Keep, The (1983)


Český název: Pevnost
Režie: Michael Mann
Rok výroby: 1983
Délka: 96 min
Země: USA

Hrají:
Jürgen Prochnow … (Kapitán Woermann)
Gabriel Byrne … (Major Kaempffer)
Ian McKellen … (Dr. Theodore Cuza)
Scott Glenn … (Gleaken Trismegestus)
Alberta Watson … (Eva Cuza)
…a další

 

Režiséra Michaela Manna asi nemusím dlouze představovat. Stačí vzpomenout na jeho opusy Poslední Mohykán, Nelítostný souboj či Collateral a všem musí být jasné, kam ho zařadit. Ne vždycky se mu ovšem dařilo. Úsloví „začátky jsou těžké” se potvrdilo i v jeho případě, zvláště když musíte být rádi za každý finanční prostředek a materiál, který v tomto případě představovala stejnojmenná kniha od F. Paula Wilsona.

Spisovatel údajně osobně filmovou Pevnost poplival a asi se není čemu divit. Mann totiž natočil béčko jako hrom, které se sice tváří vážně, ale v jádru je směšné až běda. Příběh je situován do roku 1941, tedy do druhé světové války. A právě nacisté mají za úkol obsadit podivnou stavbu v rumunských horách. V té se ovšem uvolní zlá síla, která německé vojáky vraždí. Režisér se ovšem nespokojil jen s touto partou a tak do Karpat spěchá ještě židovský historik se svou dcerou, tajemný cizinec z Řecka a posily přivádí nelidský major Kaempffer. Tajemné zlo má tedy z čeho vybírat.

To ale bohužel není záruka toho, že se u Pevnosti budete bavit – tedy v tom hororovém smyslu slova. Atmosféra a napětí totiž neodpovídají dnešnímuu standartu, ale dokonce ani standartům 80. let. Najde se zde několik pěkných okamžiků, ale to je tak asi všechno. Tvůrci spíše využívají různých vizuálních laskominek, která jsou odrazem začátku osmé dekády, které ale nedokáží zastínit fakt, že Mann do našeho žánru jednoduše nepatří.

Když ovšem není bestie na scéně, Pevnost celkem slušně funguje. Dialogy mezi několika různorodými charaktery jsou snesitelné, někdy dokonce hádka majora a kapitána přeroste do fylozofických výšin, které však vedle často viděného démona působí nepatřičně. Skoro by se chtělo říct „zrušte ho” a máte z toho další válečné drama. Na druhou stranu – ten démon tady je a i přes určitou směšnost dnes vyvolávající, si může fanoušky osmdesátek získat. Dokonce se po celý film jaksi vyvíjí a mění podobu.

Co se ještě povedlo krom efektů? Herci jsou rozhodně slušní a hrají skoro o život. K radosti své jsem ve dvou větších úlohách rozpoznal známé herce – roli fanatického majora si střihl Gabriel Byrne, židovského doktora Ian McKellen – a oba mě svou přítomností potěšili. To se ale rozhodně nedá říct o hudbě, která byla velmi zvláštní. Mann chtěl být totiž moderní a tak do Pevnosti nasadil elektroniku od (pro mě neznámé) německé skupiny. Výsledek někdy trhá uši, jindy dokáže naopak scénu dobře podbarvit. Zkrátka je polovičatá jako celý film.

Hororům obecně se většinou vytýká celková nedotaženost a Pevnost není vyjímkou. Divákovi nejsou prozrazena pravidla hry a občas prostě jen kouká, co se to na obrazovce vůbec děje. Jakou silou vládne záhadný cizinec? Jakou silou vládne démon? Má ten předmět, který poutník drží v ruce něco společného se světelným mečem ze Star Wars? Asi to trošku přeháním, ale takové otázky mohou nastat, byť je mi jasné, že u béček se to toleruje a přechází relativně snadno.

Hodnocení5
Pevnost dnešní hororáře neuspokojí, ale milovníkům starších technik by alespoň průměrně stačit mohla. Je to nedotažené, nevysvětlené, takřka bez napětí, stejně tak neobvykle podané, zábavně „blbé", přestřelené a kouzelné, zkrátka osmdesátkové (sex nemůže chybět). Do dějin žánru se to nezapsalo, ale nejspíš ani nezpůsobilo větší škody.
50%

Sdílejte článek

Frenk ( profil autora )

Film, hudba a alkoholické radovánky, to jsem já!

  1. Solo 10 března 2018 v 19:23

    No vskutku se autorovi knižní předlohy (F. Paul Wilson) nedivím, že s finální verzí toho filmu moc spokojený nebyl. Já coby divák rovněž a to jsem knihu ani nečetl. Horory s válečnou tématikou můžu, ale tohle byl „mišmaš“ snad všeho možného i nemožného a měl jsem co dělat, abych tuto naservírovanou podívanou dokázal vůbec strávit. Přitom když jsem se podíval na jméno režiséra, tak mi srdce doslova zabušilo radostí. Už jsem pár filmů od Manna viděl a ve většině případů jsem byl docela spokojený. Tady jsem však dost na rozpacích. Pevnost totiž není vyložená katastrofa, ale vážně nedokážu pochopit tvrzení: že jde o nedoceněný film. Otázkou je, jaká byla ta původní 210 minutová verze, než jí sestříhali. Protože mi přijde, že v některých pasážích toho kus chybělo – prostě to na sebe moc nenavazovalo a jinde mi to zas přišlo až moc zbrkle odfláknuté. Přitom prvotní atmosféra nebyla vůbec špatná (dokonce jsem dokázal přežvýkat i ten hudební doprovod). Mysteriózní aura z toho smrděla na sto honů, eliminace prvních dvou nácků byla docela povedená a já se těšil, na další povedený masakr. Jenže pak se do toho začal srát starý historik a jeho dceruška, která tu byla snad jen kvůli té sex scéně. No a v neposlední řadě onen cizinec se „světelným mečem“ – tak to byla vážně BOMBA. Přitom bych si klidně vystačil jen s těma umírněnýma náckama a SS velitelem. Jak Jürgen Prochnow tak i Gabriel Byrne totiž podali velice uspokojivé výkony a jasně patřili k tomu nejlepšímu, co nám tady bylo nabídnuto. Ostatní jim do toho jen tak přicmrndávali a ten Golem stříknutý Darth Vaderem byl taky docela k smíchu. Ze slibně rozjetého hororu se rázem stala jakási variace fantasy pohádky. Tohle bylo asi to největší zklamání, na které jsem tu narazil. Každopádně si myslím, že Pevnost měla mnohem navíc, než z toho nakonec střihači udělali. Průměrné ohodnocení tomu však dám, protože znám mnoho horších filmů, než byl tento. 50%

Nový komentář