Český název: Vysvobození
Režie: John Boorman
Rok výroby: 1972
Délka: 109 min
Země: USA
Hrají:
Jon Voight … (Ed)
Burt Reynolds … (Lewis)
Ned Beatty … (Bobby)
Ronny Cox … (Drew)
…a další
Hixploitation je pro současného konzumenta hororů jednoznačně ohraná písnička. Nějaká skupinka lidí si vyjede na výlet do – zpočátku nádherných – koutů naší Země, narazí na nesprávné lidi (čti magory, úchyláky, pošahance, zdegenerovance, nevyučené chirurgy, ale postačí i drzí teenageři), načež jsou danými osobami loveni. Děje se tak většinou v – pro oběti – neznámém prostředí, kde nefungují telefony a záchrana je daleko. I přes jasné schéma však tento subžánr dokáže zaujmout, jak předvedl před dvěma lety námi milovaný Eden Lake z britské produkce.
Čtveřice kamarádů – Ed, Bobby, Lewis a Drew – hodlá sjet na kánoích úsek řeky, která má být zanedlouho zaplavena vodou z nové přehrady. Kochání se krásnou přírodou však vydrží pouze do doby, než jsou dva z nich napadeni dvěma zdejšími horaly se sexuální úchylkou. Díky svým přátelům sice uniknou, jenže jejich cesta již nebude tak veselá jako dřív. Chystá se odplata…
Dokáže dnešního diváka ještě tento již tisíckrát zkopírovaný koncept zaujmout? Režiséra Johna Boormana musela začátkem 70. let políbit nějaká můza, protože ač jsem i já osobně, coby mladší generace, poměrně dost ovlivněn moderním hororem („starou školu” si dávám jen zřídka), snímek Vysvobození si se mnou slušně hrál až do konce. Zásluhu na tom mají paradoxně právě všechny nejnovější „naháněcí” horory, jelikož jsou prakticky na jedno brdo, kdežto Boorman sázel na skromnější a věrnější příběh.
To znamená dost podstatnou změnu. Vysvobození totiž nenabízí nesčetný počet až k smrti vyhrocených okamžiků, kdy se přeživší v poslední vteřině ukryjí před svými pronásledovateli, nesnaží se ani nikterak šokovat extrémními momenty (ta první, v níž je znásilněn jeden člen výpravy bohatě stačí) či samoúčelnými zvraty. Na dnešní poměry působí Boormanovo opěvované dílo prostě, ale o to více reálně.
Uvolněná nálada ze začátku filmu, kterou korunuje prý velmi slavná „kytarová bitva”, se stupňuje s první mrtvolou a následuje střet charakterů jednotlivých postav, jenž vám jsou ještě předtím nenásilně představeny. Lewis je borec a vypadá to, že ho jen tak něco nerozhodí, Ed používá hlavně hlavu, Drew je trochu poseroutka držící se danných zákonů a pak je tu neohrabaný Bobby.
Jenže tvůrci úspěšně boří všechny zavedené postupy, takže i ten největší macho může spadnout na úroveň brečící hromádky neštěstí a chlápek, který se neodváží vystřelit na srnu se ujme úlohy hlavního leadra. Postavy prožívají silnou beznaděj a je rozhodně dobře, že si režisér vybral celkem schopné herce, z nichž je dnes určitě nejvíce známý Jon Voight.
Ačkoliv působí Vysvobození na dnešního diváka příliš prostě, málo krvavě, slabě zakončeně, dovolím si tvrdit, že právě tímto je vyjímečný. Již zmíněný Eden Lake je ve srovnání s ním „nabušená” bomba, která si to ovšem vysloužila díky extrémnímu filmovému postupu. Vysvobození obsahuje asi jen tři silnější scény, které ale dokáží stále jitřit buňky mozkové.
Když Boorman točil tento dobrodružný thriller, neměl ani zdání, že se z něj postupem času stane kultovní film, který i v dnešní době bude patřit mezi nejoblíbenější „hixploitation“ svého druhu. Do této skupiny ho zaškatulkovali hlavně fanoušci, ale zcela po právu. Doslova si jej zamilovali pro jeho dramatičnost a hlavně reálné pojetí. Stal se inspirací pro většinu svých následovníků a mnozí jej dodnes označují za legendu (stejně jako já). Je to totiž jasný důkaz toho, že i s menším rozpočtem (který padl hlavně na honoráře herců) se dá natočit nezapomenutelná podívaná. A je jen velká škoda, že ty své nominace na Oscara neproměnil do zdárného konce. I mě zcela okouzlilo hned úvodní hraní na kytaru a banjo, které jsem si pustil hned několikrát po sobě. Co na tom, že Billy Redden neuměl zahrát ani akord. Zcela mě odboural svým vzhledem stejně jako ostatní horalé. Ty jejich ksichty mi v paměti uvíznou v paměti ještě na hodně dlouho. Jako milovníka vodáctví, mě samozřejmě nenechalo chladným ani sjíždění divokých peřejí. Ono celkově bylo prostředí, kde se film natáčel nádherné. Hned bych do té kánoe vlezl s nimi. No a v neposlední řadě se od chvíle, kdy na scénu nakráčeli ti dva úchylní burani začala stupňovat i atmosféra a napětí. Znásilnění a následná záchrana – to vše bylo natočeno reálným způsobem. Nebylo zapotřebí žádných přehnaných efektů, krvavých cákanců ani zbytečné brutality (na tohle stejně nebyli peníze). Vždyť většinu nebezpečných scén museli herci zvládnout sami. Tohoto si na Deliverance cením nejvíc.
No nie, stále to nechápem
Možno je to komunikačným šumom, jazykovou bariérou alebo neviem čím… Každopádne, nehádam sa. Diskutujem.
“…pánové si nevyjeli na výlet.Zmínění vodáci, byli inženýři, kteří naplánovali přehradu právě na té řece, kterou sjížděli.” – pre mňa to vyznelo tak, že hlavní hrdinovia sú inžinieri, ktorí išli na tú rieku za účelom iným než rekreačným – pretože toto BOL výlet. Úvodné dialógy sú o znásilnení prírody – Lewis sa sťažuje, že “utopia túto rieku”, naráža na ľudí, ktorí tam robia jazero, nie na svoju partiu – oni sú len obchodníci a Lewis ako survival nadšenec nesúhlasí s tým, že takéto miesto musí zaniknúť. Podla mňa sa ty hádaš pre niečo, čo si buď zle pochopil alebo si nesprávne pamätáš. But no hard feelings,mmmkay?
Morton Eucrow: Sám si řek, že čerpáš z imdb.com, to je fanouškovský server a kde jsem řek, že ty chlapi jeli zkontrolovat přehradu, he? Řek jsem, že ti vodáci, byli inženýři, kteří naplánovali přehradu právě na té řece, kterou sjížděli. Ne, že jedou na přehradě, kapišto? Hádáš se kvůli něčemu, co jsi evidentně vůbec nepochopil. Tak a teď si ten film pusť znovu a možná uslyšíš dialogy, kde se o tom mluví.
Sheldon:
“the four are canoeing down a wild river before it is dammed to form a lake”
‘‘There is something in the woods and the water that we have lost in the city’’ opines Bobby, the brash salesman.
Keď si jazykovo zdatný do takej miery, že si dovolíš dávať mi osvetu v angličtine, ani sa nepýtam či ti to mám preložiť. Žiadne fanúšikovské servery ani informácie bez zdroja: International Dictionary of Film and Filmmakers Volume 1 -Films. Publikácia z ktorej som čerpal materiál pre seminárne práce na Dejiny filmu. A ak nestačí, otvorím aj ďalšiu.
Nechcem ti do toho kecať, ale ak ani kniha tohto formátu nespomenie inžinierov priehrady, ktorú išli dotyční skontrolovať – tak si si to buď vymyslel alebo ťa niekto oklamal.
Morton Eucrow: Já ti do toho nechci kecat, ale imdb.com, je fanouškovský server a to, že někdo pošle synopsi a napíše tam canoe trip, neznamená že někdo jede výlet na kánoi. Trip ostatně není jenom výlet, podívej se do slovníku.
Nikde som nenapísal, že vo filme nevidím hlbšiu myšlienku. Ale stále nechápem, odkiaľ berieš tú istotu, že sú inžinieri a nie je to výlet. Aj IMDB to uvádza ako “trip”, Lewis je označený ako “outdoor fanatic” a o inžinieroch nie je žiadna zmienka.
Paralela je zjavná, zákon (law) – právo dnešného človeka konfrontované s právom silnejšieho, s prírodnými zákonmi. (film som videl dnes večer, preto tak mudrujem
). Takže neber moje otázky ako ofenzívu alebo degradovanie posolstva tvojho obľúbeného filmu. Len sa pýtam…
Ne, ne. Film si pamatuji dobře, ostatně je jak v Kronice filmu, tak v 1001 filmů, které musíte vidět než umřete (tam, ale poněkud nepřesně) a tvorbu Johna Boormana znám také velmi dopodrobna. Mimochodem měl tenhle film točit Sam Peckinpah a to by to bylo teprve maso. Ten film není o žádné dovolené, že by si partička vyjela na výlet. Ve filmu se zmiňuje, že obvykle v létě jezdí tito muži společně na golf, ale rozhodnou se právě sjet řeku, na které naplánovali přehradu. Kronika filmu: Nad rámec čistě dobrodružného filmu je zároveň alegorií o pocitu nadřazenosti městského člověka vůči přírodě. Ten film je zkrátka příliš slavnej a příliš vynikající, než aby byl chápán jako jeden z buranských amerických (nebo jiných) horrorů, ale klidně si ho tak berte, mě je to šumák.
Sheldon, neviem či som správne pochopil to čo píšeš, ale ak hej: oni neboli inžinieri a bol to výlet. Usudzujem tak z toho, čo povedal Bobby: “I’m a salesman, Ed.” Po prvej noci v divočine, keď sa na vode sťažoval, aký je doštípaný od komárov (popis situácie, aby ste to lepšie vo filme našli
). Keď došli k dedinčanom pre šoférov, tak Ed povedal Lewisovi, či si radšej nepôjdu do mesta zahrať golf = dovolenka. Toľko k mojim dedukčným schopnostiam
Ak máš nejaké lepšie informácie, tak sa ospravedlňujem, len po zhliadnutí filmu sa mi nezdá, čo si napísal.
Vďaka za dobrú recenziu
Film sa mi páčil, aj keď sa mi miestami zdal trochu rozťahaný. Za mňa 70%
Nepíšu, že jeli na výlet, ani že jsou vodáci – jen, že chtějí sjet úsek řeky.
Jinak tebou zmíněná paralela je sice poměrně zajímavá, i jak píšeš “přešvihnutá”, každopádně to nebyla (alespoń pro mne) úplně nejšťastnější myšlenka – nicméně to dodává hloubku, to je pravda. Takže, díky za doplnění…
Vysvobození je skutečně skvělý film, ještě bych snad doplnil, že ústředním motivem je to a v recenzi z nějakého záhadného důvodu chybí, že pánové si nevyjeli na výlet. Zmínění vodáci, byli inženýři, kteří naplánovali přehradu právě na té řece, kterou sjížděli. A to, co následovalo brala dobová kritika také jako vzpouru přírody proti člověku. Paralela znásilnění přírody je ve filmu evidentně přešvihnutá právě znásilněním jednoho z účastníků. Vysvobození je tedy jedním z prvních filmů se zelenou tématikou
Jako žánrový snímek je film výborný, ale právě hloubka jeho myšlenky z něj dělá zásadní kinematografické dílo