Horror.cz - horory, hororové filmy, recenze, povídky, ...

Ron Perlman ... (Collie Entragian)
Tom Skerritt ... (John E. Marinville)
Steven Weber ... (Steve Ames)
Annabeth Gish ... (Cynthia Smith)
Shane Haboucha ... (David Carver)
...a další

Pro filmová zpracování děl velmistra psaného hororu Stephena Kinga by se hodilo použít meteorologický termín střídavě oblačno. Jednou nás přivítá nádherně jasná obloha, kdy se filmařům podařilo natočit plynulý, smysluplný a děsivý film, který za svou knižní předlohou nijak výrazně nezaostává. Jindy na nás ale čekají temná a dusivá mračna v podobě utahaného slepence, kde je i jakýkoli náznak atmosféry či dokonce hrůzy doslova zavalen tunami zbytečné hlušiny sáhodlouhých dialogů o ničem a trapných situací.

Ono vtěsnat děj několiksetstránkové knihy na filmové plátno/obrazovku, aby celek nepůsobil zmateně a rozvlekle, nebude zrovna lehký úkol. A to ani pro takového borce jakým je King, který se v případě Beznaděje ujal i scénáře.

Na post režiséra nastoupil Mick Garris. Ten už si v minulosti s několika Kingovými pracemi docela slušně pohrál (mj. TV projekty The Shinning nebo The Stand) a pro tento film, určený rovněž televizní produkci, se zdál být tedy logickou (nikoli tou nejšťastnější) volbou.

A jaký je tedy výsledek?

No popravdě, nic moc. Příběh o skupince různorodých lidí cestujících po pusté silnici někde v Nevadě, kteří jsou nedobrovolně uvězněni v malém liduprázdném městečku s příznačným jménem Beznaděj, kde se stalo opravdu něco hodně zlého, je jedním velkým klišé. A ani Garris a ani sám King jej nedokázali vyšperkovat něčím opravdu zajímavým, co by ho dokázalo vylovit z temných hlubin rychlého zapomnění.

V první části, kdy ještě sázejí na atmosféru opuštěného města a na zlo zosobněné místním šerifem Entragianem (na poměry tohoto filmu skvělý Ron Perlman), to ještě docela ujde. Tahoun Perlman hravě zastiňuje jakoukoli jinou postavu z dosti nevýrazného ansáblau herců a i díky němu jsou některá hlušší místa odpustitelná. Tělo mrtvé holčičky ležící na schodech taky není běžným jevem v televizní produkci.

Jenže pak na scénu hrdě přicválá náboženská agitka a definitivně už tak ne zrovna pevně sešitý příběh rozcupuje v nezáživné tlachání o Bohu. Pravá podstata zla začíná být odhalována a jedinou zbraní proti němu se stává právě víra. Veškerá snaha o navození atmosféry a o vyděšení diváka je rázem poslána k šípku. Zůstává už jen guláš nevábného vzhledu, chuti i zápachu. A protože film trvá něco málo přes dvě hodiny a v podstatě se v něm nic pořádného neděje, začne se velice brzy dostavovat úmorný pocit nudy.

Chtělo by se mi napsat, že jistý potenciál tu přeci jenom byl díky silné knižní předloze, ale i ta podle mého názoru nepatří k těm Kingovým nejoslnivějším. Autor v ní do jisté míry vykrádá sám sebe a vlastně hlavní její síla spočívá ve vykreslení jednotlivýyh charakterů. Ty se ale do filmu dostaly jen ve velice hrubých náznacích. Vezmu-li v úvahu i skutečnost, že souběžně s tímto románem vyšla i další autorova věc Strážci zákona (pod pseudonymem Richard Bachman), v níž vystupují stejné postavy zasazené ale do zcela odlišného kontextu, a která je pro mě daleko vydařenější, nechápu rozhodnutí filmařů pustit se právě do Beznaděje. Jednoduše, v tomto případě platí, že jak špatná je kniha, takový je i film.

V závěru si neodpustím jedno malé přirovnání. Před nějakým časem jsem shléhl snímek Přízraky (Phantoms, 1998) podle stejnojmeného románu Deana R. Koontze. I zde zavítáme do vylidněného městečka, utkáme se se zlem ze samotného nitza země a vyslechneme si pár náboženských replik. A i když ani tento film není kdovíjak povedený, připadal mi daleko hutnější a výživnější než Beznaděj. Jó, když dva dějalí totéž...