Hush (2009)


Český název: Umlčení
Režie: Mark Tonderai
Rok výroby: 2009
Délka: 91 min
Země: Velká Británie

Hrají:
William Ash … (Zakes)
Christine Bottomley … (Beth)
… a další

 

Zakes a Beth jedou za deštivé noci po dálnici. Chodí sice spolu, ale zrovna neprožívají nejšťastnější období – ona má výčitky z jedné nepodařené noci a on se prý nedokáže v ničem rozhoupat, navíc pro svou firmu musí objíždět benzínky a měnit na nich plakáty. Jejich hádky ustanou, když je při nebezpečném manévru předjede bílý kamion, na okamžik se mu otevřou zadní dveře a Zakes v nákladovém prostoru zahlédne naříkající nahou ženu v kleci. Kontaktuje policii, dokonce se sám pokouší rozluštit nečitelnou SPZku. To pravé peklo ale začíná v okamžiku, kdy na jedné benzínce zmizí jeho přítelkyně a bílý kamion parkuje opodál…

Další nenápadný kousek z Británie objevil se v mé filmotéce a já mohu mít radost, že i přes nicneříkající český název Umlčení můžu do světa vykřičet, že se jedná sice o skromný, leč solidní hororový thriller. Umlčení je klasická naháněčka – sebrali mi manželku/milenku/přítelkyni a já ji musím najít, přičemž na zachránce dopadá tvrdá rána v tom, že se nemůže spolehnout na policii, která je buď zkorumpovaná, neschopná nebo jsou některé informace zločinci úmyslně otočeny tak, aby z nich byl obviněn hlavní hrdina.

Umlčení však mají v rukou triumf, který dokáže celou klišoidnost daného tématu přikrýt jako peřinou. Jsou to především dobré nápady, neutuchající tempo a hutná atmosféra, která dělají z filmu příjemnou hororovou jednohubku, která prostě nenudí. Pořád se něco děje, divák se dočká nejednoho zvratu a i když obyčejný mladík postupným vývojem děje ke konci připomíná spíše praktického vojáka, který sice nemá svaly, ale myslí mu to, tak to moc nevadí.

Samozřejmě se najdou i scény přitažené za vlasy nebo efektní schovávačky, stejně tak lze narazit na tradiční klišé hororů, kdy se v nejpotřebnějších momentech ztrácí v mobilech signál a auta přestávají startovat. To je však díky zručné režií fakt, který vám tentokrát požitek z filmu bude kazit minimálně. Stejně jako (občas nešťastná) volba celý příběh situovat do noční doby. Tvůrci filmu Umlčení ale mají rádi roztřesenou kameru (někdy to malinko vadí), v zásadě si ovšem není nač stěžovat. Jako bonus se navíc v několika scénách představí i vkusně vybraný hudební doprovod.

Hodnocení6
Umlčení jsou jednoduchým hororovým thrillerem, který však překvapuje slušnou kadencí svěžích nápadů. A protože jsou hnáni i slušnou atmosférou, představují ideální filmovou potravu nejen pro milovníky minimalistických (čti levných) hororů. Dva lidi a bílý kamion. Stačí zapojit neodumřelé mozkové buňky a vyjde vám dost slušný film, navíc z našeho kontinentu. Snad nám britská produkce bude podobná překvapení chystat častěji.
60%

Sdílejte článek

Frenk ( profil autora )

Film, hudba a alkoholické radovánky, to jsem já!

  1. Simona16 20 srpna 2013 v 19:21

    Abych byla upřímná, tak tenhle film mě ani trochu neoslovil. Těch klišé tam na mě bylo až přes příliš. Z komentářů jsem usoudila, že tam "žádný signál" a "nemůžu nastartovat" bude tak jednou za film, ne každých pět minut… No, můj špatný úsudek, ale i tak. Konec byl podle mě odfláknutý, pokud se už od začátku neplánoval i druhý díl… Možná jsem jen nepochopila, co tím básník chtěl říct. A co se vraha týče, SPOILER štve mě, že tam nebyl vidět, nezjistili jsme, kdo to je, proč ty holky unáší, co s nimi dělá… SPOILER Rozhodně mě to neuspokojilo tak, jak jsem doufala… Hodnocení, slabých 30%…

  2. Solo 17 prosince 2012 v 20:15

    Už delší dobu jsem si nepustil žádnou „dálniční honičku“ a vlastně ani nevím proč, když já mám podobné filmy tak rád. Ani mi moc nevadí, že se většina z nich točí pořád okolo toho samého, hlavně když to má ty správné grády. Tento anglický kousek se od těch amerických liší především tím, že tvůrci po celou dobu mlžili okolo záhadného řidiče kamionu a to ve všech směrech. Téměř se o něm nic moc nedozvíme, stejně jako jeho motiv nám zůstane utajen. Vlastně jediné co nám bylo nabídnuto, je jeho silueta (postava v kapuci) a pak jeho „bejvák“. Podobné tajnůstkaření se mi líbí, přestože otazníky v mé hlavě při závěrečných titulcích mi nedávají spát. Ne to myslím ironicky. Jasně, objevilo se tu několik nelogických situací a žánrového klišé, ale hlavně že jsem se nenudil. Na to že není signál, když to nejvíc potřebuju, nebo nestartující auta jsem si už zvyknul dávno, stejně jako na hlavní hrdiny/ky, které se postupem času změní z trasořitky na akční hrdiny. Ony k tomu vlastně podobné filmy přímo nabádají a bez nich to snad už v novodobých snímcích ani nejde.

Nový komentář