Grindhouse: Death Proof (2007)


Režie: Quentin Tarantino
Rok výroby: 2007
Délka: 114 min
Země: USA

Hrají:
Kurt Russell … (Stuntman Mike)
Rosario Dawson … (Abernathy)
Vanessa Ferlito … (Arlene)
Sydney Tamiia Poitier … (Jungle Julia)
Tracie Thoms … (Kim)
Rose McGowan … (Pam)
…a další

 

Co vlastně předcházelo tomuto projektu jménem Grindhouse (v USA byly oba filmy – Auto zabiják i Planeta teror – distribuovány dohromady), bylo už řečeno. Základem byla snaha složit poctu starým béčkovým krvákům. O to větší očekávání to celé vzbudilo, když se pod projekt rozhodlo podepsat slavné režisérské dou Quentin Tarantino a Robert Rodriguez (dalším režisérem byl také Eli Roth – autor Hostelu – jež natočil upoutávky, které měly tvořit pauzu mezi oběma filmy. K nám se ale, vzhledem k tomu, že evropský distributor uvedl oba filmy zvlášť, pokud je mi známo, nedostaly). Pojďme tedy k té první části projektu, tedy filmu Auto zabiják. Jako hororový fanoušek jsem se nemohl dočkat, až se tahle věc objeví ne obrazovce mojí televize. Pocta hororu? Režírovaná samotným Tarantinem? Co víc si přát? Mé naděje měli být však brzy konfrontovány s realitou.

Pojďme k zápletce. Zápletce? Ano. První a podstatný zádrhel. Ono to vlastně zápletku nemá. Alespoň ne to, co si pod pojmem zápletka představuji já. Děj filmu lze rozdělit do dvou částí. V té první vyráží typicky parta mladých dívčin na výlet kamsi do Texaského zapadákova. Prvních několik dlouhých minut je vyplněno neustálými dialogy mezi třemi zmíněnými dívčinami. Hlavním tématem jsou kluci, sex… atd. K dobru lze přičíst, že dialogy jsou vedeny poměrně nekonvečně, typicky Tarantinovským způsobem. Tento nicméně lechce zrezivěl a začal postrádat to, čemu jsem v Tarantintově ranné tvorbě říkával šťáva.

Tyto tři hlavní protagonistky se záhy přesouvají do baru, jenž je cílem jejich cesty. Na scéně se objevují dvě další postavy, nepočítám-li tři kluky, kteří se hrdinky pokoušejí zbalit. Těmi dalšími jsou ulítlý barman (ztvárněný samotným Quentinem) a dubbler Mike (Kurt Russel). Následuje další porce teď už opravdu nudných dialogů (Tarantino se v tom opravdu vyžívá). Pak se opuští bar a konečně se začne něco dít. Nechci prozradit přímo, co to bude, aby případný čtenář téhle recence z filmu alespoň něco měl. Napovím jen, že nadcházející scéna je to jediné, na co se dá z celých 114 minut koukat – trvá to maximálně 4 minuty.

Následuje intermezzo, kdy dubbler Mike jako jediný přeživší leží v nemocnici. Další dialog. Tentokrát mezi šerifem a zástupcem šerifa – jeho synem. Znalci Tarantinova díla si jistě nebudou moci nevybavit další ne zcela povedou poctu béčkovým filmům jménem Kill Bill.

Máme tu druhou část. Čtyři holky opět vyráží na výlet. Nyní do jiného amerického zapadákova. Dubbler Mike je sleduje tentorkát už od začátku. Čekal jsem závěr. Krutý a dech beroucí závěr. Něco, co by mě vysvobodilo ze spárů tohoto snímku, jenž je buď to nejvíc nepovedené, co Tarantino kdy stvořil a nebo jsem to zkrátka nepochopil… Nicméně je tu další porce (dámy prominou) babských, nudných a naprosto nesmyslných dialogů tak, jak zřejmě ženské rozhovory chápe jen Tarantino. Celé to vyvrcholí tím, že dvě ze čtyř nových hrdinek hrdinek touží projet se v Dodge Challenger ročník 1970. Nakonec umluví jednoho místního balíka (zase dialogy!) a pro jistotu tři z nich vyráží na silnici. Tam je čeká setkání s dubblerem Mikem a jeho autem zabiják…

Závěr je nečekaný, nehororový a tak trochu stupidně… ano, béčkový.

Co se na tomhle filmu tedy povedlo? Vlastně nic moc. Po vizuální stránce to má naději. Quentin to natočil tak, aby to působilo jako starý film právě promítaný na filmovém plátně. Nicméně nudnému průběhu to nijak nepomáhá. Prostředí je vkusné. Jde tak trochu o retro 70. let. I když tu lehce kontrastují staré deskové jukeboxy s telefony Nokia a stará americká auta, jejichž řidiči si pouští hudbu přes iPod.

A co se nepovedlo? Tarantino platil vždy za mistra dialogů. Vždy to byly neotřepané věci plné nekonvenčích hlášek, jenž se nadšenému divákovi vryly navěky do paměti – hlášky z Pulp Fiction slýchám a někdy nevědomky používám do teď. Nicméně zevšedněly a vytratila se z nich originalita. Že by za to mohl špatný překlad? Těžko. Tarantino tedy pozbyl svého hlavního trumfu, který evidentně hodlal jak se patří využít. Ani herecké obsazení, jenž je zpravidla další stěžní autorovy tvorby, není ligové. Jde zpravidla o ne moc známé herečky, jejichž herecký potenciál může být, připouštím, vysoký, zde se však každopádně vytrácí. Ani Kurt Russel to nezachrání.

A máme tu závěr: Můj verdikt a tím pádem i mé procentuelní hodnocení pramení především z očekávání a zároveň i z lásky k režisérovi a duchovnímu otci celého projektu Grindhouse. To, co jsem ze sta procent ubral, jsem ubral kvůli zklamání a to, co jsem mu nechal, jsem nechal z úcty k tvůrci. Slyšel jsem dva různé názory na rozdělení Grindhouse na dvě různé části. První byl, že pokud by to tak zůstalo, byl by divák příjemně překvapen následujím Rothovým a především Rodriguezovým počinem. Druhý byl, že by divák zřejmě umřel nudou, než by se Rodrigueze vůbec dočkal. Sám nevím. Planetu Teror jsem neviděl a Rotha nemám rád, protože nemám rád Hostel.

Nicméně pramení z toho negativní ohlas na Tarantinovu část práce, k čemuž se musím chtě nechtě přidat.

 

Hodnocení3
Z této látky se rozhodně dalo vytěžit (dámy ještě jednou prominou) více než babské krafání. O to větší zklamání přichází, že tuto látku si vytyčil tak uznávaný tvůrce, jakým je Quentin Tarantino. Nepovedlo se. Nuže odpusťme mu to tedy s podmínkou, že se nám přestane plést do hororu a že se dál bude věnovat tomu, co mu bezesporu jde a v čem je mistrem: v gangesterkách z 90. let.
30%

Sdílejte článek

27 komentářů

Přidejte svůj komentář
  1. janlaska 22 srpna 2010 v 10:41

     Určitě se nejedná o horror. Geniální dílo, které paroduje staré expl. b-čkové filmy ze 70. let. Scénář má podobnou formu jako např. I spit on your grave. Je tam všechno – dialogy, slizký týpek, násilí a nakonec odplata. Auto-honička nakonec je vskutku luxusní, asi nejlepší, co jsem ve filmu viděl. Klasikou pro Tarantina je také jižanský šerif-kliďas a jeho zaučující se synek. Na film jsem se díval optikou fanouška Tarantina – je fakt, že jsem jeho nekritickým obdivovatelem, na druhou stranu jsem se u všech jeho filmů vždy perfektně bavil, Gaunery počínaje, Bastardy konče… možná je Planet Terror více dynamická, nicméně jako dvoj-film má GrindHouse u mě min. 90%.

  2. Eraserhead 9 listopadu 2009 v 12:57

     Až do okamžiku, kdy Kurt Russell s Rose McGowan nastoupí do Kurtova auťáku mě film nejen, že neuvěřitelně nudil, ale doslova sral a já bojoval jednak s pokušením to vypnout a na celého Tarantina se z vysoka vysrat a jednak s myšlenkou, že přece nemůžu dát Quentinovi 0%. Tarantino je považován za mistra dialogů, myslím, že Auto zabiják dokazuje buď to, že jím nikdy nebyl (což si nemyslím) a nebo to, že všechno, co chtěl Quentin svými dialogy říct, už dávno řekl ale jaksi mu to ještě nedošlo. Ty dialogy těch holek tvářící se jako skrytě ducha a smyslu plné, jsou naprosto bezduché, nesmyslné a dost nasírající. A v tomhle se bohužel nese první půlka a ve druhé ještě kousek celého filmu. Od okamžiku kdy Kurt s Rose nastoupí do auta, se to začne pomalinku zlepšovat, aby to vygradovalo do docela zajímavého konce. Z celého filmu mě bavilo všeho všudy tak 30 minut (různě roztroušených po celém filmu). Jsou tam asi tři vynikající scény (nejlepší v půlce filmu). A to je žalostně málo na to, abych dal alespoň slabý nadprůměr. Tarantino hodně zklamal.

  3. Solo 6 ledna 2009 v 08:07

     Podle mě sem ten film taky patří a i s hodnocením souhlasím, ale má to jedno ale!!! Jak podokl dawee, tak o hororu moc nemůže být ani řeč- leda tak černá komedie. Protože za celých těch 114. minut to bylo vesměs jen o kecání o sexu a přehlídka sprostých slov. Zhruba po 25.minutách sem si to musel dál z ang. jazyka do češtiny, protože se to nedalo poslouchat. Mno a čeština není o nic lepší. Když si vezmu rozhovory obou bandiček těch bab, tak to bylo vlastně celé o hov…. Jediná scénka byla dobrá ta, když rozsračkoval ty první holky. Ta druhá honička mi přišla, jak vystřižená z bondovek.

  4. zbynek smejkal 7 října 2008 v 20:10

    Lidi, lidi co cekáte ot Tarantina? Ten je nevyzpytatelnej bud dá porádnou reznicinu-kill bill. Nebo konverzacní jízdu plnou dokonalých hlásek-Reservoir dogs. Jedná se ale bohuzel o Tarantinuv nejslabsí film. Hlásky dokonalé akce také ale pár rozhovoru je bohuzel  o nicem.  Jinak bych to tu jako horor dal. Jak rekl Don je to prece Gridnhouse jako celek sem patrí.

  5. DonMartinez 2 dubna 2008 v 19:38

    Přátelé, s odstupem času jsem se povzbuzen níže uvedenými komentáři svůj postoj k tomuto filmu přehodnotit. Musím ovšem říci, že názor jsem nezměnil a za svou recenzí si prostě musím stát. Otázka ovšem je, zda sem ta recenze vůbec patří. Od počátku jsem na to pohlížel jako na horor ovlivněn tím, co jsem si  kdysi přečetl v nějakém časopise (tuším, že to byl Reflex). Bylo to v době, kdy film ještě nebyl na evropském trhu a tamější pisatel informoval o celém Grindhousu jako o unikátním hororovém projektu. Od té doby mě ani jednou nenapadlo zjišťovat, jak vlastně film prezentuje distributor, filmové servery, popř. sám tvůrce… Zde, přiznávám, jsem mohl udělat chybu. Pokud se tedy admin či kdokoliv z redaktorů rozhodne film odstranit, protože sem tematicky nesedí, pochopím to.

  6. Dawee 9 února 2008 v 14:01

     Tak film jsem viděl a musím říct, že se to vůbec nemá za co stydět. Je to stylové a vcelku dobré. Není to tak hrozné, jak to hodnotí tato recenze. 90% dávám tomuto filmu já, protože se mi líbil, Tarantinovy obvyklé vytříbené dialogy sice byli slabší, ale na druhou stranu ta honička na konci a suprový herecký výkon K. Russella tomu dodal tu správnou šťávu.

  7. Dawee 28 prosince 2007 v 14:45

    Souhlasím s tebou King Mikka, nelze říct, že by to nebyla dobrá recenze akorát, prostě postrádáš smysl pro tenhle film, jak už jsem psal. Musíš přistoupit na Tarantinovu hru. Asi jsi nepřistoupil a proto je tvé hodnocení takové a musím říct, že kdyby to byl horor už dávno ho tu někdo zrecenzuje koneckonců je to půl roku, co byl v kinech. Opravdu nechápu co jsi touto recenzí sledoval, protože každý na první pohled pozná, že to horor není.

  8. Dawee 28 prosince 2007 v 09:53

     Tak musím říct, že se ti tahle recenze moc nepovedla. Za prvé tohle není horor ať se na něj dívám z jakého úhlu chcu tak je to všecko jenom horor ne. Taky jsi zřejmě udělal dosti velkou chybu, musíš na ten film přistoupit, přistoupit na Tarantinovu hru a teprve potom se můžeš parádně bavit. Nevím, ale tenhle film bych asi nikdy nedal na hororové stránky. Z hororového hlediska máš pravdu, pokud by Quentin řekl, že je to horor, tak bych s tvou recenzí plně souhlasil. Jelikož to není horor a sám Tarantino to jako horor nepojal tak s tebou nemohu souhlasit. Každopádně se mrkni na Planetu Teror a uvidíš jak asi vypadali horory 70. let. Není to nic moc, ale jestli jak už jsem říkal přistoupíš na hru herců a režiséra samotného tak je to velmi zajímavej a originální film.

Nový komentář