Režie: Peter Medak
Rok výroby: 1980
Délka: 107 min
Země: Kanada
Hrají:
George C. Scott … (John Russell)
Trish Van Devere … (Claire Norman)
Melvyn Douglas … (Sen. Joseph Carmichael)
Jean Marsh … (Joanna Russell)
John Colicos … (De Witt)
Barry Morse … (Doctor Pemberton)
…a další
Tragická nehoda, při které zahynou přímo před jeho očima manželka s dcerou, donutí Johna Rusella změnit místo bydliště. Očekávaný odpočinek však nenalézá ani mezi zdmi starého stavení, které zřejmě obývá ještě někdo další. Každý den se domem rozléhá ohlušující bušení, míček zesnulé dcerky si jen tak mimochodem poskakuje po schodech a kdosi neviditelný si s nervy nového obyvatele zahrává nepěkným způsobem. Netrvá dlouho, aby John zjistil, že mu doslova a do písmene straší ve věži. Tedy ve skutečnosti je to jen malý podkrovní přístavek, ale to už bych možná prozrazoval moc.
Po první části, kdy je divák spolu s Johnem uvržen mezi zdi strašidelného domu a spolu s ním prožívá veškerou hrůzu z nevysvětlitelného, přichází delší – pro moderním hororem zmlsaného diváka možná nudnější – pasáž pomalého odkrývání dávných pravd, křivd a zlých skutků, které musí být po právu potrestány. Zkrátka stará dobrá klasika, ve které se netlačí na pilu s přemírou strašení a duchů vyskakujících (ne)očekávaně za vším, zpoza čeho se vůbec vyskočit dá, s příběhem se nikam nespěchá a to spolu se skvělým výkonem Gerge. C. Scotta v hlavní roli je podle mě pro řádně atmosférický horor to pravé.
Snad jen k závěru se scénáristé v euforii z dobře odvedeného díla trošku víc rozšoupli a v některých místech to po pravdě mírně přepískli. Vraždící kolečkové křeslo musel být svým způsobem k smíchu již před třiceti lety, o závěrečné scéně, ve které bylo zřejmě potřeba vyplýtvat přebytek peněz z rozpočtu na pyrotechnické efekty, raději ani nemluvit.
Film The Changeling neobsahuje nic, co by nebylo nikde jinde k vidění. Nově zakoupený dům, tajemné zvuky a samovolně se pohybující vybavení domácnosti, pátrání po tajemné minulosti domu, nářek malých dětí působivě se linoucí nocí, spiritualistická seance a takhle bych mohl pokračovat ještě pěkných pár řádků dál. Přesto všechno byste neměli tento dnes jíž téměř archivní kousek minout. A proč?
Inu, to máte asi jako když si koupíte laciné víno v krabici a kvalitní víno v láhvi: obojí to obsahuje červenou šťávu vylisovanou z hroznů, obojí to může i zdánlivě podobně vonět a chutnat, ale zatím co po požití toho krabicového máte chuť vyvrhnout všechno co nejrychleji ven a v agonické křeči kvílíte, že podobný patok už nikdy neprolejete hrdlem, kvalitní víno si vychutnáte a brzo budete toužit po dalším.
Trailer (obsahuje výše zmiňované vraždící křeslo)
http://www.youtube.com/watch?v=xTzgXVosQOU
Rok 1980 a každý si samozřejmě hned vybaví geniální The Shining. Pokud ale nebudete plni přehnaného očekávání (Medak není Kubrick – Changeling zkrátka vypadá víc “televizně”), najdete i zde kvalitní duchařinu. Dobře zahranou, atmosférickou, přímočarou. 70 %
Opravdu dobrých kanadských hororů moc neznám (je to dáno hlavně tím, že jsem viděl především ty s označením TV film a ještě k tomu ne moc vydařené), ale tento starší kousek bych klidně zařadil mezi TOP 5 z jejich produkce. Je to dáno především samotným pojetím, které nám Peter Medak naservíroval doslova na stříbrném podnose. Tato směsice duchařiny a kriminální zápletky nám totiž nabídne opravdu slušnou atmosféru již od prvních minut a v tomto tempu pokračovala téměř po celou dobu. Nejednoho diváka jistě zamrazí už při úvodní nehodě u zasněžené silnice. To nejdůležitější však na nás čeká až v samotném domě. Ten už sám o sobě nevypadá jako zrovna nejideálnější místo k životu. Zpustlé potemnělé panství, kde každý zvuk nahání hrůzu – zvláště když v něm přebýváte sám a to ještě nemáte ani páru o jeho děsivé minulosti. I zde na nás totiž čeká podkrovní pokojík, který měl zůstat navždy utajen před zvědavci, ale jak už to tak bývá, někdo nebo spíš něco zařídí, aby tomu bylo jinak. My tak díky hlavnímu hrdinovi začneme postupně rozplétat ono hrůzné tajemství, jenž nikdy nemělo vyplout napovrch. Nejprve si musíme vystačit jen s náznaky, zvuky, vidinami, ale jakmile se detektivní stránka příběhu rozjede na plné obrátky, čeká nás nejedno zajímavé překvapení. Chtěl bych především ocenit herecký výkon George C. Scotta, který svou úlohu tahouna zvládl velice obstojně. To samé v bleděmodrém platí i pro Ricka Wilkinse, který měl na starost hudební doprovod. Ten mé sluchové ústrojí uspokojil více než bych si snad i zasloužil. The Changeling tak sice není úplně geniálním dílem, ale nadprůměrnou kvalitu bezesporu má a určitě stojí za pozornost. 70%