Land of the dead (2005)


Český název: Země mrtvých
Režie: George A. Romero
Rok výroby: 2005
Délka: 93 min
Země: Kanada / Francie / USA
Alternativní názvy: Dead Reckoning, George A. Romero’s Land of the Dead, Land of the Dead – Le territoire des morts, La Terre des morts, Twilight of the Dead

Hrají:
Simon Baker … (Riley)
John Leguizamo … (Cholo)
Dennis Hopper … (Kaufman)
Asia Argento … (Slack)
Robert Joy … (Charlie)
Eugene Clark … (Big Daddy)
Joanne Boland … (Pretty Boy)
Tony Nappo … (Foxy)
…a další

 

Nedávno jsem psal recenzi na Úsvit mrtvých a už se mi dostal pod ruku další horor kráčející v jeho šlépějích. Odpusťte mi prosím vzájemné porovnávání obou titulů, ale je to nevyhnutelné stejně jako Soudný den v Terminátorovi.

Zemi opět ovládli ti, kteří mají být pod drnem. Nevysvětlitelné události umožnily mrtvým vstanout ze svých chladných hrobů a šířit smrt po celé planetě. Mají rádi lidské maso a lze je zničit jen přesnou ranou do hlavy. Naštěstí existují místa, kam se ještě nedostali. Lidé žijí v obrněných městech, naprosto odříznuti od okolního světa. Smetánka si libuje v elegantních bytečcích, zatímco spodina se brodí ve špinavých uličkách daleko od nejvyššího mrakodrapu, kde sídlí Kaufman, člověk, který prosperuje na zombie katastrofě tím, že dává lidem pocit bezpečí. Avšak děj nás seznamuje se dvěma žoldáky, Cholem a Rileyim, kteří pravidelně opouštějí ochranné ploty města, aby přivezli vše, co smetánka i oni potřebují – potraviny, léky a podobně. Jeden z nich touží dostat elegantní byt v mrakodrapu, druhý opustit celý komplex a vyrazit kamsi hledat nový svět. Poslední dny ale nic nevychází. Na ulicích lze slyšet slova o revoluci a (což je mnohem horší) někteří nemrtví začínají primitivně přemýšlet a dokonce se i domlouvat a chtějí zničit poslední zbytky lidské civilizace….

Země mrtvých je další horor, který používá zajímavé téma, ale neumí ho využít. Dokonce budu tvrdit, že jsem se dost nudil. Obrněný transportér, kolem něhož se motá polovina děje, je sice dobrou ukázkou síly, ale kam se hrabe na opancéřovaný autobus z Úsvitu mrtvých, kde vzali za své řetězové pily. Je sice pěkné, že tvůrci dali zombikům nové vlastnosti, co je to ovšem platné, když vás nedokáží upoutat jako tisícíhlavé stádo v Úsvitu. Země mrtvých nemá žádný zamapatovatelný okamžik, žádný zajímavý pohled kamery, nic. Prostě se jen budete hodinu a půl dívat na film a pár minut po skončení ani nebudete vnímat, o čem to vlastně bylo. Absolutně zde chybí nějaký dobrý nápad, jako například v Úsvitu mrtvých zombie novorozenec či v Residentu krájející lasery. A tak se tento nezábavný snímek zaškatulkuje asi tam, kam spadnul i druhý Resident Evil, jako film, který nemusel být nikdy natočen, jako trošku pozměněná kopie lepšího zombáckého hororu s pouhou myšlenkou vydělat peníze.

Hodnocení4
Naprosto směšně pak vypadají scény, kdy se zombíci dostanou do komplexu tím, že vyvrátí plot. Kdyby byla kolem města postavena dva metry vysoká zeď, nemuselo by se nic stát a tento film by nemusel být nikdy natočen.
40%

Sdílejte článek

Profilový obrázek

Frenk ( profil autora )

Film, hudba a alkoholické radovánky, to jsem já!

43 komentářů

Přidejte svůj komentář
  1. Profilový obrázek
    waump 24 července 2012 v 14:26

    Je pravda, že ZMDB.ORG zrovna prochází rekonstrukcí (už docela dlouho). Jiných databází zombie filmů moc není a ty co jsou tak evidují maximálně tak 300-400 filmů. S žebříčkama je to těžké, každý má jiný vkus. Ještě se dá použít IMDB.COM, stačí zadat tag Zombie, tam jich evidují něco kolem 1200 a myslím že se tam dá řadit i podle oblíbenosti.

    Jinak ještě malé upozornění, jestli budeš sledovat Dawn of the Dead v té verzi, která vyšla na DVD u nás, tak to se ti líbit nebude určitě. Jak dabing tak i titulky jsou tam strašně sprasené, že to kolikrát nedává smysl.
    Jinak jestli si chceš pokecat o zombících a filmech víc, tak přijď k nám na http://zombie.4fan.cz/forum/

  2. Profilový obrázek
    waump 23 července 2012 v 10:49

    Já bych ti doporučoval neporovnávat. Je to úplně jiný film a s Romerovým originálem to až na prostředí obchoďáku nemá nic společného. Jinak k těm filmům co se ti líbí: v podstatě jsi vyjmenoval 7 snímků, které považuješ za lepší. Ovšem známá zombie databáze ZMDB.ORG k dnešnímu dni eviduje 4913 filmů se zombie a podobnou tématikou. Statisticky z toho vyplývá, že i tak Romerovy filmy patří do první desítky. A to rozhodně není špatné. 😉 Jinak originál Dawn Of the Dead z roku 1978 považuji za vůbec nejlepší zombie film vůbec a nejsem sám.

    Nikdo ti nemůže mluvit do tvého osobního vkusu. Každému se líbí něco jiného. Ale postatou je, že Romero točí kvalitní filmy, jestli tobě osobně se líbí nebo ne, to je věc jiná. Ale můžu říct, protože zombie tématikou se zabývám už dlouho a jen moje osobní sbírka číní přes 700 zombie filmů, tak jsem vděčný za každého nového Romera. Ten točí totiž skutečné filmy a ne jen prvoplánové přehlídky krve a vnitřností. Jeho filmy mají skutečný příběh, který by obstál i v jiném prostředí. U převážné většiny ostatní tvorby je příběh něco, co má vyplnit prostor a čas mezi gore scénami.

  3. Profilový obrázek
    jamno 22 července 2012 v 21:59

    @waump: nemozem si pomoct ale mne sa jednoducho az tak jeho styl nepaci. Napriklad aj v tomto konkretnom filme – tusim na konci sa dvaja zombici chytili pekne za rucky akoby boli milenci OMG a taktiez som kdesi vycital ze v inom jeho filme jazdia dokonca na konoch….

    Ostatne veci su unho ale samozrejme dobre, hlavne postapo prvky. Nakolko bol v tomto zanri prakticky prvym z prvych, tak skutocne tazko najst filmy, ktore sa mu nepodobaju.

    Vedel by som ti vymenovat par filmov, ktore sa mi pacia viac ako Romerove produkty: 28 days/weeks later (radsej mam 28 days later), REC/Quarantine a samozrejme serial The Walking Dead (moja srdcovka). Asi som divny ale tieto veci mam jednoducho rad.

    Ale aby som bol kompletny, tak je mojou povinnostou si este pozriet originalny Dawn of the Dead (1978) a porovnat ho s remakom z roku 2004, ktory som uz videl.

  4. Profilový obrázek
    Eraserhead 25 listopadu 2009 v 23:26

     Jo, jo, jo!!!!!! Staří dobří zombíci, tak jak jsem si je zamiloval, jsou zpátky a nepřivedl je nikdo jiný a povolanější, než Romero. Země mrtvých je parádní zombie oddechovka s výbornými maskami, krvavými hody nemrtvých, slušným humorem a nádhernou Asiou Argento. Tohle jsem opravdu nečekal. Po Noci oživlých mrtvol druhý nejlepší díl série…

  5. Profilový obrázek
    Frenk 2 července 2007 v 17:33

     Už mě nebaví se hádat pořád dokola na to stejné téma. 40 % považuji za naprosto nezpochybnitelnou cifru a budu si za ní stát. A navíc nepovažuji za špatné, když se srovnává několik podobných titulů a nehodlám to měnit jen proto, že toto dílo čerpá z námětu VELIKÉHO pana Romera, takže sorry.

    Jinak – díky za komentář.

  6. Profilový obrázek
    waump 31 ledna 2007 v 18:34

    Recenze píšu hrozně nerad, raději dělám teoretické články o žánru jako takovém. ten dlouhý příspěvek jsem chtěl původně poslat jako článek, ale nějak jsem se nerozhodl do jaké rubriky. recenze to není, osobnost taky ne. A další věc co mě zajímá, jak dostanu do článku fotky aby byly přesně na místě kam patří?

  7. Profilový obrázek
    waump 30 ledna 2007 v 23:50

    Dneska jsem hrozně ukecaný. A proto bych rád rozebral proč je Land Of The Dead (LOTD) dobrý film a zaslouží si aby nezapadl.

    Kdo viděl pár zombie filmů asi mi dá zapravdu, že jsou si celkem podobné jako vejce vejci. Základní premisou je, že se někde objeví nákaza, prvních pár minut se popisuje celkový chaos a nakonec se vyprofiluje skupinka hrdinů, která se rozhodne opustit zasaženou oblast a dostat se někam do bezpečí. Toto je základ 99,99% tohoto subžánru. Pak už jen yáleží na financích producentů, jak si s tématem poradí.

    Ultralevné filmy, kde není dostatek peněz na masky, exteriéry a nákup lepších herců, to většinou řeší pohybem ve stísněných prostorách, kde můžou nedostatek efektů nahradit ponurou, setmělou atmosférou pustých a členitých chodeb. Tam mohou rozehrát svojí lekací hru, kdy nebezpečí může čekat za každým rohem a ve tmě není vidět nedokonalost gore efektů a masek. Ti s větší invencí vsadí na humor a krvavý vodopád občas prostřídají stejně krvavým, brutálním humorem. Protože tyto ultralevné filmy jsou stejně určené jen pro zaryté fanoušky žánru, určité nedostatky se jim promíjejí. Koneckonců jde o zábavu a té si tu znalec užije až  až.

    Další kategorií je béčková produkce, kde tvůrci počítají, že film jim nějaké peníze přinese zpátky. V této kategorii nás oblaží obsazením herců typu “toho jsem už někde viděl” a několika dívkami lepých tvarů, které se do partičky dostanou někdy během cesty do práce, kam bůhví proč chodí zásadně v přiléhavých minišatečkách. Ovšem může se i stát, že hlavní partička nejsou náhodně sesbíraní kolemjdoucí, které katastrofa zatím minula, ale skupina tvrdých profesionálů v maskáčích a s výzbrojí, co by jim záviděla i URNA. Ale ať již jde o profesionály nebo amatéry, jedno je vždy stejné. Složení party. Hrdina, hrdinka, roztomilý nemotora, ta vyvinutá co ukáže prsa, krysa a maso pro zombie. Naštěstí je už dost peněz na relativně slušné efekty a díky tomu, že film půjde rovnou na video nechybí ani krev, sex a občas politická nekorektnost. Prostě střední proud zombie zábavy.

    Na vrcholku pomyslného žebříčku jsou pak velkoprodukce. Není jich mnoho ale horor je na vzestupu a každý dolar vložený se několikanásobně vrátí. V těchto případech se divák rozhodně může těšit na vizuální hody. Každý dolar je na filmu vidět. Je to skvělá zábava a jen málokoho napadne, že vlastně vidí pořád totéž, jen v jiném, lepším a dražším obalu.

    Doufám, že jsem názorně vysvětlil, že zombie filmy všech finančních kategorií jsou v podstatě pořád stejným příběhem, který si někdy navlékne koženou bundu, někdy uniformu a čas od času se blýskne přepychovým smokingem. Koneckonců diváci asi nic jiného nechtějí?

    Naštěstí tohle neplatí vždycky. I když člověk tenhle žánr miluje, občas se neubrání povzdechnutí, že by to chtělo aspoň malou změnu.

    A je tu kupodivu pár tvůrců, kteří i v takhle zatuchlém rybníku dokáží vypěstovat dravou štiku a nám nespokojeným předhodí vydatnou rybí lahůdku. Dneska možná už tyhle filmy nevypadají tak přelomově, ale je třeba si uvědomit dobu jejich vzniku. A hlavně to, že novátorství v nich obsažené bylo později důkladně přežvýkáno desítkami napodobovatelů a plagiátorů. Takže se paradoxně může stát, že rozmazlený divák jenom zývá a říká si, že tohle viděl už mockrát. No to je cena za průkopnictví.

    Ale nikdo už jim prvenství nevezme. A tak můžeme poděkovat Victoru Halperinovi že v roce 1932 natočil White Zambie, kde zombíci ještě maso neradi. Jesus Franco ve svém opusu Christina, Princesse de Erotisme (1973) poprvé předznamenal záplavu obnažených prsou v budoucích béčkových filmech. A milovníci gore efektů vědí, že bez Fulciho a jeho Zombi 2 (1979) by možná dodnes kamera cudně uhýbala před gejzíry krve a vyrvanými vnitřnostmi. Podceňovaný velikán Dan O Bannon a jeho Return Of Living Dead (1985) má na triku hned tři prvenství: skloubil horor s hláškující komedií a dal zombíkům rychlost a rozum (zamávejte Snyderovi, a Boylemu). O přínosu Petera Jacksona a jeho Braindead (1992) nepochybuje už žádný přívrženec splatterpunku.

    Ale zatímco každý z těchto velikánů se zapsal jedním výrazným dílem do zlaté knihy Zambie hororů, je tu někdo, jehož přínos se neomezuje jen na jedno dílo, ale prorůstá žánrem už téměř 30 let. Ano a modří už vědí.

    George A. Romeo

    Už jen za Night Of The Living Dead (1968) by zasloužil desetimetrovou bronzovou sochu před každým lepším kinem. Film, který nastartoval celý žánr a bez kterého bych teď neměl o čem psát. Neskutečně atmosférický černobílý film, kde se dá napětí krájet a který definoval hranice žánru. Ale kupodivu to nejsou jenom Zombie, které dělají film tak výjimečný. Už zde se totiž ukázala hlavní síla jeho filmů, která se projevila i v dalších dílech tetralogie. Přestože je film zaplavený nemrtvými, kteří mají hodně velký hlad, hlavní nebezpečí nečíhá venku, ale vevnitř. Romeo nám mistrovsky ukazuje, že i když celý svět je proti nám, největším nebezpečím jsou zase jen lidé. Kdo některý z jeho filmů viděl, bude určitě souhlasit, že kdyby se lidé dokázali domluvit vlastně by jim žádné nebezpečí nehrozilo. Na pozadí krvežíznivých (masohladových) nemrtvých rozehrává Romeo mezilidské drama, za které by se nemusel stydět leckterý artový snímek.

    V roce 1978 pak na plátna vstoupil druhý díl eposu Dawn Of The Dead. A opět jsou to hlavně mezilidské vztahy od kterých hrozí největší nebezpečí. Co si myslet o jednání bandy motorkářů pod vedením vynikajícího Sabinino jen tak pro legraci zničí bezpečné útočiště hlavních hrdinů? Ovšem v tomto díle se už naplno objevují další prvky typické pro Romeovu tvorbu. Je to především společenská kritika, která vyjadřuje autorovo znechucení soudobou společností a pak humor. Ovšem není to hláškující úchylnost jak ji představil O Bannon ani krvavá bžunda Braindedu. Romerův humor je jemnější, satiričtější a pracuje spíše s obrazem a zvukem než slovy. Nezapomenutelná je rozhodně scéna s neodbytným hare krišňákem nebo skvěle hudebně pobarvené korzo zombíků po obchoďáku. Odmyslete si bledost a klátivé pohyby a máte před sebou běžný americký nákupní víkend.

    Zde se přímo nabízí srovnání se Snyderovým remakem z roku 2004. Přestože mám nové Dawn Of The Dead rád a skvěle jsem se u něj bavil docela chápu Romerovo rozhořčení. Veškerá jemnost a rafinovanost je pryč. Tam kde Romeo pracuje s náznaky a satirou, Snyder nabízí akci a brutalitu. Kdyby Snyder nazval svůj snímek jinak, byl by stejně dobrý a zábavný a nezůstal by hořký pocit, že producenti jen chtěli těžit ze známého názvu. To Savinino remake Night Of Living Dead (1990) se s předlohou vypořádal mnohem lépe a jen dotáhl některé motivy k dokonalosti.  Snyder ponechal jen zombie a obchoďák a to mi na remake přijde docela málo. Kdyby svůj film nazval třeba Shopping Mall Of The Dead nic by se nezměnilo, Romero by mlčel a já bych filmu dal aspoň 90%. Ale takhle sorry. Jsem jen zvědavý jak dopadne remake Day Of The Dead, který se chystá na letošek. Ale je fakt, že tvorbu Steve Minera mám vcelku rád.

    Day Of The Dead (1985) je pak dalším milníkem zombie žánru. Natočit zombie horor skoro (ale jen skoro) bez nemrtvých je docela odvaha. A přesto film funguje. Naplno se tu ukazuje, že Romerovi jde hlavně o mezilidská dramata a katastrofa okolo slouží jako katalyzátor. Sociálně kritické tóny hrají naplno a souboj mezi vědou a armádou je tak trochu nadřazený všemu ostatnímu. V mém žebříčku v tetralogii patří tomuto dílu spodní příčka právě za onu promarněnou šanci. Ovšem v něčem byl tento film přece jenom důležitý: vrátil zombie žánr zpátky do Hollywoodu. V letech minulých si žánr uzurpovali Italové a Španělé, kteří mu sice dodali gore a temnou atmosféru, ale kdo zná tuto část filmografie ví, že příběh dostával pěkně na frak. Je proto potěšující žánrový návrat tam, kde jsou přece jen kvalitnější scénáře a více peněz. Více peněz znamená více diváků a více diváků pak více filmů atd… atd…

    Rok 2005 pak s filmem Land Of The Dead znamenal Romerův návrat k žánru. A dopadlo to skvěle. Vznikající filmařina, nečekaně hodně gore efektů, skvělí herci a prokreslené charaktery. Nechybí ani typická nadsázka a jemný humor. Kombinace hudby a obrazu je skvělá. Hned scéna z počátku filmu se zombie svatbou je vynikající. A scéna známá i z plakátů, když se zombie vynořují z vody byla velkolepá. Ale co mi udělalo největší radost byla ta základní změna. (Ne nejedná se o přemýšlející zombie. Na ty má patent už O Bannon v Návratu) Konečně totiž došlo ke změně základního schématu. Po letech první film kde nemusím  od začátku sledovat vznik nemrtvých a trpět když postavy jako nechápou co se děje, všichni panikaří a televize vysílá varování než se navždy odmlčí. Romero nás šoupnul hezky do světa, kde lidé a nemrtví vedle sebe již nějaký čas žijí (jestli se to dá použít) a nikdo nikomu nic nemusí vysvětlovat a nikdo se pitomě nevyptává proč ta teta tatínka samou láskou papá. Doufám, že se objeví spousta napodobovatelů a epigonů a konečně si užijeme svět, kde se před zombiemi neutíká, ale kde se s nimi válčí o území a zdroje. První vlaštovkou je snad na letošek ohlášený film Zombie Wars.

    A tak i když mě na LOTD zamrzelo pár scénáristických chybiček a jeden kardinální logický kiks (oběšenec se podle vnitřní logiky nemůže stát nemrtvým) považuji tento film za další mezník v zombie žánru. Tak jako byl každý předešlý díl.

    Zombie horory dostupné v ČR

     

    28 Days Later

    Beyond Of Re-Animator

    Braindead

    Bride Of Re-Animator

    City Of The Living Dead – Páter Thomas

    Dawn Of The Dead (1978)

    Dawn Of The Dead (2004)

    Day Of The Dead

    Dead And Breakfast

    Dead And Buried

    Dead Men Dont Die

    Dead Men Walking

    House of Dead 1

    House Of Dead 2

    C.H.U.D. 2

    Choking Hazard

    Infested

    Land Of The Dead

    Mortuary

    Night Of Comet

    Night Of Creep

    Night Of The Living Dead (1968)

    Night Of The Living Dead (1990)

    Resident Evil 1

    Resident Evil 2

    Return Of Living Dead 1

    Return Of Living Dead 2

    Return Of Living Dead 3

    Severed

    Shaun Of The Dead

    Hrunken Head

    Stuff

    Undead

    Zombie High

     

  8. Profilový obrázek
    waump 30 ledna 2007 v 19:17

    sakra, teď jsem napsal strašně dlouhý příspěvek a zapoměl vyplnit nick. Práce na nic a myšlenka už je v p****i 🙁

    Frenk: Když jsem před 20 lety začal sbírat zombie horory, tak jsem si to taky myslel. Dneska stačí najet na imdb.com, zadat do vyhledávače zombie a vyjede seznam hodně přes 1000 filmů. pousta z toho sice nejsou zombie ale jen mrtví lidé nebo duchové, ale i tak zbývá nějakých 500 filmů. A každý den přibývají další. Ve sbírce jich mám kolem 100 a ty další jsem viděl tak různě. Pořád sháním další. Spousta z nich jsou amatérské, nezávislé nebo krátké filmy ve všech světových jazycích (takže mi uniká 95% vtípků) Doufám, že se někdy dostanu do stádia, kdy budu mít aspoň třetinu. Ale asi ne, protože sbírám i spoustu jiných žánrů a nestíhá internetové připojení ani peněženka.

  9. Profilový obrázek
    waump 30 ledna 2007 v 17:31

    Sorry, nechtěl jsem se tě dotknout, ale dost mě dostalo srovnávání s Resident Evilem. Já se u LOTD bavil docela dobře, což se u RE a hlavně RE2 říct nedalo. A hodnocení? Jsem docela velký fanda do zombie hororů a mám jich skouklých něco přes 150. A proto můžu s naprosto čistým svědomím prohlási, že v rámci žánru si LOTD mých 80% naprosto zaslouží. Pokud bych totiž přistoupil na 40% pak by se většina zombie produkce dostala do záporných čísel, což asi nejde:-) Znovu opakuji, že mé hodnocení je v rámci subžánru. A co se týká Romera a podtextu jeho filmů. Jestliže většina zombie hororů je prachsprostá akční řezničina, pak musím ocenit Romera, že se snaží mezi postavami vytvářet vztahy a jeho postavy nejsou zaměnitelné. U většiny hororů mě tak nějak nezáleží na tom, kdo přežije a sympatie většinou přiděluji podle toho jestli jsou ty holky dost pěkné.  Postavy v Romerových filmech nejsou tak klišovité. Neříkám, že se rád nepodívám i na čistou řezničinu, ale u té prostě hodnotím něco jiného. Snyderův remake se mi líbil a dávám mu také 80% ale za úplně jiné kvality než LOTD. Tímto mým trochu užvaněným výplodem bych prostě rád upozornil na to, že i v hororech jsou rozdíly a nejde srovnávat jablka s hruškami. Oboje je sice chutné ovoce ale přesto každé jiné.  A těch nezapomenutelných pár momentů bych v LOTD rozhodně našel.

    PS Pokud někdy dojde na ono slibované setkání příznivců tohoto webu, rád si popovídám. Možná se potkáme i někde na nějakém conu

  10. Profilový obrázek
    Shark 29 ledna 2007 v 21:43

    A zase se musím Frenka zastat. Když se dívám na horror, rozhodně v něm nebudu hledat společenskou nebo snad třídní kritiku, pokud se někdo snaží propašovat tyto své názory do zombie filmů je to jeho věc, ale já se chci především pobavit, což tento film nedokázal ani v nejmenším a 40 procent je ještě velmi nadsazené hodnocení. Filmů mám nakoukáno stovky mimochodem. Tím samozřejmě nechci říct, že musí mít všichni jednotný názor, ale za tímto názorem Frenka stojím, narozdíl od Doomu samozřejmě. 

  11. Profilový obrázek
    Frenk 29 ledna 2007 v 20:19

     Omlouvám se, ale o Romerovi a o jeho  komentování  společenské a politické situace nevím skoro nic. Vím, že je to zakladatel zombie hororů, ale bohužel jsem neměl tu možnost spatřit jeho předešlé filmy. Nyní k hodnocení.

    Myslím si, že každý film by měl především pobavit. To, že Země mrtvých měla nějakou hlubší myšlenku je sice krásná věc, ale jinak nedokáže absolutně ničím zaujmout. Nehledám jen gore efekty, cool hlášky (o těch sice nebyla v recenzi ani hláška, ale to je jedno) nebo masky, rozhodně by ale neměl chybět alespoň jeden výrazný okamžik, jedna scéna, která by nás donutila o snímku více uvažovat, jediná chvíle, která by se nám vryla do paměti. Nic z toho tam nebylo. Hlubší myšlenka je sice pěkná věc, ale musí být správně vyjádřena. A proto budu dál upřednostňovat Úsvit mrtvých, který je super zábavou či Residenta, jenž je sice ptákovina ovšem mnohem lépe koukatelná.

    Co se týče tvé poznámky o tom, že mám toho málo nakoukáno, to nevím, jak mám hodnotit, ale pěkných pár recenzí už jsem napsal a dávat tomuto filmu 80 myslím jen potvzuje to, že si jeho příznivec a máš Romerovi filmy rád. Tuto “lásku” však podle mě zcela jistě necítí většina “obyčejných” nezasvěcených fanoušků.

  12. Profilový obrázek
    waump 28 ledna 2007 v 21:08

    Tak s touhle recenzí rozhodně nesouhlasím. V první řadě proto, že se jedná o čtvrtý díl volné tetralogie a proto je třeba Land Of Dead hodnotit v určitém kontextu. Srovnávání s Dawn Of Dead, které je remakem druhého dílu Romerovy tertalogie je pak úplně zcestné. Neříkám, že se na něj špatně kouká, ale především je to zábavné akční béčko za áčkové peníze. rovnání s Resident Evilem pro jistotu ani nebudu komentovat.

    Ale teď již k samotnému Land Of Dead. Přestože je Romero zakladatelem moderního zombie žánru nikdy mu nešlo jen o to, natočit akční horor. Celým jeho dílem se totiž vine snaha o komentování současných společenských problémů tím, že takzvaně vyhrotí situaci. Celá tetralogie je tak trochu satirou na současný způsob západního života (pan Romero je totiž tak trochu levičák). Zatímco v prvním filmu politická satira ještě není tolik znát (snad jen ve vstupech z rádia, nebo v tom, že tak trochu pranýřuje takový ten běžný rasismus), druhý film Dawn Of Dead už pracuje mnohem více s humornými až parodizujícícmi prvky. Obchoďák je brán jako chrám konzumu, kam se stahují lidé i po smrti. Třetí film Day of Dead je v kritice jestě mnohem otevřenější. Tentokrát si bere Romero na mušku takzvané Válečné jestřáby, kteří i přes to, že svět kolem nich zaniká v náporu nemrtvých, neváhají a snaží se zombie využít jako zbraň pro další válku. V zatím posledním díle Land Od Dead jde Romero ve svém levicovém boji asi nejdále. Je to prostě o soužití chudých s bohatými a o tom, že ani celosvětová katastrofa nezabrání bohatým  v dalším kořistění. Je proto rozhodně chybou hodnotit Land Of Dead jako běžný zombie horor a hledat v něm jen nezapomenutelné gore efekty, masky nebo cool hlášky. Tenhle film je prostě o něčem trochu jiném. Každý sice nemusí souhlasit s Romerovou kritikou společnosti (i mě to jeho levičáctví občas lezlo krkem) ale tvrdit, že jde o nudný béčkový horor natočený jen s myšlenkou vydělat peníze je zcestné a svědčí o tom, že autor recenze toho asi nemá moc nakoukáno. Waum

Nový komentář