Český název: Maniac Cop III – Odznak mlčení
Režie: William Lustig, Joel Soisson
Rok výroby: 1993
Délka: 85 min
Země: USA
Hrají:
Robert Davi … (detektiv Sean McKinney)
Paul Gleason … (Hank Cooney)
Jackie Earle Haley … (Frank Jessup)
Robert Z´Dar … (Matt Cordell)
Caitlin Dulany … (Dr. Susan Fowler)
Gretchen Becker … (Katie Sullivan)
… a další
Cordell je pohřben, ale vzápětí je přiveden rituálem černé magie zpět mezi „živé”. Objektem jeho zájmu je tentokrát policistka Sullivanová. Ta leží v nemocnici po přestřelce, kterou zkažení novináři přestříhali tak, že to vypadá, že Katie bez mrknutí oka zastřelila rukojmí. Matt se vydává očistit její jméno, podobně jako se mu to povedlo již před tím se svým.
Třetí příběh o maniakálním poldovi začíná opět bezprostředním navázáním na předchozí události. Divákovi je představeno několik scén od minule. Úvodní titulky navíc doprovází záběry, jež až nápadně připomínají Cordellovu procházku, která končila u oné trafiky. Celé je to podbarveno masivní hudební stopou. Jejím autorem je Joel Goldsmith. Správně, je to syn slavného otce Jerryho. V sérii Maniac Cop je právě jeho „Main Theme” nejpovedenější.
Začátek tedy vypadá velmi slibně. O to více zamrzí, že zbytek se nese v duchu neslané nemastné podívané. Ani přes celkem povedenou atmosféru, která se částečně vrací k temnotě prvního dílu, se nepodařilo vytvořit dílo, na něž by se dalo vztáhnout pověstné úsloví „do třetice všeho dobrého”. Co to kazí?
Je to motiv blíže nespecifikovaného náboženství, který ač obrazově i hudebně vypadá dobře, nehraje ve filmu větší úlohu, než pouze vycpávkovou. Stejně nevyužitý je samotný Cordell. Ačkoli se objevuje poměrně často, zhruba ve stejném množství jako v prvním dílu, je tu také jen jakoby mimochodem. Navíc z něho tvůrci krom toho, že zapomněli udat důvod a smysl jeho výskytu ve filmu, učinili pokus o vraha z tuctového slasheru. Matt k vraždění začíná využívat všemožných dostupným propriet kolem sebe. Scénáristovi tedy fanoušci série mohou poděkovat za to, že se snažil jejich miláčka inovovat na úkor tradiční šavle (která zde naštěstí je) a lámání vazu. Co dále filmu neprospělo, bylo další nevyužití, tentokráte motivu ženy coby Cordellovy partnerky. V neposlední řadě chybí špetka nahoty a nějaká ta krev. Jediné výstižné slovo, které se dá v souvislosti s filmem vyřknout, je nedotaženost.
K podstatným kladům filmu patří herectvo. Hlavní detektiv pokračuje ve vlastním šarmantním charakteru z předchozího dílu, i když způsob, jakým se celkově prezentuje, nutí položit si otázku, zda neměl scénárista při jeho sestavování nějakou krátkodobou amnézii, protože Mac je nyní trochu někde jinde. Přesvědčivě hrají i jeho kolegyně. Pro zaryté příznivce béčkových herců je jistě potěšující zprávou, že ani zde nechybí v titulcích jméno Raimi. Tentokrát je to však Ted.
Kapitolou pro sebe je Cordell. Kdykoli se objeví, atmosféra zhoustne, záběry tu a tam zpomalí. Jeho příchod do kostela je fascinující, jeho odchod od hromady mrtvol těch zmetků, pro které si přišel, taktéž. Ovšem těchto světlých chvilek je tak málo, že nejsou schopny film udržet nad vodou. K onomu potápění jen nahrává závěrečné zúčtování, které mnoho logiky nepobralo (ostatně jako snímek celý) a které až nápadně připomíná předešlý díl.
nejslabší díl, ale já ho vidím na 50%, protože mám na něj zajímavé vzpomínky
tedy co se jeho pozorování týká