Režie: Stephen Weeks
Rok výroby: 1971
Délka: 75 min
Země: Velká Británie
Hrají:
Christopher Lee … (Dr. Charles Marlowe/Edward Blake)
Peter Cushing … (Frederick Utterson)
Mike Raven … (Enfield)
Richard Hurndall … (Lanyon)
George Merritt … (Poole)
… a další
Doktor Charles Marlowe provádí pokusy se sérem, které dokáže odbourat psychické hranice a odhalit skrytá zákoutí osobnosti. Po dostatečných zkouškách na okolí vpíchne dávku sám sobě. Tím do temných ulic přichází jeho druhá podoba, Edward Blake. Je zlý, pomalu získává nad Marlowem převahu a stává se na séru závislým.
Film je natočen na motivy literárního díla Roberta Louise Stevensona. Jedná se o jedno z nejzákladnějších a nejklasičtějších hororových témat. Dr. Jekyll a pan Hyde. S tím rozdílem, že zde byla jména změněna. K tomuto kroku vedla scénáristu Miltona Subotskyho údajně skutečnost, že si děj tak trochu „půjčil” odjinud a chtěl se vyhnout obvyklým problémům.
Suď jak suď, je změna jmen v daném tématu určitým zpestřením. Na druhé straně však ještě více zdůrazňuje nepříliš valnou kvalitu snímku, případně na ni upozorní. Divák již povědomím o dané odbočce může k filmu přistupovat s jakousi opatrností, ne-li přímo despektem, jenž se v mnohých případech jistě v průběhu projekce dostaví.
Atmosféra jako taková je ucházející. Temné uličky vábí zvědavost, celkový našedlý odstín filmu dá přičichnout k typické vizuální prezentaci původem z anglického prostředí. Film prostě zemi svého původu ani v nejmenší nehodlá zakrývat. I začátek vypadá slibně. Působivé intro je vystřídáno nechutně drsnou scénou se zvířetem. Tvůrci se naštěstí drželi zpátky a spíše než naturalismus nabídli výkon Chritophera Leeho, velmi působivý a v tomto filmu v rámci jeho postavy jasně nejlepší.
Kamenem úrazu je ovšem další dění. Dialog střídá dialog, kamera se často nezáživně přesouvá z Marlowovy laboratoře do pánského klubu a když už zavítá do exteriéru, jehož pravost je značně neurčitá, nijak zásadní změny neukazuje. Celek se nese v duchu neslané nemastnosti. Nezachraňují jej výrazněji ani herecké výkony. Christopher Lee a Peter Cushing by to jistě zvládnout měli. Avšak zatímco druhý jmenovaný se ani snažit nemohl, neboť mu to malý prostor pro výkon nedovolil, druhý na to zase sám překvapivě nestačil. Lee spoléhá zprvu na vykreslení rozdílů mezi jedním a druhým „já” prostřednictvím výrazu obličeje. Konečný výsledek se mu sice daří, tudíž by následné maskérské úpravy snad ani nebyly třeba, nicméně pořád nad jeho výkonem přetrvává stín divácké pochybnosti.
Méně zaměření na Leeho až křečovitě natahovanou one man show a větší důraz na spolupráci již osvědčené dvojice by jistě leccos zlepšily. To neurčité, co filmu chybí, je možná právě více prostoru pro Cushinga.
Jednou za čas dostanu chuť, zpestřit si svůj výběr filmů a sáhnu ve své bohaté filmotéce i do dosud příliš „neprobádaných složek“. Přece jenom jsem se povětšinu času v poslední době věnoval převážně jen céčkovým monster filmům, známým hororovým sériím, slasherům a duchařinám a popravdě mě to už začínalo pomalu unavovat. Což byl také jeden z důvodů, proč jsem sáhl po tomto kousku, protože osvědčená dvojice Lee a Cushing mě prostě nemohla zklamat. Nebo jsem v to alespoň věřil. Je ovšem pravdou, že na téma Dr. Jekyll and Mr. Hyde jsem už viděl několik mnohem lépe zpracovaných filmů, než byl tento. Musím však podotknout, že jako celek na mě tento film působil místy dost rozpačitě a příliš kvalitní podívané nám skutečně nenabídl. Neustálé střídání pohledů do doktorovy laboratoře, pánského klubu a zde vedených rozhovorů, totiž po krátké době začalo zavánět nudným stereotypem, který se naštěstí zhruba v polovině filmu snažili tvůrci okořenit „nočními výpady“ pana Blakea do temných uliček a díky tomu se alespoň nepatrně zlepšila i jinak dost stagnující atmosféra. Zde bych chtěl pochválit především práci kameramana a nutno podotknout, že rozmazaný obraz v některých pasážích (z pohledu hlavního hrdiny) na mě udělal mnohem větší dojem, než samotné akční pasáže (kupříkladu souboj s břitvou a nožem byl dost chabý). Celou situaci ale alespoň částečně zachraňoval slušným výkonem Christopher Lee, na kterém režisér stavěl a jenž jeho představy splnil v rámci možností na výbornou. Na rozdíl od Petera Cushinga (který byl druhým želízkem v ohni) totiž dostal mnohem více prostoru ukázat svůj talent a navíc jeho postava byla mnohem zajímavější. Což je však dáno samotným příběhem.50%