RSS
Vyhledávání
Náhodné články

Cell, The

04. 09. 2007 / autor: beonica / kategorie: Hororové filmy

Nedokonale dotažené vize.
Hodnocení:

autor

50%

uživatelé

55%

tisknout článek

Český název: Cela
Režie: Tarsem Singh
Rok výroby: 2000
Délka: 107 min
Země: USA / Německo

Hrají:
Jennifer Lopez … (Catherine Deane)
Vince Vaughn … (Peter Novak)
Vincent D´Onofrio … (Carl Stargher)
Tara Subkoff … (Julia Hickson)
Jake Weber … (Gordon Ramsey)
...a další

 

Znáte Tarsema Singha? Zajímavý chlapík. Natočil pár slušných reklam a klipů, vybral si producenty a přišel k nim s tím, že by si rád zkusil režii filmu. Dostal do ruky podprůměrný scénář a finance a vydal se pracovat na svém prvním celovečerním snímku. Stala se jím Cela.

Dějová linie se dolaďovala ještě v průběhu natáčení. Singh měl natočit film o sériovém vrahovi, který si vybudoval kdesi daleko od civilizace celu, v níž bestiálně mučí a zabíjí ženy. V pravidelných i nepravidelných intervalech pouští do prosklené místnosti vodu, dokud se zcela nenaplní a pološílená oběť se v ní neutopí. Mrtvoly nakonec chemicky vybělí a udělá z nich panenky, nad nimiž masturbuje. Když se jich nabaží, zamotá je do igelitu a někde pohodí. Vrah je naštěstí dopaden, ale v cele zůstala dívka – jeho poslední oběť. Detektiv FBI Peter Novak (Vince Vaughn) ji musí najít. A to rychle – voda stoupá. Za pomocnici si vybírá cestovatelku do lidských mozků Catherine (Jennifer Lopez), která prostřednictvím zvláštního přístroje proniká do myšlenek chlapce v kómatu a snaží se jeho stav zlepšit. Nakonec se rozhodne i pro exkurzi do mysli vraha – jde tam hledat informaci o místě, na němž se cela nachází. Distribuce se tedy v zařazení nepletou – jedná se o kombinaci thrilleru, hororu a sci-fi.

Z výše napsaného je zřejmé, že Cela poskytla větší herecké možnosti třem hercům. Zdaleka nejhůř se vybarvila největší hvězda – Lopez. I v těch nejvypjatějších momentech se urputně snaží o dokonalost vlastní vizáže – špulí rtíky, přivírá očka. Dost rozčilující. Role by sedla herečce s méně narcisními sklony. Naopak velmi dobře se se svým úkolem popral Vincent D´Onofrio coby vrah Carl. Skutečně působí vyšinutě a mě osobně přesvědčil o tom, že si nominaci na Emmy zasloužil (není-li to urážka). Slušnou práci odvedl i „agent“ Vaughn.

Film Cela se mi jeví jako výsledek velkého množství energie a malého množství chyb, které však měly na výsledek tvrdý dopad. Jde o záležitost velmi dilematickou - pohybující se mezi mnoha páry mlýnských kamenů. Jmenuji jen několik z nich:

- komerce versus idealismus - shlédnete-li Celu poprvé a bez dalších souvislostí, nejspíš usoudíte, že jde spíše o komerční snímek. Nic proti tomu. Budete-li však trochu pátrat (byť třeba jen v bonusovém materiálu k DVD), zjistíte, že režisér zřejmě vedl permanentní boj s produkcí. Chtěl ve filmu více flashbacků, které by bylo možno umělecky pojednat a které by uspokojily jeho choutky na více významů, symbolů a barev v každém záběru. Tempo natáčení a omezené finance se staly vražednými pro řadu plánovaných detailů.

- americké versus evropské publikum - film měl přijít do kin na obou kontinentech. Konzumenti tohoto typu zábavy se však v mnohém liší. Evropané jsou tolerantnější k filmové brutalitě a sexu (mnozí je přímo vyžadují), američtí diváci zase preferují počítačové triky před těmi "divadelními". Režisér se tak ocitl pod dvojím tlakem. Jako u mnoha filmů, existují i u Cely mírně rozdílné verze pro každý ze světadílů. Nicméně přesto oboustranné kompromisy režisérovy vize nepříjemně obrousily.

- pozadí filmu versus jeho primární linie - režisér se nechal slyšet, že největší podíl na kvalitě filmu měli lidé, kteří se starali o dekorace, kameru, kostýmy a hudbu. Po shlédnutí Cely na to bude mít stejný názor i většina diváků. Musím si klást otázku - proč tedy nevyházel všechny ty herce, s nimiž nebyl spokojený, nenahradil je lepšími a levnějšími a nepokusil se prorazit mezi jiným typem publika, než na které je Cela zaměřena? Opět za to může nesmlouvavá produkce? Nebylo režisérovi všech těch nápadů, celého toho svého klukovského snu o maximálně fantazijním filmu, tak trochu líto?

- vize versus reálné možnosti - tvůrci Cely jsou ke svému dítku kritičtí. Není těžké najít i prohlášení typu "tohle je trochu odfláknuté", "ta herečka nic neuměla, ale neměli jsme čas ji vyměnit" či "tohle vypadá blbě, ale už to tam jednou je". V pořádku - i umělec se musí často sklonit před realitou a přestat dupat nožkou ve chvíli, kdy je zřejmé, že přes nějakou skutečnost prostě nejede vlak. Ale mám pocit, že režisér dost dobře nerozpoznal, co je a co není podstatné. Krásně si pohrává s detaily, ale zásadní věci opomíjí. A ačkoliv je mi způsob tvorby typu "máme prostinkou kostru a budeme ji obalovat libovým masem" celkem blízký, Cela v tomto směru není dostatečně kompaktní.

Zvláštní dimenzí filmu je dimenze morální a její ústřední otázka - je mimořádně těžké dětství alespoň částečným ospravedlněním vražd, které pachatel spáchal možná pod vlivem nějakých komplexů? Anebo žádné takové omlouvání brutálních vražd není přípustné a každý člověk má svědomí, které je u charakterních osob silnější než jakékoliv psychické trauma? V Cele je první názor zastoupen hlavní ženskou postavou a ten druhý hlavní mužskou. Catherine, která nahlíží do zážitků a vzpomínek vraha, s ním začíná soucítit a snaží se jej zachránit - než ho staré životní rány definitivně zničí. Naopak Novak, který sám má za sebou zřejmě těžké dětství, takový druh pochopení odmítá a veškeré síly věnuje pátrání po poslední, a dosud žijící, vrahově oběti - Julii. Divák má možnost přiklonit se na kteroukoliv z těchto stran, ačkoliv mu režisér nenápadně podsouvá tu první. Přiznám se, že mi tenhle typ sugesce byl lehce nepříjemný.

Musím zmínit ještě jednu složku filmu, jenž se často opomíjí – hudbu. Výše vyzdvihovaná vizualita by ztratila polovinu ze své působivosti, nebýt umění Howarda Shoreho. Držitel tři Oscarů a tvůrce mnoha famózních soundtracků (kdo by si nevzpomněl na hudbu k trilogii Pán prstenů) si ke spolupráci přizval jak ethno muzikanty, tak členy filharmonií a vznikla tak strhující muzika, která dojem z filmu nejen prohlubuje, ale rovněž mu dává další dimenzi. Spolupráci se Shorem si nemohl vynachválit i sám režisér: „Měl to být... plynoucí sled obrazů. Ale pořád to vypadalo jako Frankenstein, jako nesourodý slepenec. Pak přišel Howard Shore a dal tomu svou hudbou finální tvar.“ Nechal se rovněž slyšet, že tak, jak se mu na Cele spolupracovalo s tímto muzikantem, by si přál při režii svých příštích filmů spolupracovat se scénáristou. Bude mít příležitost – chystají se další snímky nad nimiž by měl držet režisérskou taktovku.

Co říct k Cele závěrem… Dostalo se jí nominace na Oscara (Best Makeup) a získala několik menších ocenění. Můj dojem z ní je velmi nejednoznačný. Singh se nechal slyšet, že Cela je dováděním všeho ad absurdum. Že chtěl natočit všestranně přehnaný film – dovedený do krajnosti. Já si naopak myslím, že tento snímek je nedotažený. Balancuje mezi nudou a nádhernou, barevnou bizarností. Na kterou stranu přepadne, záleží na konkrétním divákovi. Pro mě zůstal stát přesně na hraně. Ovšem stojí za to Celu zhlédnout – skvělé scény nejen z procházek po cizím mozku (viz například trailer, sestříhané video, scéna se zmutovanou panenkou, scéna s obřím pláštěm a Jennifer kouří jointa a je jen v kalhotkách) parádně nakrmí divákovy oči.

Na IMDB napsal jeden z recenzentů velmi výstižnou větu: „It is as if Salvador Dali decided to make a crime drama.“ Tak.


 

Komentáře

Komentáře můžou vkládat pouze registrovaní a přihlášení uživatelé

Ten film bol o nicom ja si myslim ze keby ho urobyli kresleny spravyli by lepsie hororova scifihovadina a ta lopezova tomu len pridala skratka ona do niecoho takeho jednoducho neide a bodka davam 40%  nic moc

28. 10. 2010, 09:04:39, snenat3

 Dvojiku mám doma, nic moc no ...

14. 06. 2009, 18:55:27, Soldier

podivný film...ale hlavně JLo není dobrá herečka, at radši zustane u zpívaní a vrcení zadečkem to jí jde mnohem mnohem lépe

14. 11. 2007, 10:27:19, jay

To ano, ale nechci jejich řady rozšiřovat. Mrknu do googlu, kolik najdu hororových souvislostí a uvidíme. Dík.

05. 09. 2007, 16:16:19, beonica

tak já většinou komentuju pouze to, co celé přečtu...co se týče Markýze, tak to ti nevím, jestli je to horrorová osobnost, ale myslím si, že už tady jsou i horší osobnosti...

05. 09. 2007, 16:13:31, j.calling.2bad

Ještě té debaty využiju - myslíš, že je hororovou osobností Markýz de Sade? Asi před půlrokem jsem pro jistý web, který spoluvlastním, napsala obsáhlý článek na tohle téma. Přemýšlím, jestli by zkrácená verze neobohatila i tenhle server. On horory inspiroval - řada z moderních hororových filmů jeho náměty přebírá. Nicméně zda je on osobně hororovej, to nevím.

05. 09. 2007, 15:54:23, beonica

Díky. Mně šlo o to, že bychom to tu mohli třeba tou definicí obohatit. Já už jsem jich pár četla, ale obvykle mi připadaly silně nedokonalé... a jestliže se to žánrové řazení dělá čistě subjektivně, pak asi není možné zabránit těmhle debatám... to je trochu škoda. Díky, že ses stavil. A pokud ses tím textem výše prokousal komplet, pak díky dvojnásobně.

05. 09. 2007, 15:50:04, beonica

 hádám, že to s tím nesouvisí nijak, já tím chtěl jen říct, že kdyby horrory dělali horrorové prvky, tak třeba nějaká detektivka by taky mohla být považována za horror. Kdyby někdo řekl, že jako horrorový prvek považuje hodně mrtvol, tak to můžu za horror považovat akčňák typu Mizeové. No, jsem sebekritik a tak si neodpustím poznámku: definice nic moc. Každý vidí horror jinak, já zásadné tak, že mi ať už film nebo kniha nebo cokoliv jiného dokáže navodit strach, napětí (ale ne takovéto napětí prožité u přestřelky) apod...A když tu máme horrory s komediálním nádechem typu Slither, spoléhám se na to, že mě film dokáže alespoň trochu znechutit. Chápeš? To je můj osobní pohled na věc, z tohoto důvodu bych tento film neřadil mezi horrory. Ale když si ty necháš poradit od chytrých stránek, tak v tom směle pokračuj, píšeš skvěle, takže to tu jedině obohatíš.

05. 09. 2007, 14:18:01, j.calling.2bad

A jak to souvisí s tím, zda to je nebo není hororový prvek? Níže je napsáno, podle čeho já film mezi horory řadím - nechám si poradit od chytrých stránek. Mohl bys mi tedy přispět svou definicí?

05. 09. 2007, 13:19:10, beonica
diď to máš dneska v kdejaké kriminálce...

 

05. 09. 2007, 06:44:50, j.calling.2bad

Mrtvola vybělená savem, které lezou do očí i nosu mušky, není hororový prvek?

04. 09. 2007, 20:00:39, beonica

 taky bych to nepovažoval za horor..hororové prvky tam snad ani
žádné nebyli...bral bych to spíš jako sci-fi psychothiller...ovšem to
je pouze věc názoru...jinak film se mi vcelku líbil a sebe bych mu dal
asi 75%

04. 09. 2007, 19:48:16, GANJAMAN

Děkuju. Pokud jde o žánrové zařazení, vycházím vždycky z toho, zda je "horror" uveden u daného filmu v příslušných databázích. Tohle je na IMDB označeno jako Crime/ Drama/ Fantasy/ Horror/ Sci-fi/ Thriller - což je jedna z nejdelších identifikací, na které jsem tam kdy narazila. A vzhledem k tomu, že tam horror je a rovněž pro některé jednoznačně hororové scény z filmu jsem to sem šoupla.

04. 09. 2007, 18:11:28, beonica

 parádí recenze film jsem viděl...kdysi...přímo za horror bych ho nepovažoval, je to čistokrevná fantasmagora s místy drstičtějšími scénami...děsivé ani trochu...viděl jsem to ale hodně dávno, ani si nepamatuju na ten děj, nevím, kolik bych tomu dal za sebe...

04. 09. 2007, 17:18:23, j.calling.2bad

To je ale nechutná délka - moc se omlouvám. Na "papíře" to vypadalo daleko kratší.

04. 09. 2007, 12:13:54, beonica

špica sa kvôli tebe snád zaregistrujem .


len škoda kvality youtube videí

04. 09. 2007, 11:59:32, invited

 Hold se nesmíš tolik koukat na bonusový materiál...

04. 09. 2007, 09:32:25, Frenk