Contamination (1980)


Český název: Vetřelci na Zemi
Režie: Luigi Cozzi
Rok výroby: 1980
Délka: 90 min
Země: Itálie / Západní Německo
Alternativní název: Alien Contamination

Hrají:
Ian McCulloch … (Ian Hubbard)
Louise Marleau … (Stella Holmes)
Marino Masé … (Tony Aris)
Siegfried Rauch … (Hamilton)
Gisela Hahn … (Perla de la Cruz)
… a další

 

Do přístavu v New Yorku míří neovládatelně nákladní loď Caribian Lady, se kterou se nedaří navázat spojení. Pobřežní stráži se nakonec podaří loď zastavit a čekají na příjezd policistů. Ti pod vedením poručíka Arise a doktora Turnera prohlídnou celou loď. V útrobách lodi naleznou znetvořená a roztrhaná těla posádky a velice zvláštní náklad zelených pulsujících vajec. Jedno z nich náhle vybuchne a sliz zasáhne téměř všechny v okolí. Ti v hrozných bolestech umírají a explodují jim vnitřnosti. Jako jediný přežije právě Aris, který je následně vyslýchán vládní vyšetřovatelkou Stellou Holmesovou. Společně začnou pátrat po dovozci vajec a stopa je zavede až do daleké Kolumbie. Ještě předtím však vypluje na povrch skutečnost, že o podobných vejcích mluvil před lety jeden z astronautů, který se účastnil letu na Mars. Stella se společně s Arisem vydají navštívit dnes již ztroskotance a alkoholika Hubbarda, kterému tehdy nikdo nevěřil. Ten vejce poznává a s jistotou může říct, že jde o mimozemský organismus, který před lety spatřil v ledové jeskyni na Marsu. Nyní je na naší trojici, aby odjeli do Kolumbie, odkud pochází kávová společnost, která vejce do Ameriky dovezla, a zjistili, odkud je vzali a co s nimi hodlají udělat. Za vším však stojí někdo, kdo se nezastaví před ničím a je rozhodnutý se nezvaných hostů zbavit za každou cenu.

Nenápadný italský režisér Luigi Cozzi má ve své zemi spoustu příznivců, kteří jeho filmy obdivují, ale i nenávidí. Na svém kontě má několik zajímavých kousků z různých filmových žánrů, ale i pár naprostých braků, na které se nedá dívat. On sám se nikterak netajil, že náměty a nápady do svých filmů okoukal jinde. Ani tentokrát tomu nebylo jinak. Inspirací se mu stal legendární film Alien, ze kterého čerpal ovšem jen velmi okrajově . Nebyl však první ani poslední koho to napadlo, a tak mu to nemějme za zlé. Natočil docela slušný průměrný sci-fi horor, na který měl jen malý rozpočet a musel si vystačit s druhořadými herci.

Začátek filmu slušně navnadí divákovu zvědavost. Uvidíme opuštěnou loď, která se samovolně řítí do přístavu. V tu chvíli producenti trošičku napínali divákovu zvědavost a několik minut ještě nechali policisty pátrat v jednotlivých kajutách. Po chvíli nám ukáží co že se to stalo s nezvěstnou posádkou, to nejlepší nás však čeká až v nákladním prostoru. Režisér se rozhodl se s tím nepárat a nabídnout divákům pořádnou show. Od zelených vajíček se totiž posuneme k ukázce italských gore scén. Začnou vybuchovat hrudníky a lítat střeva na všechny strany. Opravdoví fajnšmekři jistě prominou trošičku laciné efekty a tuhle podívanou si užijí. Jenže potom se atmosféra výrazně změní a to k horšímu. Hororová atmosféra totiž v rychlosti přejde v docela nudnou detektivku, kdy si vyslechneme několik nezajímavých rozhovorů a výslechů s erotickým podtextem, který je na konzervativní úrovni osmdesátých let. Během té doby se toho moc kloudného nedozvíme a jediným světlejším okamžikem je vypravování astronauta o jeho podivném dobrodružství na Marsu. Jenže ani zde toho moc zajímavého k vidění není. Navíc se filmaři dopustili další velké chyby. Při příjezdu naší trojice do Kolumbie hodně brzy odhalí divákům, kdo že to v pozadí tahá nitky a tím vlastně film přijde o jakékoliv napětí. To se totiž nedostaví ani u trapné scénky ve sprše, která už dopředu napovídá, jak dopadne.

Posledních dvacet minut však opět oživí již delší dobu skomírající děj a nabídne nám menší sci-fi dobrodružství na kávových plantážích. I když scénka s vejci a palmami mi přišla dost divná a hned vysvětlím proč: (SPOILER) v laboratořích udržují vejce v inkubátorech a skladištích, a tak nechápu, proč je ještě v tisících pohodí venku pod palmami. Prý aby dozrály, ale ve skutečnosti jsou stejně zelená jako ty další. Dost divné a nedomyšlené. (KONEC SPOILERU) Konečné finále mě však docela pobavilo. Ztvárnění mimozemského Kyklopa bylo doslova k popukání. Gumový sulc s dvěma tlamami plnými ostrých zubů ala Alien a potom obyčejná baterka zamaskovaná jako oko nestvůry. Kdyby v tu chvíli nehrála hodně solidní hudba, tak bych to asi v tu ránu rychle přetočil. Přišlo mi to totiž na jednu stranu strašně směšné, ale stejně tak i trapné. Je to možná i tím, že jsem od filmu čekal mnohem víc, než se mi nakonec dostalo. Trapnost alespoň částečně opět přebyly gore scény a létající střeva a vnitřnosti.

Nejlepším na celém filmu je opravdu hudební doprovod, který má na svědomí legendární skupina Goblin. Její tvorba patří mezi to nejlepší, co nám mohla italská scéna nabídnout. Podmanivé melodie zcela ovládly divákovu mysl a alespoň na chvíli odvedly pozornost od průměrného děje, který byl často dost nezáživný. Herecké výkony až na pár výjimek na mě rovněž moc velký dojem neudělaly. Přehrávání bylo vidět u většiny z nich hned na první pohled. Nevím, možná to bylo jen nekvalitním scénářem, ale jejich trapné monology s erotickým podtextem na mě moc velký dojem neudělaly. Nejznámějším hercem je pro mne Ian McCulloch, kterého si pamatuji hlavně se zombie filmů Zombi Holocaust a Zombi 2. Jeho výkon patřil i tentokrát mezi ty nejlepší. Jeho charisma i talent zcela předčily ostatní béčkové kolegy.

 

 

Hodnocení5
Osobně jsem čekal mnohem lepší sci-fi podívanou, než mi Italové tentokrát nabídli. Film má bezesporu několik velmi pěkných bodů, které musím pochválit (hudba, gore efekty, úvodní pětiminutovka, laboratorní myš), ale po většinu filmu jsem se dost nudil. Tyto světlé okamžiky však určitě stojí za vaši pozornost a příznivci sci-fi hororů by si tento film neměli nechat ujít. Rychlé přetáčení se dá přece vždycky použít, tak proč toho v pár případech nevyužít. Hodnotil bych ho jako čistý průměr, na který se určitě ještě někdy mrknu.
50%

Sdílejte článek

Profilový obrázek

Solo ( profil autora )

Život je hořký. Bohudík!

Nový komentář