Don’t Look Now (1973)


Český název: Teď se nedívej!
Režie: Nicolas Roeg
Rok výroby: 1973
Délka: 110 min
Země: Itálie / Velká Británie

Hrají:
Julie Christie … (Laura Baxter)
Donald Sutherland … (John Baxter)
Hilary Mason … (Heather)
Clelia Matania … (Wendy)
Massimo Serato … (Bishop Barbarrigo)
…a další

 

Film otevírá ohromná tragédie. Při dětské hře se nešťastnou náhodou utopí dcera zamilovaného manželského páru Baxterových restaurátora Johna (Donald Sutherland) a jeho půvabné ženy Laury (Julie Christie). John vezme práci v Benátkách a se svou ženou se pokusí tragédii přežít v cizím krásném městě.  Docela se to i daří až do okamžiku zvláštní situace v restauraci, kdy jim slepá žena řekne, že na ně pořád myslí jedna osoba v červeném. V červené pláštěnce se ovšem utopila jejich dcera. Během chvíle se ve městě začne objevovat přízrak malé postavy v červené pláštěnce, slepá žena se svou sestrou je k vidění na každém rohu, při práci v kostele se stávají nehody a oba manželé začínají ztrácet nervy. Schyluje se k jednomu z nejslavnějších finále filmových horrorů všech dob.

Mám rád asijské horrory, ale občas by se neměla až tak kriticky vyzdvihovat jejich originalita, protože kolikrát v asijských sériích nalezneme citace z klasických evropských nebo amerických horrorů. Zářným příkladem je i klasický horror s prvky duchařiny a satanismu Don’t Look Now (Teď se nedívej!) od slavného britského kameramana a režiséra Nicolase Roega natočený podle předlohy Daphne Du Marier (Ptáci). Film trpí po letech samozřejmě jistými neduhy – jedním z nich je bohužel poměrně slavná scéna manželského sexu, kdy Roeg umně prostříhává scény z běžného života se záběry plnými vášně. Přestože Julie Christie je jedna z nejkrásnějších holywoodských hereček, pak dobové svícení dnes působí poněkud nepřesvědčivě. Film však dodnes neselhává v klíčových okamžicích hrůzy. Úvodní sekvence smrti dcery je dodnes stejně děsivá jako před lety, záběry z Benátských ulic nepostrádají atmosféru a finální montáž směřující k slavné pointě snímku (kterou nemíním prozrazovat) patří k tomu nejlepšímu, co horrorový žánr kdy nabídnul.

 

Hodnocení10
Film nabízí velice solidní herecké výkony. Donald Sutherland i Julie Christie tvoří skvělý manželský pár, který zvládá jak dramatické okamžiky, tak obyčejné životní situace. Nápaditá je samozřejmě režie Nicholase Roega, který se občas postavil i za kameru, ale není uveden v titulcíh. Za zmínku rovněž stojí i hudba italského veterána Pina Donaggia (Carrie, Cainova výchova, Chuckyho sémě). Pokud jste film dosud neviděli, vřele doporučuji.
100%

Sdílejte článek

  1. Profilový obrázek
    Solo 12 května 2018 v 12:39

    Literární předlohu uznávané autorky Daphne Du Maurier jsem nikdy nečetl, stejně jako tomu je v případě jejího dalšího díla Ptáci. Nicméně na filmové zpracování jsem byl hodně zvědavý, když kvůli ničemu jinému, tak kvůli té tolik vyhlašované erotické scéně, která srazila tehdejší cenzuru i spoustu diváků doslova na kolena. To však samozřejmě nebyl jediný důvod, protože filmy s mysteriózním příběhem mám docela rád a jak je o mě známo, stejně jako to, že mám starší kousky raději než ty novodobé. V tomto případě jsem však dost na vážkách a během sledování se ve mně mísila spousta různorodých pocitů. Osobně totiž Don’t Look Now nepovažuji zas až za takovou pecku, jak mnozí na internetu rádi označují. To samé platí i s označením horor, o kterém se dá taky dost spekulovat. Mysteriózní drama/thriller je v tomto případě mnohem trefnější. Po psychologické stránce tomu nemám moc co vytknout, protože se zde skutečně dobře podařilo ztvárnit onu nešťastnou událost, která poznamenala obě hlavní postavy a diváci lépe pochopí, proč jsou v takovém rozpoložení, v jakém se nacházejí po celou dobu trvání samotného příběhu. Jenže právě ona délka je jedním ze záporů, které mé senzory zaznamenali. Celková stopáž totiž měla být rozhodně o něco kratší. Dá se zde narazit na několik zbytečných a poněkud slabších pasáží, bez kterých bych se klidně obešel. Ty navíc uškodily i vytvořené atmosféře, která když už začala gradovat, tak zase přišel útlum a tak pořád dokola (viz nehoda v kostele a následné tlachání o ničem). Závěr byl samozřejmě rovněž docela povedený, jenže ono odhalení v kanalizaci a následný osud hlavního hrdiny, měl být natočený rozhodně mnohem lépe. Nešlo si nevšimnout opravdu slabých triků nejen co se říznutí, ale i stříkající krve týče. Tady jsem zaznamenal další menší zklamání. Co se hereckých výkonů týče, tak jak Donald Sutherland tak i Julie Christie odvedli opravdu dobrou práci, kterou okořenili jejich tolik opěvovanou erotickou scénou. Ta byla rozhodně zajímavá a na tehdejší dobu i odvážná, stejně jako práce režiséra a střihu, kteří jí museli kvůli cenzuře proložit scénami příprav na společenskou akci, aby se z toho ti ocasi neposrali a oni jí nemuseli vystřihnout úplně. No a v neposlední řadě bych chtěl pochválit i hudební doprovod, který byl rovněž lahodným balzámem pro mé sluchové ústrojí. 60%

Nový komentář