Frankenstein Meets the Wolf Man (1943)


Český název: Frankenstein
a vlkodlak
Režie: Roy William Neill
Rok výroby: 1943
Délka: 74 min
Země: USA

Hrají:
Lon Chaney Jr. … (Lawrence Talbot/vlkodlak)
Bela Lugosi … (Frankensteinovo monstrum)
Partic Knowles … (Dr. Frank Mannering)
Ilona Massey … (baronka Elsa Frankensteinová)
Maria Ouspenskaya … (Maleva)
… a další

 

Larry Talbot je ve svém spánku spravedlivých vyrušen a jeho prokletí vlkodlaka se znovu projevuje. Muž je bezradný a hledá způsob, jak zemřít a spočinout v klidu. Vydává se proto hledat jistého doktora Frankensteina, muže, jenž zná tajemství života a smrti. Bohužel je mrtev. Larry je v koncích, naděje ale svítá ve chvíli, kdy v ruinách hradu proslulého vědce objeví výsledek jeho práce. Živé monstrum. Zbývá s jeho pomocí ještě najít někoho, kdo je ochoten proniknout do Frankensteinových záznamů…

Snímek, jenž je pokračováním slavného hororu The Wolf Man (1941) a snímku Ghost of Frankenstein (1942), je spojnicí dvou legend. Respektive legend ve dvou rovinách. V té první, čistě filmové, jde o setkání klasických monster. Vlkodlaka a Frankensteinova výtvoru. Ve druhé se jedná o spolupráci herců na slovo vzatých. Lon Chaney Jr. a Bela Lugosi. Ano, již se v rámci daného tématu setkali ve snímku The Wolf Man. Ovšem tehdy oba stáli na stejné straně. Co se od té doby změnilo? Zatímco Chaney zůstal v kostýmu vlčího muže, Lugosi se napasoval do masky nemotorného obra.

Právě zde se film kvalitativně dělí. Na jedné straně stojí bravurní výkon představitele vlkodlaka, na té druhé poněkud chabé vystupování Frankensteinova monstra. Kde se stala chyba? Pravděpodobně nikde. Jde pouze o to, že Lugosi se za maskou krutého monstra, které nemluví, prostě projevit nemůže a veškeré jeho jinak unikátní charisma je fuč. Zklamání částečně halí jeho těžká rozpoznatelnost. Vzato kolem a kolem, první housle zde patří vlkodlakovi a téma Frankensteina se na něj nabaluje až později a jakoby jakási děj zkrášlující podpora, není tedy divu, že si Lugosi moc neškrtl.

Lon Chaney Jr. je tedy tím, na kom celý film stojí, a to nejen ve vztahu k Lugosimu, nýbrž i k ostatním hercům. Je to, ostatně jako už v předchozím filmu, právě jeho výkon, co dodává filmu nádech krutého dramatu, co je schopno vyvolat nejen děs, ale především soucit. Atmosféra tak diváka znovu pohlcuje. Je tu však jedno ale. Hororový odstín již není tak surový. Začátek jej sice slibuje, vskutku, úvodní scéna vzkříšení patří v žánru právem k nejpodařenějším, již ale tendenci nezajít dále než je nezbytně nutné sám nastiňuje, když danou scénu utíná doslova a do písmene v tom nejlepším.

Pochvalný komentář si zaslouží triková stránka. Proměna ve vlkodlaka zaznamenala jistý pokrok, je věrohodnější, i když se stále jedná o dobové prolínání záběrů. Podoba Frankensteinova monstra většinu fanoušků nezklame. Maska jakžtakž obstojí, pohybové kreace taktéž. Bohužel pro Lugosiho ale nelze než konstatovat, že Karloffovo monstrum je jen jedno. Daleko lépe vypadá práce filmařů s miniaturami a prostředí rozbořeného hradu, z něhož tragédie předchozích událostí přímo čiší.

 

Hodnocení7
Setkání Frankensteina a vlkodlaka dopadlo nad míru dobře. Byť má mnohé nedostatky vztahující se vesměs k Frankensteinově složce, může nabídnout atmosférický zážitek ála Lon Chaney Jr. A to není málo.
70%

Sdílejte článek

Nový komentář