Český název: Purpurový vrch
Režie: Guillermo del Toro
Rok výroby: 2015
Délka: 119 min
Země: USA/VB
Scénář: Guillermo del Toro, Matthew Robbins
Hudba: Fernando Velázquez
Hrají:
Tom Hiddleston … (Thomas Sharpe)
Jessica Chastain … (Lucille Sharpe)
Mia Wasikowska … (Edith Cushing)
Charlie Hunnam … (Dr. Alan McMichael)
Tvůrce filmového Hellboye, fanoušek Lovecraftových děl, Guillermo del Toro se po akčním blockbusteru Pacific Rim: Útok na Zemi vrací do dob, ve kterých se jeho vizuální kouzlení na filmovém plátně odrazilo v zisku Oscara. Pokud někdo neví, o čem je řeč, mluvím o temné fantasy Faunův labyrint, které osobně považuji za nejlepší počin tohoto mexického režiséra. Poté, co si del Toro splnil svůj sen a natočil podle své knihy The Strain (Zhoubný kmen) stejnojmenný televizní seriál, přišel s dalším ctižádostivým počinem zvaný Crimson Peak tedy Purpurový vrch.
Špatný nebo dobrý marketing?
Do světa byly vypuštěny trailery dávající všem hororovým fanouškům čuchnout k temné a zároveň pohádkově nádherné scenérii, kterou si pro nás režisér nachystal. I velmi působivý je i oficiální webová stránka filmu připomínající takovou jednoduchou adventuru ve stylu Black Mirror (Posel smrti). Ovšem jaké bylo mé zklamání, když jsem po promítání filmu zjistil, že tento marketingový tah byl sice chytlavý, ale prozrazuje příliš mnoho na to, aby si člověk mohl film pohodlně užít. Svým způsobem se divák může podívat na trailer a může se být jist, že viděl vše podstatné. Pokud bylo cílem marketingu přitáhnout lidi do kina, pak se to povedlo, ale bohužel se to odráží ve zpětném hodnocení celého filmu, který tak nějak nenabídl nic nového.
Purpurový vrch
Tato gotická romance s určitými hororovými prvky vypráví příběh o Edith Cushingové, kterou ztvárnila Burtonova Alenka Mia Wasikowska a okouzlujícím a zároveň tajemném baronetovi Thomasi Sharpovi, kterému propůjčil své charisma anglický herec Tom Hiddleston. Mezi těmito dvěma navzájem přitahujícími se elementy stojí zaseknutá jako klín Thomasova sestra Lucille (Jessica Chastain), jejíž chování už od prvopočátku naznačuje, že tady není něco v pořádku. Tragédie v rodině přinutí Edith odcestovat z rodné Ameriky, aby našla útěchu v temných zdech rodinného sídla Thomase Sharpa a jeho sestry. A právě dům obklopený krvavým jílem v sobě skrývá tajemství, která čekají na svá odhalení.
…
Největším kladem samotného filmu je jeho úžasná atmosféra, která oslepí diváka jako nádherné obrazy v Pergamonském muzeu. Kostýmy jsou oslňující a vizuál filmu přímo pohádkový. Herci své role zvládají s bravurou a je potěšení sledovat jejich vývoj a konfrontace. Přízrační duchové mají svůj osobitý styl, který děsí a fascinuje zároveň. Duchové se objevují letmo a způsobují mravenčení v zádech, v čemž se objevují ony hororové prvky. Ty však mizí ve chvíli, kdy se tvůrce na filmovém plátně chlubí jejich vizuálním provedením a divák má tak čas si je důkladně prohlédnout a ze strachu se otřepat. V tom Purpurový vrch klopýtá po hororové stránce, kdy se strach z neznámého mění v barvičkami prokreslenou podívanou, která člověka možná ohromí, ale rozhodně nevyděsí. Celé tohle karmínové nebe plné dokonalosti však zakopává o ničím originální děj a o ještě horší peripetii, která je tak nahrubo a narychlo sesmolená, až se člověku nad tou marností sklopí zrak.
Herecké obsazení vlastně ani nemohlo zklamat. Uhrančivý a charismatický Tom Hiddleston si svoji roli zbídačeného aristokrata na okraji společnosti naprosto užívá a dokáže ji rozvinout takovým způsobem, že člověk neví, jestli se dívá do očí prohnaného hada nebo milého a strastmi opředeného člověka. Až se závěrečnou peripetií příběhu si postavu Thomase Sharpa člověk zařadí podle vlastního vkusu. Nadmíru však musím vyzdvihnout herecký um Jessici Chastain v roli Thomasovi sestry, která svým vystupováním nenechává člověka klidným. Divák se postupně o této postavě dozvídá více a více, až se musí jen sklonit před tím, jak se herečka do své role vcítila – opravdu jako bych ve filmu neviděl nikoho jiného, než Lucille Sharpovou v čisté podobě, jakou si ji tvůrci představovali. Hodně kritiky se však zaměřuje na postavu Edith, která se podle nich chová iracionálně a je tím kamenem úrazu celého filmu. S tím se však dá jen pramálo souhlasit. Samotná Mia Wasikowska nepředvádí sice takové umění jako Tom a Jessica, ale stále je to koukatelné a ničím to atmosféře filmu neškodí.
Guillermo del Toro je mnohými považován jako skvělý režisér a téměř geniální tvůrce. Já sice jejich názor nesdílím, protože mám s tímto pánem osobní problém (tedy s jeho dosavadní tvorbou, kterou jsem měl zatím tu čest vidět), ale to neznamená, že by byl špatným režisérem. Jen mi prostě zrovna moc nesedí její styl točení filmů. Nebo lépe řečeno jí nepovažuji za výbornou, ale spíše mnohdy dost průměrnou. Nevím, možná je to druhem látky, který si často vybírá, ale kromě filmu Princ bez království, jsem nikdy nebyl zrovna dvakrát okouzlený. Přesto jsem byl zvědavý, jak si povede při natáčení gotického příběhu, protože filmy podobného ražení mám hodně rád (zvláště starší kousky). Nejvíce se mi na del Torových filmech líbí jejich vizuální stránka a ani tady tomu nebylo jinak. Zchátralé viktoriánské panství i jeho příslušenství v sobě skrývalo jisté kouzlo, kterému jsem prostě nedokázal odolat. Potemnělý vzhled i celková chladnost ve mně vyvolávaly nejrůznější představy a já si některé záběry neskutečně vychutnával. Jenže byl zde ještě i samotný příběh, který mě už tolik neuchvátil. Nebyl vyloženě špatný a místy se tu objevila i velice zdařilá atmosféra, ale na můj vkus tu bylo i dost nudných pasáží a mnou neoblíbená „romantika“ na pozadí. Jakmile však tvůrce přitvrdil, bylo vše v pořádku. Jessica Chastain a především její psychický výlev v samotném závěru – to byl zřejmě nejlepší okamžik z celého filmu. Tuhle herečku moc neznám, ale docela mě zaujala. Rozhodně podala lepší výkon a byla mi více sympatická než naivní Mia Wasikowska. 50%
Lehce zklamaných 60 %. Del Tora mám rád (i Pacific Rim jsem v pohodě skousnul), ale bez trochu lepšího scenáře tu máme jen další vizualně atraktivní nic.
Za mě,je to totální propadák.