Gojira (1984)


Režie: Koji Hashimoto, R. J. Kizer
Rok výroby: 1984
Délka: 103 min (87 min americká verze)
Země: Japonsko
Alternativní název: The Return of Godzilla

Hrají:
Ken Tanaka … (Goro Maki)
Yasuko Sawaguchi … (Naoko Okumura)
Yosuke Natsuki … (Dr. Hayashida)
Shin Takuma … (Hiroshi Okumura)
Keiju Kobayashi … (premiér Mitamura)
…a další

 

Reportér Goro nalezne při plavbě na své lodi na první pohled opuštěné a především dost poškozené rybářské plavidlo. Při jeho průzkumu nejenže narazí na jediného přeživšího člena posádky, mladíka Hiroshiho, ale je následně napaden obřím mořským parazitem. Po návratu na pevninu Hiroshi začne vyšetřovatelům vyprávět, jak na jejich loď zaútočila Gojira, kterou považovala veřejnost za mrtvou. Vláda se snaží vše ututlat, ale jen do doby než je zničena ruská ponorka. Na nátlak ruské i americké strany nakonec premiér Mitamura musí jít s pravdou ven a co víc, je okamžitě potřeba Gojiru zničit, jinak Rusové proti ní použijí své atomové zbraně. Dopomoci by k tomu mohla nová superzbraň SUPER X.

K příležitosti 30. výročí od filmového zrodu Gojiry (1954) se studio Toho rozhodlo natočit další film a díky němu odstartovat novou sérii. Po devíti letech od prozatím posledního snímku Mekagojira no gyakushu (1975), tak vlastně nastal totální restart všeho, co jsme prozatím s Gojirou prožili. Tento film se totiž příběhově vrací rovnou tam, kde skončil ten původní. K mé radosti se díky tomu vrátila i prvotní tvůrčí myšlenka a konečně jsem se zase dočkal té ponuré Gojiry, která nebude svět zachraňovat, ale ničit a to tentokrát v opravdu velkém stylu. Naštěstí mám ve svém vlastnictví japonskou neořezanou verzi, která je na rozdíl od té americké delší.

Díky novým technologiím, které šly hodně dopředu, se tu dočkáme i zajímavých efektů a vylepšeného vzhledu monstra. Samozřejmě se celá tato show neobejde bez starých známých papundeklových baráčků a nejrůznějších modelů aut, tanků, vrtulníků – které budou ničeny po desítkách – tak jako za starých časů. Tvůrci přidali na efektivnosti a jedna destrukce střídá druhou. Bohužel ani zde se nezbavíme onoho dětinského vzhledu těchto situací, kdy při pohledu seshora vypadá vše směšně. Ono to bez toho vlastně ani nejde, protože by jinak vyprchalo ono osobité kouzlo. Jediné co mi vadilo, byly opakované scény z předchozích dílů (viz útok na vlak). Jinak se tu ovšem dost přitvrdilo, což dopomohlo vytvořit (místy) opravdu ponurou atmosféru – bezmocnost a hromada mrtvých (to se jen tak v předchozích dílech nevidělo).

V pořadí již šestnáctý díl začal velice slibně a scéna z podpalubí rybářské lodi příjemně navnadí. Onen mořský parazit je na internetu vedený jako veš a klidně bych si dokázal představit, kdyby byl natočený film jen o tomto monstru. My si však budeme muset počkat na jejího hostitele dobrou půlhodinku, kdy se Gojira konečně uráčí objevit na obrazovce a rovnou si jde dobít baterky. Zlatý hřeb večera přichází s ničením Tokia, kdy nezůstane stát kámen na kameni. Tento film se sice nesetkal s tak velkým ohlasem, jak Toho čekalo, ale fandové této série jej vzali jako příslib k lepším zítřkům (dalším dílům).

Hodnocení6
60%

Sdílejte článek

Solo ( profil autora )

Život je hořký. Bohudík!

Žádné komentáře

Přidejte svůj komentář