Down / Shaft, The (2001)


Český název: Výtah smrti / Na dně
Režie: Dick Maas
Rok výroby: 2001
Délka: 110 min
Země: USA / Nizozemsko

Hrají:
James Marshall … (Mark)
Naomi Watts … (Jennifer)
Eric Thal … (Jefrrey)
Michael Ironside … (Dr. Steinberg)
Edward Herrmann … (Milligan)
Ron Perlman … (Mitchell)
…a další

 

Millenium Building, New York – 102 poschodí, 72 výtahů a 1 z nich, který začíná zlobit. K případu je povolána dvojice expertů na výtahy, jenže ti nezjistí vůbec žádnou závadu – vše je v pořádku. Jenže po obnovení činnosti na sebe další nehody nedají dlouho čekat. V šachtě je nalezena mrtvola slepce a jeho psa, jednomu nočnímu hlídači zase výtah utne hlavu. Do vysvětlení záhady se pouští FBI, ale i reportérka Jennifer. Zdá se, že výtah žije svým vlastním životem. Ale jak ho zastavit? A kdo stojí za jeho destruktivním chováním?

Roku 1983 natočil holandský režisér Dick Maas ve své rodné zemi horor De Lift, kde nám představil svoji vizi výtahu coby zabijáka. Na začátku 21. století si ten stejný režisér vybojuje v Americe 15 milionů USD, aby mohl svůj původní film natočit o něco velkolepěji. Výtah smrti – druhý český distribuční název ´Na dně´ odmítám používat, tedy jestli nešlo o pojmenování duševního stavu samotného režiséra – ale přesto nemá tendenci divákovi zpříjemnit večer strávený u obrazovky, protože se jednoduše jedná o špatný film.

 Jak špatný? Především musím podotknout, že i ledajaké béčko (což Výtah smrti bezesporu je) umí desetkrát lépe vtáhnout do děje, než-li je tomu tady. Snímek se rozběhne, světýlka výtahu začínají blikat, seznámíte se s několika postavami, to vše se děje bez jakéhokoliv světlejšího momentu, zkrátka šeď nejhrubšího zrna. A to ještě netušíte, jak primitivní příběh to vlastně je a jak uměle je natahován. Po dokoukání filmu se mi snad celá třetina filmu (!) jevila jako naprosto nepodstatná pro celkový děj. Tolik zbytečných keců a scén jsem už dlouho neviděl a to diváka naštve asi nejvíc.

Do toho si klidně můžete vzít kalkulačku a přepočítávat směšné scény spojené s nelogičnostmi, které vyvrcholí vražednou scénou s bruslařem, při které jsem se zasmál od plic. Tvůrci snad vůbec nemají představu o tom, jak vytvořit špetku napětí, kompozice scén je naprosto zoufalá, film nefunguje na vůbec žádné úrovni. Pousmání vyvolává i finální zodpovězení do té doby záhadných otázek. Závěrečné akční scény situaci malinko zachraňují, ale pro celkové vyznění filmu je to předem prohraný boj.

 Malinké plus si zřejmě připíší ještě milovníci gore, byť Výtah smrti nabízí jen dvě tři scény tohoto ražení. Pozitivum či důvod pro shlédnutí může být pro některé i herecké obsazení. Nevím, jak se to Maasovi povedlo, ale ve Výtahu smrti jsem objevil hned čtyři známější tváře – Naomi Watts, Rona Perlmana, Edwarda Herrmanna a věčného béčkaře Michaela Ironsidea. Ti všichni se však raději měli sejít u jiného filmu, neboť tento nestojí za nic.

Hodnocení2
Člověk by čekal, že si režisér trošku pohraje se svou vizí, kterou nosí v hlavě 15 let, ale Dick Maas určitě není talentovaný režisér. Na Výtah smrti se už proto určitě nikdy nepodívám...
20%

Sdílejte článek

Profilový obrázek

Frenk ( profil autora )

Film, hudba a alkoholické radovánky, to jsem já!

  1. Profilový obrázek
    Solo 17 března 2017 v 08:05

    Měl jsem to „štěstí“, že jsem viděl nejprve holandský originál, takže můžu srovnávat. Osobně moc nechápu, proč se režisér Maas rozhodl natočit remake vlastního díla, ale zřejmě neodolal vábení vůně amerických dolarů, které mu mohli dopomoci vylepšit svůj výtvor k dokonalosti. To se však bohužel nestalo ani náhodou, ba co víc bych si dovolil tvrdit, že je tento film snad o třídu horší než originál. A to se to přitom doslova hemží hvězdnými jmény. Jenže ani ty nejsou zárukou zvýšené kvality. Spíš mi přišlo, jakoby zdejší „hvězdy“ jen zinkasovaly peníze a natáčení je vlastně ani moc nebavilo. Přitom ani zde nevypadal začátek vůbec špatně. Spíš naopak mě bavil snad ještě více, než tomu bylo u De Lift. Možná za to mohli ti dva hoteloví hlídači a jejich činnosti, kterým se věnovali více než své práci. Nešlo si samozřejmě nevšimnout, že některé scény jsou kopiemi originálu, jen řádně vylepšené či pozměněné – ovšem to bylo samozřejmostí, když už se jedná o remake a ještě k tomu za vším stojí stejný režisér – scénárista v jedné osobě. Jenomže Maas se tentokrát rozhodl ubrat na detektivní zápletce a přidal více akce (mordů). Což by bylo za daných okolností jenom dobře, jen kdyby se nenechal až moc unést. Scény s bruslařem či skupinkou lidí ve výtahu, kterým se utrhne během jízdy podlaha výtahu, byly na můj vkus až moc digitálním patosem a přehnané. Spíš bych řekl, že filmu spíš ublížily, než aby mu nějak výrazněji prospěly. 30%

Nový komentář