Český název: Horizont události
Režie: Paul W.S. Anderson
Rok výroby: 1997
Délka: 96 min
Země: Velká Británie / USA
Hrají:
Laurence Fishburne … (Captain Miller)
Sam Neill … (Dr. William Weir)
Kathleen Quinlan … (Peters, Med Tech)
Joely Richardson … (Lt. Starck)
Richard T. Jones … (Cooper)
Jack Noseworthy … (Justin)
Jason Isaacs … (D.J.)
…a další
Píše se rok 2047 a lidé si už vesele poletují v kosmu ve vesmírných korábech, obydlují Měsíc a snaží se expandovat za hranice naší galaxie. Jenže to se jim nedaří. Nejblíže se k okraji mléčné dráhy dostalo nejmodernější plavidlo jménem Horizont události, které zmizelo kdesi za neptunem. Po několika letech neúspěšného pátrání se objeví tajemný signál, který, zdá se, pochází z hledané lodi. K neptunu je okamžitě vyslána další průzkumná jednotka, ke které se přidá i doktor Weir, stvořitel Horizontu události. Všichni se snaží pochopit, co se tu stalo, ale tajuplná loď žije svým vlastním životem a s nikým se nemazlí!
Hned na začátek se však sluší říct, že Event Horizont je především scifi filmem a až potom hororem. Kdo nemá rád “vetřelčí” prostředí, tak se zřejmě ukouše do závěrečné třetiny nudou, film se totiž rozvíjí velmi pomalu a sází především na perfektní vizuálno (s tím neměl Anderson nikdy problémy) a podmanivý psychologický teror v podobě duchů, kteří pravidelně navštěvují osazenstvo záchranné lodi. Tady si však myslím, že měl režisér trošku více přitlačit na pilu a přidat aspoň nějaký solidnější lek podpořený zvukovou vložkou, protože zralejší hororový divák při nich rozhodně nebudou drkotat zubama. S onou vizuální stránkou je to však jiná káva. Anderson se vyžívá v tricích a poletující věci ve vzduchoprázdnu natáčí s neobvyklou vášní, stejně jako mu k nahnání pocitu tísně postačí zelená chodbička s poblikávajícím osvětlením.
Dvě třetiny Horizontu události jsou za námi a film se krystalizuje do konečného zlomu. První mrtvoly na sebe nenechají dlouho čekat a akce nabírá obrátky. Bohužel tady již Andersona opouštějí všechny síly a temnou, podmanivou podívanou střídá klišovitý závěr bez špetky originality. Nicméně vás čeká několik krvavých momentek a tak i konec skousnete bez hořké pachuti. Pochválit totiž ještě musíme hudební doprovod (někde ale přece jen mohl být živější, jak jsem již poznamenal) a také obsazení, které se dá (při troše dobré vůle) označit jako hvězdné.
Až mě skoro překvapilo, že se tu sešel Sam Neill (dr. Grant z Jurského parku 1 a 3), Laurence Fishburne (Morpheus z trilogie Matrix) nebo Jason Issac (Gibsonův protivník z Patriota) a mnoho jiných, podezřelých tváří. Při této příležitosti (a proto, že si mě dokázal zase trošku naklonit, i když AvP mu stejně neodpustím) bych taky rád poblahopřál Paulovi Andersonovi k jeho zasnoubení s herečkou Milou Jovovich a také jejich doposud nenarozenému dítěti, po kterém tak toužili.
[…] zúčastněných se ke konci začalo i něco dít. Nešlo si nevšimnout jisté inspirace Horizontu událostí, leč jen velmi okrajově – to aby nedošlo k nějaké mýlce. Tvůrci se na nás snažili […]
Event Horizon je pro mě nejlepší horor z vesmírného prostředí (ano, pro mě lepší než přeceňovaný Alien, který beru spíš jako dobré sci-fi než horor), on to byl taky jeden z prvních hororů, který jsem viděl. Měl jsem zhruba 7 let a zážitek jsem měl takový, že jsem ještě asi půl roku měl problémy se spaním. Nedávno jsem na tento film narazil znovu a musím říct, pořád skvělý zážitek. Představa té temné dimenze, horší než samotné peklo, kde člověk uvízne na vždy, je snad ta nejhorší vůbec možná. A souhlasím, Andersonovo opravdu vrcholné dílo, hold nastavil asi laťku moc vysoko, ale jeho ostatní díla nesahají tomuto ani po kolena. 80%
Paul W.S. Anderson se tímhle kouskem dostal na úplný vrchol svých
možností. Bohužel jak vidno, tak zřejmě i naposledy ( tedy hlavně co se
sci fi hororového žánru týče). Ze začátku mě film sice moc nechytl, ale
postupem času jsem se skutečně do děje docela zažral. Navíc atmosféra
dostala skutečně zajímavé grády, které vydržely téměř až dokonce.
Bohužel úplný závěr mě už tak neokouzlil, protože jsem čekal trošku něco
odlišného. Práce s kamerou a samotné efekty jsou však opravdovou
pastvou pro oči, při které mi opravdu zaplesalo srdíčko.
Ale jo celkem to šlo. Na Andersona je to přímo vzácná perla. Tohle byl jeden z jeho začátečních filmů, a nemohu pochopit (jako Frenk) jak mohl v začátcích natočit takoví film, když později natočil takové kraviny jako Žoldák: Legie zkázy, AvP (římž perfektně zničil dokonalou sérii Alien a Predátor, což se u hry nestalo) a pak je tu ještě film Vidění, což snad ani nešlo proboha natočit.
Ale tento film bych hodnotil snad asi 80%-90%.
Film bol dost slusny napinavy a netradicny sice nie nejaka supa ale dobry takych akuratnych 70% si zasluzi
ale najlepsia bola ta hlaska ked ten cernoch letel prec do vesmiru na casti rozbitej lodi a nadaval ze sa mu to stale vsetko poserie to nemalo chybu
První hororový kus který jsem viděl…
A upřimně…byl jsem posr*** strachy (bylo mi taky 7)…
Dnes se mi nejvíc líbily ty scény tipu té nahrávky co byla už projeta filtrem (ve filmu čas 1:00.08) a pak to stažení z kůže…Fantastickýý.
90%
PS: Dost by mě zajímalo jak by to pak nakonec vypadalo v tom pekle…kruciš
Spojíte-li sci-fi a horor, nedostanete ani prvního Vetřelce (čisté sci-fi), ani druhé Vetřelce (akční sci-fi) ale Horizont Události. I když je pravda, že zde toho hororu mohlo být ještě o trošičku více. Ve filmu o kosmické lodi, která se dostane do pekla a vrátí zpět, by se to jak hodilo, tak i nabízelo. Jo, v devadesátým sedmým ještě Anderson dokázal natočit zajímavý film, ne jen exhibici všeho, jen ne filmových schopností jako teď.
dneska v bedně
Super film,jdu si ho hned pustit
jeeeej frenk, diky moc za tuto recenziu
. no taka som rada, fakt mi tu chybala
, ja by som tiez dala 90% mozno aj viac, prasoid koukej si ho splasit, je vytecny
Tenhle kousek kolem mne bohužel kdysi jen proletěl. Tak jak to vidím, měl bych si to splašit.
mě s tohle líbilo hodně, a tu hlášu si taky pamatuju
– Na přání autora smazáno –
Ježiši co to máte s očima?
Tam kam půjdeme nebudeme oči potřebovat………..