Bruiser (2000)


Český název: Drtič
Režie: George A. Romero
Rok výroby: 2000
Délka: 99 min
Země: USA

Hrají:
Jason Flemyng … Henry Creedlow
Peter Stormare … Milo Styles
Leslie Hope … Rosemary Newley
Nina Garbiras … Janine Creedlow
Andrew Tarbet … James Larson
…a další

 

Autorem psychologicky laděného snímku je populární průkopník zombie-hororů George A. Romero, jenž si udržuje přízeň svých fanoušků především nekončící serií filmů, jejichž název je vždy zakončen slovy “… of the Dead” (mrtvol, mrtvých). Že je ovšem všestranným hororovým tvůrcem dokázal, když se spolu se Stephenem Kingem podílel na realizaci úspěšného projektu Creepshow. Bruiser pro něj však znamená vstup na zcela neprobádané uzemí.

Ústřední postavou příběhu je dobrotivý Henry, který si však nechává až příliš líbit od svého okolí. Na oplátku jsou mu za to zasazovány stále drtivější rány osudu, což musí nutně vyústit ve zkrat, který Romero vyjadřuje ztrátou identity. Tvář jeho “hrdiny” se změní na bezvýraznou masku. Henry cítí, že musí splnit svou povinnost, aby byl osvobozen. Nejen fyzicky, ale především duševně. Vzniká tak poměrně poutavý námět. Když se chcete uchytit v dnešní dravé společnosti, musíte mít ostré lotky. A nebo to zkrátka všem natřít. Jinak vás ušlapou.

Výše uvedené napovídá, že stěžejním bodem pro správnou realizaci takové myšlenky musí být nutně volba herce pro roli ústřední postavy. Romero sází na Jasona Flemynga, na kterého tak padá velice těžká úloha – vystihnout charakterové schizma komlikovaného Henryho, který je sice v duši dobrák od kosti, ale zároveň touží po pomstě. I když pomsta není to správné slovo. On se chce osvobodit. Všechny ty vraždy jsou jen nutným doprovodným jevem, což dokládá i fakt, že prospět svými činy chce i manželce svého šéfa Rosemary. I ona je v jistém smyslu vězněm a Henry se cítí být s ní spjat.

Pro Flemynga vskutku těžký úkol, ale zároveň i herecká výzva. Jeho výkon je zhruba stejně rozpolcený jako charakter svěřené postavy. Flemyng je sice přiměřeně přecitlivělý, umí zahrát zoufalství a zhrzenost nad vlastní existencí. Tohle vše lze z jeho výrazu vyčíst. Ovšem skřípat to začíná ve chvíli, kdy se od něj čeká, že zoufalství přeroste ve vztek. Tady je Flemyngův výkon i přes veškerou snahu neúplný. Ne zcela plnohodnotné je i jeho ztvárnění bezvýrazného mstitle, leč snaha je stále patrná.

Zkušený divák nutně očekává, že tato “hluchá místa” budou přiměřeně kompezována Romerovým smyslem pro plíživě děsivou atmosféru. Jak se ovšem zdá, to co spolehlivě funguvalo v četných “of the Dead”, na dobrý psychologický snímek nestačí. Ba naopak – snímek spíše nudí a divákova pozornost je udržována spíše vytrvalým očekáváním, že děj nabere o něco svižnější spád. V tuto chvíli nezbývá než konstatovat, Romero bezpochyby ví přesně, co chce sdělit, ale paradoxně k tomu nenachází tu pravou cestu.

Bezpochyby nelze nezmínit, že Bruiser bývá často srovnáván s konkurenčním snímkem American Psycho, jenž byl neblahou souhrou okolností (a nebo v tom byl jakýsi záměr?) uveden do kin tentýž rok. Kostra příběhů obou filmů se nápadně podobá, byť vyznění se nepatrně rozchází. Ać nelze jednoznačně označit American Psycho za počin kvalitnějšího ražení, jeho tvůrci měli mnohem šťastnější ruku při výběru herců – hlavní role byla svěřena Christianu Baleovi, který v pomyslném klání s Flemyngem jednoznačně výtězí.

Ještě před vynesením definitivního verdiktu si neodpustím jednu zajímavost – natočení snímku Bruiser je totiž mimo jiné vrcholem spolupráce George A. Romera a kultovní horror-punkové skupiny The Misfits. Nejenže hoši složili na počest snímku stejnojmennou píseň, ale rovnou si ve filmu “zahráli”. Finální scéna se totiž odehrává v klubu, kde právě probíhá živý koncert kapely. Divák tak má možnost zaslechnout nejen avizovaného Bruisera. Na oplátku se zase Romero rozhodl natočit pro Misfits krátký videoklip k legendární skladbě “Scream!”. Zhlédnout ho mohou ti, kdo se rozhodnou pro koupi/zapůjčení originálního DVD. Je totiž obsažen v bonusových materiálech. Ti z vás, kdo netrváte na DVD kvalitě videa, ho můžete zhlédnout třeba zde.

Inu, pojďme si to teď shrnout: koho může Bruiser zaujmout? Na prvním místě bezpochyby bloumající intelektuály, jež tak rádi rozpitvávají skrytá poselství Romerových snímků. Jistou výpovědní hodnotu o moderní třídní společnosti totiž nelze Bruiserovi v žádném případě upřít. Na postu druhém se skrývají fanoušci Misfits, jenž se skutečného koncertu skupiny v ČR zřejmě dlouhou dobu nedočkají. Pokud vůbec.

Hodnocení5
Neřádíte-li se do dvou výše jmenovaných kategorií, zanechá ve vás Bruiser spíše dojem nemastnosti a neslanosti. S největší pravděpodobností jej zařadíte jako průměrný snímek, jehož znovu projekci odložíte na dobu blíže neurčenou, která zřejmě nenastane v naší době, dimenzi ani čase...
50%

Sdílejte článek

  1. Profilový obrázek
    Solo 7 ledna 2011 v 19:55

    George A. Romero mě už několikrát přesvědčil, že umí točit i něco jiného
    než jen filmy se zombíkama. Ne vždy však u diváků zaboduje a tenhle
    kousek je toho jasným důkazem. Mě osobně to však zas až tak hrozné
    nepřišlo. Děj se sice místy nehorázně vleče a nebýt nevěrné manželky a 
    Stormareho, tak jsem asi v polovině usnul, ale hlavní hrdina dělal co
    mohl. Nebo respektivě na co herec Jason Flemyng má. Mezi moje oblíbené
    filmy však tenhle rozhodně patřit nebude. Drtič Peter Stormare však u mě
    zabodoval na plné čáře, stejně jako u holek které přefikl….50%

Nový komentář