Ghosts of Mars (2001)


Český název: Duchové Marsu
Režie: John Carpenter
Rok: 2001
Délka: 98 min
Země: USA

Hrají:
Natasha Henstridge …. (Melanie Ballard)
Ice Cube …. (James “mlátička”Williams)
Jason Statham …. (Jericho Butler)
Clea DuVall …. (Bashira Kincaid)
Pam Grier …. (Helena Braddock)
Joanna Cassidy …. (Arlene Whitlock)
Rosemary Forsyth …. (soudkyně)
…a další

 

Děj:
Jsme na Marsu v roce 2176. Policejní tým, ke kterému patří i Melanie Ballard, dostane za úkol přepravit vlakem z jednoho vězení do druhého nebezpečného zločince “mlátičku” Williamse. Když ale přijedou zákonodárci na místo, kde mají “mlátičku” vyzvednout, najdou jen za nohy pověšená bezhlavá těla obyvatelů kolonie. Policisté i zbylí vězni brzy zjistí, že budou muset spojit své síly proti něčemu neznámému…

Osobní hodnocení:
John Carpenter se v minulosti proslavil skvělými filmy. Duchové Marsu je oproti nim o trošku horší, není tak filozofický jako například Ve spárech šílenství nebo Vládce temnot a také napětí a celková atmosféra nejsou srovnatelné například s Věcí. Přesto se dle mého jedná o velmi kvalitní film i proto, že si nedělá velké nároky.

Děj je jednoduchý, ale účinný a z Marťanů, nebo spíše z toho, co představují (prvotní život řízený nevědomím a čistým pudem sebezáchovy), jde docela strach. Červená atmosféra planety je rovněž působivá.

Pozitivní také je, že ve filmu (jako je pro Carpentera obvyklé) nejsou žádné erotické scény, to mě v době, kdy jsme televizním sexem z obrazovky přesycení, velmi potěšilo.

 

Hodnocení7
Netradiční je režie, která v určitých chvílích sleduje osudy hlavních hrdinů jednotlivě a často se tak vrací "do minulosti". Režisér jako obvykle složil ke svému výtvoru i hudbu, nahráli ji američtí metalisté Anthrax.
70%

Sdílejte článek

  1. Profilový obrázek
    Solo 2 března 2014 v 11:54

    Popravdě jsem se na tento film chtěl podívat hlavně kvůli tomu, že v něm hraje Jason Statham. Ani ostatní herecké obsazení nevypadalo zle, navíc to točil Carpenter, takže jsem nepředpokládal žádný velký průser, přestože jsem toho o filmu dopředu moc nevěděl. Pochvíli mi však bylo jasné, že tohle určitě nebude patřit mezi moje nejoblíbenější filmy od tohoto režiséra. Nepříliš vábivé prostředí kolonie, které na mě svou již na první pohled moc velký dojem neudělalo, jsem ještě překousl, jenže když konečně došlo na akční souboje, měl jsem obrovskou chuť to rovnou vypnout. To si snad dělali prdel ne? Doslova šlo o ochotnické představení s trochou krve a „výbuchů“. John měl štěstí, že tu a tam alespoň vzduchem proletěli ostré kotouče a tak bylo k vidění i gore. Od Carpentera jsem tedy zvyklý mimo jiné i na mnohem lepší vybudování atmosféry, díky které jsem si některé jeho filmy zamiloval, ale tady to byla až na pár světlejších okamžiků nehorázná nuda.

  2. Profilový obrázek
    Nihilista 5 února 2007 v 14:43

    Pomalu ale jistě se tu Carpenter začíná vykrádat.
    Nejen že rezignuje na vizuální způsob vyprávění, jak bylo jeho zvykem, ale
    dokonce recykluje svoje staré postupy a motivy, aniž by do nich vložil cokoliv
    nového. Ghosts of Mars nejsou ničím jiným, než spojením Assault on Precinct
    13th a The Thing. Z toho prvního si bere dějovou kostru – vězení jako
    poslední útočiště před nájezdy nepřátel (tím zapadá do linie tzv. „siege movie“
    v Carpenterově tvorbě); z toho druhého zase nejistotu a atmosféru
    podezírání plynoucí z faktu, že není jasné, kdo je a kdo není nakažen virem. Ovšem obojí selhává. Zejména
    nakažení se projevuje téměř okamžitě a tudíž ani není ponecháno moc prostoru
    pro podezření a vybudování napjatých vztahů uvnitř skupiny přeživších lidí.
    Stejně tak se zdá, že Carpenter rezignuje na svoje běžné postupy a je více
    tendenční, po vkusu doby. To ostatně platí i o celém zbytku filmu – nejisté
    digitální triky, obrazová doslovnost, která je ale značně redundantní (nejen že
    je událost popsána slovy, ona je ještě ukázána) a narativní zmatečnost zejména první
    poloviny filmu, která je sestavena z vyprávění hlavní hrdinky, do kterého
    jsou vložena další vyprávění uvnitř vyprávění.

     

Nový komentář