Režie: James Whale
Rok výroby: 1931
Délka: 71 min
Země: USA
Hrají:
Colin Clive … (Dr. Henry Frankenstein)
Mae Clarke … (Elizabeth)
John Boles … (Victor Moritz)
Boris Karloff … (monstrum)
Frederick Kerr … (baron Frankenstein)
Dwight Frye … (Fritz)
… a další
Doktor Frankenstein se má zanedlouho ženit, ovšem na to nemá momentálně vůbec pomyšlení. Právě se svým pomocníkem Fritzem dokončuje svůj velký projekt znovuoživení bytosti, kterou sám pracně sestavil. Obživlý tvor je však velmi nebezpečný, a tak se jej Henry rozhodne navždy uspat a ponechat jej se svým bývalým učitelem, zatímco se sám konečně nechává přemluvit ke svatbě. Tak lehce se ze své hry na Boha ovšem nedostane.
Klasický příběh z pera Marry Shelley se dočkal tolika filmových zpracování, že o nich může mít úplný přehled snad jen málokdo. Jedním z prvních a také mezi diváky nejoblíbenějších je tento snímek studia Universal. A to i přesto, že se své literární předlohy držel jen velmi sporadicky.
Těžko si již o několik generací starší divák může vzít k srdci úvodní varování jinak, než s úsměvem. Je však nesporné, že mělo ve své době opodstatnění. Snímek totiž již od počátku pracuje s temněji laděnou, ponurou atmosférou, která Henryho počínáním značně houstne. Její vyvrcholení ve chvíli probuzení monstra poté nemá s trochou nadsázky daleko k děsu. Za nedostatek přímočaré hrůzy může jednoznačně absence hudební složky filmu. To sice částečně ještě více přibližuje děj divákovi a působí na něho sugestivně, ovšem dnešnímu a zvukovými kulisami zhýčkaném jedinci bude velmi chybět.
Monstrum, hlavní artikl snímku, je skutečně tahounem díla. Skutečnost, že je jeho představitel v úvodních titulcích představen jako „?”, mu dodává nádech reality a divák tak může získat pocit, že dění před jeho očima není až tak fiktivní. Za maskou, která se dá ještě dnes závidět a na níž se usilovně pracovalo, není samozřejmě nikdo jiný, než nejslavnější představitel tohoto monstra, Boris Karloff. Hlasově i pohybově (hlavně pohybově) vytváří dojem skutečného umělého člověka. Přitom nebudí pouze odpor. Karloff umí přesvědčit i o tom, že kromě nespoutané zuřivosti si dokáže najít prostor pro cit a hru, ale protože je zase jenom umělý a nezkušený, tak neví, jak s určitými stránkami života naložit a stává se pronásledovaným vrahem, kterého můžete nenávidět, ale pravděpodobně jej budete nakonec litovat.
I přes Karloffovo prvenství nelze (a ani na monstrum sebenatěšenější divák nemůže) přehlédnout bravurní herecké umění ostatních, což kvality filmu jen pozvedá. Obsazení hlavní role bylo zvoleno s patřičným důrazem na charisma, tvrdost, částečnou šílenost, ale také kontext všech ostatních složek nerušícího prozření.
Dalším velkým kladem jsou použité rekvizity. Dobové divadelní vzezření a interiéry jsou samozřejmě očekávatelnou nutností. O to více příjemně překvapí věrohodnost filmových venkovních prostor a hlavně prostředí starého mlýna.
Je otázkou, zda by bývalo bylo lepší více se držet předlohy. Za sebe tvrdím, že nikoli. Tvůrci by značně rozvlekli děj a nemohli by diváka přibýt k obrazovce vlastní svižnou variací, která je co se celkového vyznění týče trochu někde jinde. Navíc film v této podobě utíká velmi příjemně rychle, a to i pro ty, kteří Frankensteina zrovna dvakrát nemusí.
Tak tohle je dle mého názoru nejděsivější a nejlepší Frankenstein ze všech… je tu i něco nového, vylepšený děj, no taky je to asi tím, že je to o odst délší než původní snímek xD.
Film vlastnim a musim upozornit že je to opravdu luxusni záležitost.Tohle je užasnej nápad staré doby .
Rok 1931 hm kdo by řek ze něco takovyho dovedou natočit.
Hlavně žádny remejky.
Jinak pro mě je to 100%
Mohl jsem mít možnost film vlastnit, bohužel už jsem na kámoše ztratil kontakt



.
Vynikající, pekný film, a také chválím recenzi , tak za film daávám 95%…
žánrová klasika a jeden z nejlepších filmů všech dob, který ani po letech neztrácí kouzlo
STVOŘIL JSTE MONSTRUM! Tento Frankenstein je bezesporu nejlepší a Boris Karloff se mi vždy vybaví jako první, vzpomene-li někdo na tuto horrorovou postavu. Boris si prý při natáčení “užil” mnohahodinové líčení a aby byl jako umělý člověk věrohodný, nosil ohromnou masku o hmotnosti několika desítek kilogramů, takže “umělou” chůzi nemusel snad ani hrát.
Jinak se za několik let dočkáme remaku, který by měl natočit G. del Toro (Hellboy 1 a 2, Faunův Labyrint…) a který by měl být velmi věrný předloze. Jinak s hodnocením souhlasím…