který je jí čímsi povědomý (docela rozčilující „shoda náhod“, že?). Jak se dá čekat, s tímto domem to není tak úplně v pořádku. Další a další střípky děsivého tajemství se neobjevují samovolně. Objevuje je Claire, která se touží zbavit noční můry, jenž zřejmě s místem její dovolené souvisí, a která jí ztěžuje život. Teoreticky se jí podaří záhadnou skládačku složit a zbývá závěrečný úkol – ověřit ji v praxi a pokusit se nabídnout duchům klid, který by definitivně zacelil staré rány. Jde tedy o klasickou hororovou pátračku.
Režie se tentokrát ujal Jordan Barker. Ten byl od roku 2001 aktivní pouze coby herec, v roce 2004 dostal první režijní příležitost v souvislosti s filmem My Brother´s Keeper, který se z Kanady do světa prakticky nedostal. Bažinu, coby možnost vydobýt si celosvětovou popularitu, Barker nevyužil.
Včera večer přišla volba na Bažinu a já se celkem těšil na další představení Gabrielle Anwar. Já mám tuhle herečku celkem rád a tak když už se objevila v duchařině, tak proč toho nevyužít. Sice mě zaráželo nízké hodnocení, ale tentokrát jsem zůstal nadmíru překvapený. Nejde sice o nějakou děsivou pecku, ale ani o průser hodný k zahození do močálu. Tvůrcům se místy podařilo navodit docela příjemnou atmosféru. Snové pasáže a hlavně úvodní přivítání Claire „domem“ sebou přinesly i kousek potřebného napětí a je jen škoda, že prostředek filmu byl trošku nudný. Asi nejvíce se mi líbila poslední třetina filmu, potřebná pomsta, rozuzlení zápletky, která je sice předvídatelná, ale určitě ne nezajímavá a solidní závěr.
sem sa kurva gebil jak neco
mě se Bažina velmi líbila, měl jsem štěstí, že jsme se an to dívali ve škole. My s klukama jsme se smáli, holky brečeli
. Holky se posrali u toho, jak tu šedivou babu zabily ty vidle, my s klukama jsme nemohli
. Prostě bomba 60%
.
Frenk: Sorry za pozdní odpověď, teda jestli ta otázka ohledně filmu 3:15 zemřeš platila mě. Teda, nejsem tak úplně fanda horroru jako žánru; respektive to, čemu se dneska říká horror, mi přijde spíš jako kříženec filmu o první veřejný pitvě v Praze a reportáže z jatek. Zrovna film 3:15 zemřeš hodnotim osobně hůř než Plan 9 from outer space Eda Wooda.:-) Přijde mi totiž jako projev hyenismu – nájemníci, kteří se nastěhují do “slavného” domu v Amityville, cíle mnoha turistů přemýšlejí, jak z této “slávy” vytřískat co nejvíc peněz. Opřou se o jednu z mnoha verzí výpovědi Ronalda DeFea jr., vraha vlastní rodiny, a vypustí do světa příběh o prokletém baráku, útočících démonech a tajemných hlasech… Prachy vydělaný na úkor podobný tragédie jsou hnus.
Samozřejmě, že ne každý film, který má v hlavní roli ženu je primárně určený pro ženy. Ale naopak to platí. To znamená, že typickým znakem hororu pro ženy je ženská hrdinka.
Souhlasim s J.calling.2bad – takovej Silent Hill tam mi dvě ženy v hlavních rolích nevadily
. Navíc ve hře Silent Hill se hrálo za muže a kromě změny hlavního hrdiny ve hře s filmem se nezměnilo nic, takže oba vlastně potkala stejná situace nehledě na pohlaví.
a já asi budu babochlap, protože ženský v hlavní roli mi nijak nevadí a nejednou se s ní ztotožním. Přece situace, která potká ženskou může klidně potkat chlapa.
NancyBitch: A navíc se přece bavíme o většinové populaci. Nějaké statistické odchylky nehrají roli
Waump: No jestli budu po mojí mamině, tak se obávám, že se to nezmění, protože tohle máme v rodině… Ale to už je hodně offtopic.
NancyBitch: Počkej za nějakých patnáct let. To už budeš spadat do cílové skupiny hororů pro ženy. A nemyslím to nijak zle. Já kolem 20 taky nikdy nemyslel, že budu takový jako jsem teď
Waump: Tak asi nejsem ženská, protože kolikrát mě od filmu dokáže odradit to, že hlavní hrdina je žena.
Jediná herečka, kterou mám skutečně ráda, je Katharine Isabelle, jinak ani nemám ráda herečky celkově… A malé děti nesnáším nejen ve filmech.
není to hanlivé. Je to prostě terminus technicus. Hanlivý nádech to dostalo až později. Hlavní je že prostě divačka se vždy lépe ztotožní s hrdinkou než s mužem. A samozřejmě i naopak. Je to vidět i na volbě tématu. Horory pro ženy hodně řeší děti (duchové, ztráta nebo ohrožení) dalším znakem je, že k vyřešení situace nepotřebují muže (ti buď nevěří a překážejí, umírají nebo jsou sami zdrojem ohrožení). Doporučil bych ti přečíst si knížku od Hrabáka: Napínavá četba pod lupou. Ten člověk psal o brakových tématech a žánrech. Sice jim nadával ale očividně měl přehled.
Aha. Vážně jsem ten termín nikdy neslyšela. Řekla bych, že je apriori hanlivý (něco jako “četba pro ženy” nebo “seriály pro ženy”).
Beonica: To není nic nového. Je to starý termín pocházející původně z literatury. Jde o příběhy cílené na ženské publikum, to znamená že jde vždy o hlavní hrdinku, důraz není tolik na akci nebo efektech ale spíš na pocitech a atmosféře. Samozřejmě dneska už to není tak vyhraněné, ale určitě si sama vybavíš spoustu hororů, které se budou víc líbit ženám než mužům. Hodně je to patrné u thrillerů tam to rozlišení přece jen ještě platí. U čistých hororů se to už díky cílenosti hlavně na mládež v poslední době mísí.
Horor pro ženy?
To je dobrý, slyším to prvně.
Zaba88: to by mohla být některá variace na Swamp-Thing
Jinak film Marsh považuji za naprosto průměrného až podprůměrného zástupce tzv. hororů pro ženy, s předvídatelným dějem a spoustou klišé. Takový naprosto konzumní kousek. Nebýt Whitakera, nedal bych mu víc než 20%.
ja som videla samizda tiez film bazina,ale neni som si vobec ista. tam zase nahanali v bazinach akusi obludu obrastenu konarmi, vyzeralo to velmi mysteriozne. alebo sa to inac volalo? joj ta moja hlava derava, nic si nepamatam
osvícení s J. Nicholsnanem je jeden z mých nejoblíbenějších horrorů a Jack jako obvykle exceluje, takže když se na ten film podíváš, rozhodně neprohloupíš, je to fakt fantastická záležitost a dle mého nejlepší adaptace Kingovy knížky, nepočítaje Shawshank a Zelenou míli, což nejsou horrory. a co se týče tohoto recenzovaného filmu, čtu o něm poprvé a asi se mu obloukem vyhnu.
Nancy: To asi jo. Ale když o tom některý z nich na rovinu mluví, tak to většinou vypadá, že si je svých komplexů vědom a zasluhuje za to uznání.
Beonica: Všichni recenzenti jsou zapšklí filmoví bručouni, co uměj akorát pomlouvat a sami jsou to nuly na druhou.
Moc ne. I když ten chlapík měl docela pěkně vymakaný břicho.
Já u sebe pozoruju, že jsem za tu dobu, co na horory koukám, už dost rozežraná. Musím s tím něco dělat – takhle by mě zakrátko už nebavilo nic a stal by se ze mě zapšklý filmový bručoun.
3:15 zemřeš… a líbilo? Mě teda jo (dával sem mu 80 %, což ted považuju za přehnané), ale líbilo.
Osvícené jsem neviděla, jenom četla (když s tím filmem vyjádřil King nesouhlas, tak jsem na něj loajálně nešla
). Myslím, že mezi těmi snímky je pár zásadních rozdílů – tahle hlavní hrdinka má k tomu domu osobní vztah (kdysi tam žila) a navíc se nezblázní.
Když už ale mluvíš o Osvícených – minulý týden jsem koukala na 3:15 zemřeš… takovou vykrádačku Kinga jsem snad ještě neviděla. A že jich je.
Ten děj – alespon jak si ho načrtla – mi trochu připomíná film Osvícení (spisovatel, co hledá inspiraci na děsivém místě), ale to byl dokonalý horor, Bažinu bych si ani v televizi nepustil.